4. září 2008
Německý výrobce Mercedes-Benz v červenci ve Stuttgartu představil novou generaci autobusu Mercedes-Benz Travego. Novinka je jako první vybavena nouzovým brzdovým asistentem Active Brake Assist, oznámila v srpnu společnost EvoBus Bohemia, s. r. o.
Pokud řidič nereaguje na vydaná odstupňovaná varovná upozornění, provádí nový bezpečnostní systém v případě akutního nebezpečí nárazu do pomaleji vpředu jedoucího vozidla automaticky brzdný manévr. Mobilizuje přitom maximální brzdnou sílu.
Active Brake Assist pracuje na principu tempomatu s regulací odstupu vozidel (ART). Využívá radarový senzor ART, který pomocí svého radarového kuželu dokáže v rámci definovaného prostoru rozpoznat překážky jedoucí před autobusem. Průběžně probíhá snímání relativní rychlosti a vzdálenosti od vozidla jedoucího před autobusem. Hrozí-li v případě setrvání dopravní situace nehoda, přicházejí nejprve na řadu odstupňované výstrahy a poté brzdný manévr plnou silou.
Majitelé autobusů Mercedes-Benz vybavených systémem Active Brake Assist dostanou při pojištění přes Mercedes-Benz Bank AG pětiprocentní slevu z povinného ručení a plné havarijní pojistky. Na pětiprocentní slevu budou mít nárok rovněž provozovatelé autobusů vybavených asistentem pro udržení jízdního pruhu a tempomatem s regulací odstupu vozidel. Pokud budou v autobusu namontovány všechny tři asistenty, vznikne nárok na slevu ve výši deseti procent.
Po zavedení různých dalších aktivních asistenčních systémů, jako je elektronický program stability (ESP), systém pro udržení jízdního pruhu (SPA), omezovač odlehčovací brzdy (DBL), brzdový asistent (BA) a tempomat s regulací odstupu vozidel (ART), představuje Active Brake Assist další krok německého výrobce k realizaci vize jízdy bez nehod.
Řada dalších bezpečnostních prvků
Také v oblasti pasivní bezpečnosti přichází nové Travego s inovací: Front Collision Guard (FCG) je pasivní bezpečnostní systém pro ochranu řidiče a průvodce při čelním nárazu. Dokáže zabránit i podjetí osobního automobilu. Nosná konstrukce autobusu se v této oblasti skládá z crash prvků, které v případě nárazu cíleně odvádějí energii. Kromě toho je nyní pracoviště řidiče u nového Travega včetně řízení a prostoru pro pedály vsazeno do masivního rámového dílu, který se při těžkém čelním nárazu posune dozadu. Celý prostor pro přežití se tak může zvětšit o několik důležitých centimetrů.
Automatizovaná převodovka PowerShift
Další novinkou je převodovka Mercedes PowerShift. Jedná se o první automatizovanou manuální převodovku, která byla vyvinuta speciálně pro autobusy. Nová osmirychlostní převodovka výrazně redukuje spotřebu paliva a zvyšuje bezpečnost a hospodárnost, z čehož v důsledku profituje i životní prostředí.
Další inovace nové Travego nabízí na pracovišti řidiče: nové světlo pro odbočení, nový senzor světla/deště, LED lampy jako poziční světla nad čelním sklem a také celkově inovovaný kokpit, který je uspořádán již tradičně s ohledem na potřeby řidiče.
Široké veřejnosti se Travego nové generace představí poprvé již tento měsíc na veletrhu IAA v německém Hannoveru.
(lb)