23. května 2012

Nejnovější přírůstek rodiny lehkých užitkových vozidel značky Mercedes-Benz – malou městskou dodávku Citan – uvede německý výrobce na evropský trh v září, kdy jej také oficiálně představí veřejnosti na veletrhu IAA v Hannoveru. Novináři mohli první prototyp nového městského pomocníka zhlédnout již v druhé polovině dubna na zvláštní prezentaci u příležitosti obnoveného autosalonu BedrijfsautoRAI v Amsterdamu.
Nový model je výsledkem širší spolupráce koncernu Daimler s francouzským výrobcem Renault a je plně zacílen na potřeby drobných řemeslníků a služeb (viz DN 8/12). Novinka spojuje slušný výkon s kompaktními rozměry a posouvá standardy v městské logistice ve směru maximální mnohostrannosti, vysoké hospodárnosti a mimořádné bezpečnosti.
Na úpravě modelu Renault Kangoo pro potřeby značky s třícípou hvězdou německý koncern podle vedoucího divize Mercedes-Benz Vans Volkera Mornhinwega pracoval celkem tři roky. Prémiové německé značce by měl odpovídat interiér a vnitřní vybavení včetně kvality materiálů a dílenského zpracování, ale i ovládání a upravené jízdní vlastnosti.
Základem charakteristického vzhledu nového modelu je chromovaná hvězda na robustní masce chladiče se třemi děrovanými lamelami.
Obvyklým měřítkům značky Mercedes-Benz odpovídá také uspořádání, vzhled a funkce pracoviště řidiče, ať se jedná o ovládací páčku se sdruženými funkcemi, hlavici řadicí páky, ovladač světlometů nebo tlačítka na přístrojové desce.
Tři základní varianty
Základní variantou modelu je skříňová dodávka se třemi délkami karoserie od 3,94 přes 4,32 až po 4,71 metru. Vedle ní Mercedes-Benz uvede na trh také variabilní pětimístný Citan Mixto se sklopnou zadní lavicí, dělicí mříží mezi interiérem pro posádku a nákladovým prostorem s dvojicí bočních posuvných dveří, který vychází z extra dlouhé varianty. Třetím základním provedením bude Citan Kombi, rovněž pětimístný vůz se sklopnou zadní lavicí a posuvnými dveřmi na přání i na obou stranách, avšak na základě dlouhého provedení. V závislosti na modelu budou moci zájemci volit mezi třemi hmotnostními variantami s maximální celkovou hmotností až 2200 kilogramů.
Mercedes-Benz bude dodávat model Citan standardně se zadními křídlovými dveřmi, které ovšem na přání nahradí zadním výklopným víkem s širokým úhlem otevření. Nákladový prostor může rovněž na přání rozšířit podélnými střešními nosiči a u skříňových dodávek také výklopným střešním panelem pro přepravu nadměrně dlouhých předmětů.
V popředí všech provedení stojí funkčnost orientovaná na každodenní provoz. Malé i velké předměty potřebné během pracovního dne může řidič odložit do velké odkládací schránky před sedadlem spolujezdce, do přihrádky mezi předními sedadly nebo na polici pod stropem v celé šířce čelního okna. Standardní výbava nového citanu zahrnuje mimo jiné výškově nastavitelný volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a zevnitř nastavitelná vnější zpětná zrcátka.
Rozsáhlá bezpečnostní výbava
Model Citan zapadá do rodiny vozidel značky Mercedes-Benz také rozsáhlou bezpečnostní výbavou. Jejím základem je standardně dodávaný elektronický stabilizační systém ADAPTIVE ESP®, který zohledňuje zatížení vozidla. Inovativní systém pro regulaci jízdní dynamiky spojuje funkce protiblokovacího systému ABS®, regulace přetáčivosti a nedotáčivosti VDC® (Vehicle Dynamic Control) a systému regulace trakce TCS® (Traction Control System). Navíc zahrnuje protiprokluzový systém ASR® a regulaci hnací síly a brzdného momentu.
Ke standardní výbavě nové malé městské dodávky patří kromě toho také asistent rozjezdu do kopce a světlomety pro denní svícení, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy, předpínače bezpečnostních pásů a omezovače síly pro řidiče a spolujezdce vpředu, upozornění na nepřipnutý bezpečnostní pás a airbag pro řidiče.
Motory uspokojí jakékoli požadavky
Nový model budou pohánět hospodárné vznětové a zážehové motory Renault, které Mercedes-Benz doplní vlastním paketem Blue-EFFICIENCY. Tři výkonné turbodiesely s přímým vstřikováním a výkonem od 55 kW (75 k) do 81 kW (110 k) doplněné temperamentním přeplňovaným zážehovým motorem o výkonu 84 kW (114 k) by měly uspokojit všechny běžné nároky. Všechny vznětové motory jsou standardně vybaveny filtrem pevných částic. Přenos hnací síly na přední kola zajišťují pětistupňové a šestistupňové převodovky s řadicí pákou ve stylu joysticku, která je umístěna ve snadném dosahu na středové konzole.
Paket BlueEFFICIENCY bude Mercedes-Benz standardně dodávat pro citan se zážehovým motorem a na přání pro vznětová provedení. Paket bude zahrnovat mimo jiné funkci ECO Start-Stop, řízení akumulátoru a generátoru a v závislosti na variantě i pneumatiky se sníženým valivým odporem. Výsledkem je ještě nižší spotřeba paliva. Do budoucna Mercedes-Benz se počítá i s verzí s plně elektrickým pohonem.
Zaplní poslední mezeru
Citan s celkovou hmotností kolem dvou tun zaplní poslední mezeru v sortimentu lehkých užitkových vozidel Mercedes-Benz, kterou tvoří modely Vario (6,0 až 8,2 tuny), Sprinter (3,0 až 5,0 tuny) a Vito (2,77 až 3,2 tuny). Nový model se bude vyrábět v závodě Renaultu v Maubeuge ve francouzsko-belgickém pohraničí souběžně s Renaultem Kangoo, z nějž konstrukčně vychází. Kontrolu a odběr vozidel na konci montážní linky bude mít v rukou Daimler. Mercedes-Benz již pro nový citan připravuje i na míru střižené atraktivní nabídky financování, servisu a služeb.
(spa)