26. října 2011

Francouzský výrobce Renault pokračuje při konstrukci motorů ve strategii downsizingu, kterým se konstruktéři snaží minimalizovat rozměry funkčních části pohonných jednotek v zájmu maximálního snížení spotřeby. Jejím zatím posledním vrcholem je motor s označením Energy dCi 130, v němž Renault mimo jiné zúročil své zkušenosti s technologií pro závody formule 1.
Výsledkem je výkonný motor, který by měl při stejných paramentech jako současné motory 1,9 dCi vykázat až o dvacet procent nižší spotřebu. I přes celkem třicet patentů unikátních technologií bude nový motor o objemu 1,6 litru s maximálním výkonem 130 k a točivým momentem 320 Nm pro zákazníky značky co nejdostupnější, uvedli při prezentaci novinky v létě v Křešicích pracovníci českého zastoupení značky Renault.
Motor Energy dCi 130 jako vůbec první zástupce celé rodiny Energy postupně nahradí motor 1,9 dCi 130 (typ F9Q) v modelech Scénic a Grand Scénic. V kombinaci s optimalizovanými převody šestistupňové mechanické převodovky jim zajistí kombinovanou spotřebu 4,4 l / 100 km a pozici nejúspornějších jednoprostorových modelů na trhu. Motor splňuje aktuální emisní normu Euro 5 a je připraven pro budoucí limity Euro 6. Hodnota emisí CO2 (115 g/km) odpovídá jak dlouhodobým cílům značky, tak požadavkům evropské dopravní politiky.
První jednotky Scénic a Grand Scénic s novou motorizací už Renault uvádí na trh. Během příštího roku nové motory začne montovat i do všech vozidel modelové řady Mégane. Postupně by pak měl najít uplatnění v celé střední třídě a lehkých užitkových vozidlech značky Renault. V rámci aliance Renault-Nissan a strategické spolupráce s koncernem Daimler by mohly být využity i ve vozidlech z produkce japonského Nissanu a německé značky Mercedes-Benz.
Vznětový čtyřválec s kódovým označením R9M má při vrtání 80 mm a zdvihu 79,5 mm zdvihový objem 1598 cm3, z něhož poskytuje při kompresním poměru 15,4:1 nejvyšší výkon 96 kW (130 k) při 4000 min-1 a maximální točivý moment 320 N.m při 1750 min-1. Je složen z 274 dílů, z nichž zhruba tři čtvrtiny jsou zcela nové. Novou pohonnou jednotku doprovází i řada dalších inovací v zájmu snižování spotřeby. Renault tak nová vozidla vybavuje mimo jiné systémem stop&start spojeným s rekuperací energie při zpomalení/brzdění, systémem nízkotlaké recirkulace výfukových plynů ve studeném okruhu (nízkotlaký EGR), olejovým čerpadlem s proměnlivým objemem a technologií variabilního víření (variable swirl).
Motor Energy dCi 130 Renault vyrábí v závodě v normandském Cléonu, který se specializuje na výrobu technologicky vyspělých dieselových motorů. Celkové náklady na realizaci projektu se pohybovaly kolem 230 milionů €.
(spa)