Daimler

Nový Canter: nejen hospodárný, ale i pohledný

Nový Canter: nejen hospodárný, ale i pohledný

Po měsících příprav zahájil koncern Daimler v září v závodě v portugalském Tramagalu sériovou výrobu zcela nové, osmé generace lehkého užitkového vozidla Fuso Canter. Novinka již jezdí v Japonsku, Severní Americe a v Austrálii, ale evropští prodejci a novináři dostali možnost vyzkoušet si první předsériové modely teprve na konci října v německém Ludwigsburgu.

Fuso Canter je na celém světě nejprodávanější lehké užitkové vozidlo své třídy v kategorii od 3,5 do 7,5 tuny a také vůbec nejprodávanější nákladní model koncernu Daimler. Je ve výrobě již více než 47 let a celkem se ho prodalo přes 3,6 milionu kusů. Na evropském trhu se model s japonskou konstrukcí, ale zhruba 70 procenty evropských dílů, vyrábí od roku 1980 v továrně v portugalském Tramagalu.

Vedle kompaktních rozměrů a mimořádné obratnosti dané minimálním poloměrem otáčení Canter vždy oslovoval především nejvyšší hodnotou užitečného zatížení na trhu. V osmé generaci dokázali konstruktéři značky její hodnotu dále zvýšit – v závislosti na modelu o 85 až 500 kilogramů. „Užitečné zatížení přes pět tun představuje v segmentu vozidel se 7,5 tunami celkové hmotnosti skutečný benchmark,“ zdůraz-nil na prezentaci vedoucí prodeje a marketingu společnosti Fuso Europa Alexander Müller.

Vyšší hospodárnost přináší i prodloužení servisních intervalů na 40 tisíc kilometrů a úprava konstrukce podvozku, která umožňuje ještě snadnější montáž nástaveb. Ještě různorodější možnosti využití novinka najde díky několika novým provedením ve třech hmotnostních kategoriích, například ultrakompaktní verzi 3S se šířkou pouhých 1,7 metru nebo třem novým verzím 6S v hmotnostní kategorii šest tun.

Pohodlnější interiér, snadné řazení se spojkou Duonic

Exteriér přesvědčuje robustním třídílným ocelovým nárazníkem s praktickými plastovými ochrannými lištami na rozích a maskou chladiče s nepřehlédnutelným designem ve tvaru písmene V. Nový Canter za něj jako vůbec první užitkové vozidlo získal japonskou cenu Good Design, kterým se dosud v Zemi vycházejícího slunce oceňovalo jen spotřební zboží. Interiér se vyznačuje vysokou úrovní funkčnosti, k níž přispívá nová palubní deska s multifunkčním displejem. Vyšší pohodlí přinášejí například i nové plné opěrky hlavy.

Osvědčený čtyřválcový turbodiesel, který standardně splňuje emisní normu Euro 5 pomocí technologie selektivní katalytické redukce, je řidičům znám již z předchozího provedení. V novém modelu si jej ovšem mohli poprvé vyzkoušet v kombinaci s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou Duonic, která byla až dosud výhradně ve výbavě některých osobních vozidel. Mechanická převodovka s automatizovaným řazením řadí bez rázů a prakticky bez přerušení toku hnací síly, což snižuje spotřebu paliva a opotřebení agregátů. Hladké řazení a prakticky nulovou ztrátu točivého momentu však jistě ocení i řidiči. Ekologický přínos lze v rovnějších úsecích jízdy ještě zvýraznit přepnutím do funkce EcoMode, která podle výrobce přináší další až osmiprocentní úsporu paliva.

Alternativou je přepracovaná klasická pětistupňová manuální převodovka, díky níž se značce podařilo snížit spotřebu dokonce o plných deset procent. Podle představitelů koncernu Daimler to nezpochybnitelně dokládá certifikované měření emisí CO2 nového modelu. K oběma převodovkám výrobce na přání dodává i funkci stop&start.

Ekologickou charakteristiku mohou zájemci dále zlepšit přiobjednáním technologie selektivní katalytické redukce SCR. Spolu se sériovou technologií EGR a částicovým filtrem je díky ní model již prakticky připraven, aby v budoucnu splňoval emisní normu Euro 6. Spotřeba aditiva AdBlue je velmi nízká: při standardním ročním proběhu v této kategorii mezi 20 a 30 tisíci kilometrů stačí jen zhruba čtyřikrát ročně natankovat dvanáctilitro­vou nádrž.

Podle Alexandra Müllera se loni odbyt modelu Canter v Evropě zvýšil meziročně o 41 procent na 140 tisíc kusů. Po několika letech růstu v celé Evropě model dosáhl i zatím rekordního tržního podílu kolem 14,4 procenta. Na některých trzích – například v Portugalsku nebo Nizozemsku – však již dokázalo vozidlo spojující koncepci dodávky s bezkapotovou sklopnou budkou o délce a hmotnosti běžného nákladního vozidla obsadit zhruba třetinu trhu ve své hmotnostní kategorii.

(spa)

spinner