Mercedes-Benz

Nový Actros dosáhl spotřeby 19,441 litru na 100 kilometrů

Rekordně nízké spotřeby 19,441 litru nafty na 100 kilometrů dosáhl v květnu na testovacím okruhu v Nardu v jihoitalské Kalábrii nový tahač Mercedes-Benz Actros. Hodnota byla zapsána do Guinnessovy knihy rekordů.

Během sedmidenního testu na kruhové dráze tahač Actros 1844 LS BlueTec 5 se standardní dlouhou kabinou pro dálkovou dopravu a s návěsem s pětadvaceti­tunovou zátěží ujel 12 727,94 kilometru při průměrné rychlosti 80 km/h. Rekordu dosáhl s pouhými 20,5 gramu i v ukazateli emisí CO2 na tunokilometr. Pro srovnání: současná hybridní osobní vozidla produkují podle představitelů značky Mercedes-Benz

295 g CO2/tkm. Na objektivnost měření, která byla předpokladem pro zapsání rekordu do Guinnessovy knihy rekordů, dohlíželi zástupci společnosti DEKRA.

Všechny potřebné doplňky jsou na trhu

Zástupci značky Mercedes-Benz po ukončení testu zdůraznili, že se jednalo o standardní tahač. Výrobce na něj pouze použil všechny prvky, které mohou přispět ke snížení spotřeby a které už nabízí v sériové nebo doplňkové výbavě.

Aerodynamiku tahače zlepšila například absence předního zrcátka, které bylo nahrazeno kamerou, a chybějící vnější sluneční clona. Hnaná náprava byla místo běžné dvoumontáže vybavena pneumatikami Super Single, které sice přinášejí úsporu paliva, ale dopravci je vzhledem k vyšší pořizovací ceně i vyšším nákladům na opravu v případě poškození během cesty zatím ve větším měřítku nepoužívají. Po celou dobu testu technici přesně kontrolovali správný tlak v pneumatikách. Podle expertů značky Mercedes-Benz se často podceňuje i vliv proudění vzduchu pod vozidlem – také vhodně zvolené zástěrky za předními koly mohou přispět k úspoře pohonných hmot.

Pohonné hmoty Shell

Aby byl využit veškerý potenciál pro snížení spotřeby, použili organizátoři testu v Nardu nové pohonné hmoty Shell a syntetický motorový olej Shell Rimula R6LME. Podle zástupkyně společnosti Shell, která byla vyhlášení výsledku přítomna, lze díky nim i v běžném provozu snížit spotřebu o tři až pět procent.

Aerodynamický návěs

Samostatnou kapitolu tvořil aerodynamický návěs. Pro test Mercedes-Benz nepoužil pro dálkovou dopravu typický plachtový návěs, nýbrž návěs skříňový s výraznými aerodynamickými prvky a rovněž s pneumatikami Super Single. Zástupci společnosti Mercedes-Benz na dotaz, jakým dílem se na dosaženém rekordu podílel právě tento návěs, odpověděli pouze stručně, že jim šlo především o vytvoření co nejlepších podmínek pro tahač, ale lze předpokládat, že jeho vliv na snížení spotřeby byl velký. Například při testu aerodynamických prvků na standardním návěsu, který v dubnu uskutečnil německý výrobce Krone spolu s testovacím týmem německého odborného periodika DVZ, se prokázalo, že i u plach-tového návěsu je reálné snížení spotřeby o více než litr na 100 kilometrů (viz DN 19/08).

Také kombinace pneumatik Continental (tahač) a Michelin (návěs) zřejmě nebyla náhodná.

Dopravní situace a styl jízdy

Zřejmě nejdůležitějším faktorem byla uzavřená kruhová trať s minimálním převýšením, kde řidič nemusí reagovat na silniční provoz, předjímat chování ostatních řidičů, číst terén, může jet prakticky konstantní rychlostí kolem 80 km/h a řadit, pouze když potřebuje natankovat.

Výzva pro výrobcei politiky

Hodnota spotřeby naměřená v Nardu byla prezentována jako světový rekord značky Mercedes-Benz, ale význam testu překračuje pouhý zápis do Guinnessovy knihy rekordů. Jednoznačně totiž prokázal, že kamionová doprava by představovala podstatně menší ekologickou zátěž, pokud by mohla plně využít potenciálu, který dnes vozidla předních světových výrobců mají. Bylo by však asi naivní očekávat, že politici se okamžitě vzdají vize převodu zboží na jiné druhy dopravy a zasadí se o vytvoření uzavřených „rychlostních“ koridorů pro kamiony.

Další snižování spotřeby a emisí tedy bude s největší pravděpodobností opět v režii výrobců vozidel. A bude záležet jen na nich, zda se jim podaří nabídnout řešení, která by se i v běžném provozu alespoň částečně přiblížila laťce nastavené v Nardu a byla k dispozici za cenu pro dopravce akceptovatelnou.

Milan Frydryšek

spinner