Mercedes-Benz

Nový Citan se představí možná už v Amsterdamu

Nový Citan se představí možná už v Amsterdamu

Rodinu dodávek značky Mercedes-Benz letos doplní malá městská dodávka Citan. Název novinky, její určení a první skici prezentovali představitelé koncernu Daimler minulý týden na workshopu o městské logistice v supermoderním designovém centru koncernu v Sindelfingenu u Stuttgartu. Prototyp novinky, která bude výsledkem širší spolupráce s francouzským výrobcem Renault, Mercedes-Benz vystaví možná už na dubnovém autosalonu BedrijfsautoRAI v Amsterdamu. Konečná verze bude k dispozici nejpozději na zářijové IAA v Hannoveru.

Segment nejmenších užitkových vozidel nechával koncern Daimler dlouho neobsazený. Nejblíže mu byl s modelem Vaneo, jehož výrobu po třech letech v roce 2005 zastavil, když na trhu nenašel dostatečnou odezvu. Na rozdíl od vanea, které ovšem vycházelo z platformy osobního modelu A a bylo určeno spíše pro rodinné použití, bude nový model zkonstruován jednoznačně pro potřeby drobných řemeslníků a služeb, uvedl na workshopu vedoucí divize Mercedes-Benz Vans Volker Mornhinweg.

Poptávka v segmentu city van poroste

Každý obyvatel města spotřebuje ročně tři tuny potravin a stovky kilogramů ostatního zboží, což dohromady za rok vydá na celý kamion. A zatímco osobní dopravu ve městech čeká podle prognóz stagnace nebo mírný pokles, požadavky na zásobování měst se budou dále zvyšovat. Už dnes při-tom profesní – osobní i nákladní – doprava tvoří třetinu veškerého provozu ve městech.

To se projevuje i na poptávce v segmentu nejmenších užitkových vozidel. Podíl nejmenších dodávek na celém segmentu N1 se od roku 1990 do roku 2010 v Evropě zvýšil z 32 na 45 procent a nyní se již podle údajů koncernu Daimler jejich roční odbyt na kontinentu pohybuje kolem 700 tisíc kusů. Segmentu jednoznačně dominují francouzské automobilky, které jej na počátku devadesátých let v podstatě vymyslely.

Na základě širší spolupráce

Volba francouzského partnera tak byla pro Mercedes-Benz do značné míry logická, i když se odvíjí z jeho širší spolupráce s Renaultem. Nový model se bude vyrábět v závodě Renaultu v Maubeuge na francouzsko-belgickém pohraničí souběžně s Renaultem Kangoo, z nějž konstrukčně vychází. Kontrolu a odběr vozidel na konci montážní linky si ovšem ponechá v rukou Daimler.

Nový „odborník na každodenní tvrdou práci v městské logistice“ bude na trhu zatím v pěti provedeních – jako minivan, kombi a v několika skříňových variantách s různou délkou a hmotností. Pohánět jej budou hospodárné vznětové a zážehové motory Renault, které Mercedes-Benz doplní vlastním paketem Blue-EFFICIENCY. Do budoucna se počítá i s verzí s plně elektrickým pohonem.

Tři roky práce

Na vývoji vlastní verze modelu pracovníci německého koncernu pracují už tři roky. Jejich cílem je podle vedoucího marketingu a prodeje Mercedes-Benz Vans Andrease Burkharta přeměnit duchem francouzský model na „skutečný Mercedes-Benz“. Konkrétní rozsah změn ovšem nechtěl specifikovat. „Je jedno, jestli se změní 15 nebo 90 procent, důležitý je celkový dojem a nové vozidlo je z tohoto pohledu skutečný mercedes a splňuje všechny naše kvalitativní standardy,“ řekl. Prémiové německé značce podle něj bude odpovídat interiér a vnitřní vybavení včetně kvality materiálů a dílenského zpracování, ale i ovládání a upravené jízdní vlastnosti. Požadovanou úroveň bezpečnosti zajistí například i elektronický stabilizační systém ESP ve standardní výbavě všech variant.

Citan s celkovou hmotností kolem dvou tun doplní rodinu lehkých užitkových vozidel Mercedes-Benz, kterou tvoří modely Vario (6,0 až 8,2 tuny), Sprinter (3,0 až 5,0 tuny) a Vito (2,77 až 3,2 tuny). Volker Mornhinweg je o jeho budoucím úspěchu přesvědčen. „Spolehlivost charakteristická pro všechny vozy Mercedes-Benz, náš nepřetržitý servis 24 hodin denně sedm dní v týdnu a v neposlední řade image značky jsou rozhodujícím kupním argumentem pro naše současné i nové zákazníky nejen z řad živnostníků,“ řekl.

(spa)

spinner