29. září 2014

Model Econic, specialista na svoz odpadu a rozvážkovou dopravu, byl v srpnu ve světové premiéře představen na veletrhu Elmia Lastbil Jönköping s novým motorem M 936 G na zemní plyn a druhé velké vystoupení měl i v září v Hannoveru. Výrobce při jeho představení připomněl, že trvalá udržitelnost a šetrné využívání přírodních zdrojů jsou pevnou součástí filozofie společnosti Mercedes-Benz.
Econic NGT (Natural Gas Technology) je proto v nabídce již od roku 2002 a jeho úspěch na mezinárodních trzích dokládá více než 1400 prodaných vozidel. Ať econic spaluje fosilní zemní plyn nebo bioplyn z obnovitelných zdrojů, vždy splňuje mnohem více, než požadují normy, a je tak ještě ohleduplnější k životnímu prostředí v městských aglomeracích, zdůraznili zástupci značky Mercedes-Benz. Mercedes-Benz proto vyvinul na základě nové, velmi moderní generace motorů poháněcí jednotku na zemní plyn, plně zohledňující požadavky normy Euro 6. Výsledkem je nový Econic NGT ve verzích 1830 a 2630.
Nový motor M 936 G na zemní plyn pro econic vychází z přeplňovaného vznětového motoru OM 936 se zdvihovým objemem 7,7 litru, který patří k nové generaci pohonných jednotek BlueEfficiency Power. Motor je koncipován jako monovalentní (provoz pouze na stlačený zemní plyn – CNG) a dosahuje nejvyššího výkonu 221 kW (301 k) a maximálního točivého momentu 1200 Nm.
Individuální úprava pro provoz na CNG
Nový M 936 G používá velký počet shodných dílů z výchozího motoru. Blok a hlava válců byly převzaty a pouze přizpůsobeny provozu na CNG. Nově vyvinuto bylo naproti tomu přeplňování, vedení stlačovaného vzduchu, zapalování a kompletní systém přípravy směsi včetně recirkulace výfukových plynů. Celkové rozměry motoru na zemní plyn jsou však shodné s výchozím motorem. Turbodmychadlo s asymetrickou geometrií turbíny zaručuje dobré reakce motoru a zároveň i dobrou funkci zpětné recirkulace ochlazovaných výfukových plynů. Tento systém slouží nejen minimalizaci škodlivin, ale snižuje také teplotu výfukových plynů, což se pozitivně odráží v prodloužené životnosti. Teplota výfukových plynů je u motoru na zemní plyn z principu vyšší než u vznětového motoru.
Tišší chod motoru
Nový motor na zemní plyn pracuje v celém rozsahu otáček s ještě nižší hladinou hluku než sám o sobě tichý vznětový motor OM 936, a splňuje tak legislativní limit 80 dB (A). Další výhodou nového pohonu na zemní plyn je, že zvýšení hmotnosti v porovnání se vznětovým motorem se snížilo na polovinu, a to na nynějších zhruba 500 kg. To znamená nárůst užitečné hmotnosti u verze s rozvorem 3900 mm, v porovnání s osvědčeným modelem Econic NGT, o 400 kg. Zlepšení bylo dosaženo také díky novým nádržím na CNG, vyrobeným speciálně pro variantu s lehkou konstrukcí, z robustní oceli a s pláštěm z kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny. Jízda s častým zastavováním hraje v každodenním provozu uživatelů vozidel Econic velkou roli a je mimořádnou výzvou pro motor i převodovku. Součástí hnacího řetězce econicu je proto stejně jako dosud šestistupňová samočinná převodovka Allison. Pro novou generaci econicu dostala převodovka nový software Eco, který šetří palivo a zvyšuje jízdní komfort.
(lan)