24. září 2006
Vozový park společnosti Asiana v červnu rozšířil nový luxusní
autobus Neoplan Starliner 2 N5218 SHD pro 58 cestujících. Nejnovější
člen flotily pražské cestovní kanceláře loni na veletrhu Busworld
v belgickém Kortrijku získal ocenění Coach of the Year 2006 a také cenu
za nejzdařilejší použitou zvukovou aparaturu a estetický dojem. Komfort,
který nový starliner cestujícím nabízí, mohli ocenit i návštěvníci
Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Asiana jej totiž
ihned po převzetí nasadila do provozu mezi Prahou a Karlovými Vary.
Designéři nového autobusu Neoplan zachovali klasický tvar předešlých
starlinerů, v novém pojetí „Sharp Cut“ k němu však přidali komfort,
bezpečnostní systémy i techniku odpovídající 21. století. Plochá
napnutá klenba stropní části se otevírá na stranách k obloze, což
opticky zvětšuje vnitřní prostor autobusu. Dojem prostornosti a komfortu
posiluje i velké čelní zvlněné tónované sklo a objemné uzavíratelné
schránky pro příruční zavazadla nad sedadly cestujících. Autobus je
vybaven novou technologií prostorového „surface sound“ systému s DVD a
CD přehrávačem. Samotné reproduktory cestující nespatří – zvuk je
veden uvnitř obložení a celý systém zabezpečuje nezměněnou akustiku pro
každé sedadlo. Velkou pozornost Neoplan věnoval kombinaci pasivní a aktivní
bezpečnosti. Nejdůležitějším prvkem pasivní bezpečnosti je vlastní
konstrukce hrubé stavby vozidla. Konstruktéři při ní použili technologii
napnutých prstenců, které prostřednictvím patentových zesílení spojení
bočních stěn optimalizují stabilitu celé nadstavby. Nabídka aktivní
bezpečnosti zahrnuje brzdovou soustavu EBS 2 s kotoučovými brzdami na
všech nápravách. Brzdová soustava je elektronicky řízena a kombinována se
systémem ESP. Účinné omezení nejvyšší rychlosti pomocí tzv. Maximum
Speed Control zabraňuje překročení nejvyšší povolené rychlosti i při
jízdě z kopce. Širokou bezpečnostní nabídku autobusu uzavírají
asistenční systémy udržující stálou vzdálenost od vpředu jedoucích
vozidel a zabraňující vybočení z jízdního pruhu – ACC a LGS.
Bezpečnost ovšem dále zvyšují také přídavná výkonná světla
v bixenonových světlometech, která obzvláště v úzkých zatáčkách
výrazně zlepšují viditelnost před vozidlem.
(lan)