14. července 2005
Zákaz předjíždění pro kamiony na dálnicích a rychlostních komunikacích se dvěma jízdními pruhy v jednom směru, který – spolu s novelou zákona č. 361/2000 Sb., O provozu na pozemních komunikacích, – v červnu schválila Poslanecká sněmovna (viz DN 26/05), se setkal se zamítavou reakcí nejen ze strany dopravců. Podle kritiků bude mít dalekosáhlé nedativní důsledky. S tím, aby řidiči kamionů nemohli předjíždět na drtivé většině úseků českých dálnic a rychlostních komunikací, přitom původní vládní návrh uvedeného zákona vůbec nepočítal. Zákaz navrhl poslanec za ODS Jaroslav Plachý a vyvolal tak ostrý nesouhlas i v řadách svých spolustraníků. „Zákaz předjíždění pro kamiony způsobí na dálnicích kolaps,“ tvrdí například stínový ministr průmyslu a obchodu ODS Martin Říman. Podobné stanovisko zastává i exministr dopravy Jaromír Schling (ČSSD), negativně se na přijatý pozměňovací návrh dívá dokonce i předkladatel novely, současný šéf resortu dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). „Dokud nebude policie na dálnicích více vidět a nežádoucím praktikám šoférů kamionů nedokáže čelit, bude mít tento krok své opodstatnění,“ míní ovšem ministr.
Dopravci se bouří Daleko radikálnější postoj k zákazu předjíždění zaujali vlastní dopravci a jejich sdružení ČESMAD Bohemia. „Takové ustanovení nemá ve světě obdoby. Bude to mít za následek nekonečné kolony nákladních automobilů, které se budou ploužit za nejpomalejším vozidlem v pravém jízdním pruhu,“ tvrdí mluvčí sdružení Martin Felix. Podle jeho slov poslanci fakticky zrušili dálnice pro kamiony. „Aktuálně hrozí to, že se budu desítky kilometrů táhnout za supící stařičkou avií, to opravdu výrazně pomůže provozu zejména na dálnici D1,“ říká ironicky jeden z řidičů kamionů Jaroslav Dvořák. On sám i jeho kolegové tvrdí, že současná politika – za všechno mohou kamiony, a tak jim pořádně znepříjemníme život – je naprosto nesmyslná.
Senát bude měnit Nadějí pro všechny odpůrce nejen zákazu předjíždění, ale i celého bodového systému, je Senát. Senátoři se již nechali slyšet, že novelu zákona pravděpodobně vrátí do Poslanecké sněmovny notně pozměněnou. Například senátor za ODS Jaroslav Kubera chce zvýšit počet trestných bodů důležitých pro odebrání řidičských průkazů. „Budeme navrhovat, aby se počet trestných bodů zvýšil z 12 na 24, aby trest hrozil, ale aby nebyl tak bezprostřední,“ říká Jaroslav Kubera. Členům horní komory českého parlamentu se nelíbí ani to, že bodový systém rozlišuje mezi řidiči s různým množstvím alkoholu v krvi. Ministr Milan Šimonovský si myslí, že se Senát pokusí rovněž zvrátit omezení předjíždění pro kamiony. „Na druhou stranu to, co se děje na dálnicích, také není normální. Kamiony mezi sebou nezřídka závodí, tím blokují průjezd pro rychlejší vozidla a za nimi se tvoří dlouhé kolony osobních aut,“ říká. Tomáš Johánek