DAF

Nizozemský výrobce rozšiřuje nabídku o další vícenápravová vozidla

Na začátku září připravila společnost DAF v belgických Ardenách pro novináře prezentaci a test svých nových vícenápravových vozidel. Většina těchto modelů byla vybavena automatizovanou převodovkou AS-Tronic.Z více než 221 tisíc užitkových vozidel v kategorii nad 15 tun celkové hmotnosti, která byla loni v západoevropských zemích zaregistrována, bylo podle údajů společnosti DAF

65 procent dvounápravových, 28 procent třínápravových a 7 procent čtyřnápravových. Přestože obecně vozidla se dvěma nápravami zůstávají nejoblíbenější, v určitých zemích vícenápravová vozidla v uvedené kategorii zaujímají dominantní podíl. Také přísné kontroly dodržování přípustných hmotností na nápravu v některých zemích zvyšují zájem o tento druh techniky.

Převažují dvounápravové tahače a třínápravové podvozky

Z uvedených 221 tisíc vozidel tvořily 52 procent tahače a 48 procent podvozky, i když ještě v roce 1994 byl tento poměr opačný. Mezi tahači loni jednoznačně převažovala dvounápravová vozidla (85,6 procenta), v segmentu podvozků se naopak prodalo nejvíce třínápravových vozidel (44 procenta) – odstup od dvounápravových vozidel ovšem činil pouhá tři procenta.

Přesto však existují výjimky, například Skandinávie a Velká Británie, kde i v segmentu tahačů převažují vícenápravové modely. V prvním případě je to dáno vyšší povolenou hmotností soupravy, v druhém pak legislativou, která výrazně finančně znevýhodňuje vozidla s hmotností přesahující 10,5 tuny na nápravu.

Co se týče automobilky DAF, v Beneluxu a Velké Británii poměr mezi jejími prodanými tahači a podvozky zhruba kopíruje obecný trend. Oproti tomu v zemích jižní Evropy a Německu je DAF silný především v segmentu tahačů. Vzhledem k tomu, že rozšíření prodeje podvozků v těchto zemích je součástí strategického plánu automobilky na dosažení patnáctiprocentního podílu v segmentu těžkých vozidel na celkovém trhu v západní Evropě, klade DAF velký důraz i na vývoj vícenápravových vozidel.

Také v trh v České republice se pro vícenápravová vozidla jeví jako perspektivní. Podle marketingového ředitele společnosti DAF Truck CZ Rostislava Ovčárika se loni v kategorii nad šest tun celkové hmotnosti prodalo celkem 6095 nových vozidel, z čehož tahače představovaly 53 procent a podvozky 47 procent.

V hmotnostní kategorii nad 15 tun se v ČR prodalo 1134 šasi, z nichž 45 procent tvořila vozidla se třemi nápravami a 41 procent vozidla se dvěma nápravami; zbývajících 14 procent připadlo na čtyřnápravová vozidla.

DAF má v současnosti již ucelenou škálu vícenápravových vozidel, v níž jsou zahrnuty všechny řady – LF, CF a XF (sériová výroba vozidel XF 6×4, 8×2 a 8×4 bude zahájena v listopadu). Průřez touto nabídkou měli novináři k dispozici i v Ardenách – některá vozidla DAF přistavil v provedení tahač s návěsem, jiná s valníkovou nástavbou a přívěsem.

Vícenápravová vozidla CF a AS-Tronic

Automatizovanou převodovku AS-Tronic představil DAF poprvé loni ve vozidlech řady XF a na začátku letošního roku ji začal sériově montovat do dvounápravových vozidel řady CF. V říjnu bude zahájena i výroba tří- a čtyřnápravových modelů CF s touto převodovkou.

V současné době je 15 až 20 procent nových vozidel řady XF vybaveno převodovkou AS-Tronic a je zřejmé, že se tento podíl bude v následujících letech dále zvyšovat. Obdobný vývoj očekává DAF také u řady CF.

Převodovka AS-Tronic pro vozidla řady CF má dvanáct stupňů. Přestože vozidla s automatizovanou převodovkou mají obecně řadu výhod (nižší spotřeba paliva, možnost lepšího soustředění řidiče na provoz, menší opotřebení spojky atd.), existují stále provozní situace (například jízda v extrémně těžkém terénu), v nichž je ruční řazení vhodnější.

Novinkou je i to, že tahače CF 85 6×4 mohou být nyní vybaveny vzduchovým odpružením zadní tandemové nápravy.

Vícenápravová vozidla XF

Také řada XF se zakrátko, konkrétně v listopadu, rozroste o modely v provedení 6×4, 8×2 8×4. Verze tahačů 6×2 s druhou řízenou nápravou či s lehkou 4,4tunovou zadní valenou nápravou se 17,5palcovými koly se vyrábějí již od loňského října.

Tato vícenápravová vozidla bude výrobce dodávat v různých verzích – jako podvozky či tahače osazené podle konkrétní potřeby uživatelů i řízenými a zdvihacími nápravami a s jednoduchou či dvojitou montáží kol.

DAF LF FAN

Aby byl přehled vícenápravových vozidel DAF úplný, nelze opomenout ani nejlehčí řadu LF. Model DAF LF 55 FAN 6×2 se zadní řízenou nápravou je určen pro dopravce, kteří potřebují pro distribuci zboží vozidlo, jež se vyznačuje větší dopravní kapacitou a zároveň dobrou manévrovatelností. Tyto vlastnosti jsou také důvodem, proč se vozidlo často využívá pro speciální účely, například pro dopravu těžšího zboží (nápoje, kapaliny či stavební materiály) v městské zástavbě.

Kolos bez retardéru

Největší pozornost v testovací flotile poutal bezpochyby tahač XF FTM v provedení 8×4 s druhou řízenou a dvěma zadními poháněnými nápravami, k němuž byl připojen podvalník se stavebním strojem Caterpillar. Celková hmotnost soupravy činila 83 tun a bylo téměř neuvěřitelné zjištění, že tahač má pouze motorovou brzdu a nikoli již retardér, a to z prostého důvodu – nebylo kam jej umístit. Že provozní brzdy soupravy za jízdy skutečně nezahálely, bylo po vystoupení z vozidla ihned cítit, a to doslova. Motor s maximálním výkonem 355 kW při 1900 ot.min-1 poskytoval maximální točivý moment 2100 Nm při 1050 až 1500 ot.min-1. Vozidlo bylo vybaveno šestnáctistupňovou převodovkou AS-Tronic. Hmotnosti soupravy odpovídala i spotřeba – v průměru se pohybovala přes sedmdesát litrů, při jízdě do kopce rychlostí kolem 20 km/h však výrazně překračovala hranici 200 litrů. Vezme-li se však v úvahu, že hmotnost soupravy byla oproti běžné soupravě zhruba dvojnásobná, jeví se zjištěná průměrná spotřeba nečekaně jako naprosto přiměřená.

AS-Tronic zvyšuje komfort i úsporu pohonných hmot

Kopcovitý terén v Ardenách umožnil dobře ověřit motorizaci i brzdovou soustavu všech vozidel. Co se týče řazení, to v naprosté většině obstarávala automatizovaná převodovka AS-Tronic, a řidič si tak pouze mohl porovnávat svůj a počítačový odhad vhodného okamžiku pro změnu rychlostního stupně. Zdá se, že doby, kdy řidiči mohli bez obav tvrdit, že oni řadí přesněji než automat, jsou již ty tam. Velmi dobrý řidič sice ještě může dosáhnout nižší spotřeby pohonných hmot, ale šance řidiče průměrného jsou již minimální.

Milan Frydryšek

spinner