DaimlerChrysler

Nová generace vozidel Actros uvedena na český trh

Nová generace vozidel Mercedes-Benz Actros typové řady 1832 až 4158, kterou německý výrobce DaimlerChrysler poprvé představil loni v září na veletrhu IAA v Hannoveru, v březnu dorazila i na český trh. Nové modely nahradí dosavadní tahače návěsů Actros, které jsou v prodeji již od začátku roku 1996.

Nový model konstruktéři Daimler-Chrysler podle představitelů společnosti vyvíjeli se zvláštním důrazem na vytvoření optimálních pracovních podmínek pro osádku vozidla. Právě připomínky a podněty řidičů se staly důležitým podkladem pro konstrukci budky.

Modulově uspořádaný kokpit s nově řešeným informačním systémem a novým uspořádáním ovládacích prvků řidiče lze přesně přizpůsobit provozu konkrétního vozidla. Prostor pro spolujezdce může být vybaven multifunkčním sedadlem se zlepšeným ovládáním opěradla i sedáku.

Vozidla jsou vybavena i novými lůžky – v dolní části standardním s pružnou matrací, nahoře komfortním lůžkem s podpěrným lamelovým roštem a matrací z prodyšného pěnového materiálu o rozměrech 800×2020 milimetrů.

Ve srovnání s předchozí řadou Actros mají nová vozidla více než dvojnásobný počet různých schránek, poliček a přihrádek.

Novinka: široké zadní pneumatiky

V nadcházejících letech bude DaimlerChrysler na přání dodávat vozidla se širokými pneumatikami na zadní hnací nápravě (jako jednomontáž). Tyto pneumatiky snášejí stejné zatížení jako pneumatiky používané dosud při dvojmontáži kol, mají však nižší hmotnost a menší valivý odpor; přispívají tak ke snížení spotřeby pohonných hmot a k celkově hospodárnějšímu provozu vozidla.

Ve spojení s novou zadní nápravou HL 6 umožňují navíc další zvýšení užitečného zatížení jízdní soupravy – nová osa je totiž o zhruba 90 kilogramů lehčí než dosud užívaná robustní litinová náprava.

Široká škála modelů

Nová vozidla Actros řady 1832 až 4158 zahrnují celou škálu modelů – od tahačů návěsů přes valníky či sklápěče až po podvozky určené pro různé speciální nástavby. Základní nabídka obsahuje celkem šest verzí budek a dvanáct rozvorů – podle výrobce to uživatelům dává na výběr spolu s dalšími modifikacemi až 530 jednotlivých variant vozidla.

Pohon zajišťují šestiválce OM 501 LA, které DaimlerChrysler dodává v pěti výkonových řadách – od 235 do 335 kW. K dispozici jsou i tři osmiválce o výkonu od 370 do 425 kW.

(lan)

spinner