25. listopadu 2004
Systém výběru elektronického mýta v Německu bude spuštěn v lednu příštího roku. „Ve všech testech jsme uspěli, nyní úspěšně probíhá generální zkouška a k 1. lednu 2005 bude systém odstartován,“ řekl minulý týden na tiskové konferenci v Praze vedoucí odboru informací pro uživatele a servisní partnery společnosti Toll Collect Hans-Christian Maaß. Generální zkouška systému bude probíhat do začátku příštího týdne, kdy má být Spolkovému úřadu pro nákladní dopravu (BAG) předložena konečná zpráva. Ta se spolu s interní kontrolou projektu stane základem pro vydání povolení na provozování systému. Zřizovatel a provozovatel systému – konsorcium Toll Collect – očekává, že BAG mu toto povolení vydá 15. prosince. Německo podle Hanse-Christiana Maaße zavedením systému elektronického mýta pro kamiony s celkovou hmotností od 12 tun, jehož výše se bude odvozovat od počtu ujetých kilometrů, počtu náprav a emisní třídy vozidla, reaguje na skutečnost, že je nejvytíženější evropskou tranzitní zemí. Zpoplatnění se dotkne 1,2 až 1,4 milionu nákladních vozidel, z toho zhruba 400 tisíc až 500 tisíc zahraničních. Při výběru mýta se nebude rozlišovat, zda se jedná o německé či zahraniční vozidlo. Mýto bude možné hradit buď automaticky s pomocí palubních jednotek OBU (On Board Unit), manuálně přes internet, nebo manuálně u terminálů na poplatkových stanovištích. Podle údajů ze začátku listopadu bylo již u provozovatele systému Toll Collect zaregistrováno na 500 tisíc vozidel a palubní jednotky byly objednány pro 310 tisíc vozidel – 258 tisíc OBU bylo konfigurováno a 143 tisíc již nainstalováno. „V České republice je dnes zaregistrováno 1100 podniků a 12 052 vozidel, z nichž zhruba osm tisíc by mělo být vybaveno jednotkou OBU. Celkem 6600 palubních jednotek již bylo vyskladněno a 2600 namontováno,“ řekl Hans-Christian Maaß k situaci v ČR. Dopravci, kteří si nechali v loňském roce nainstalovat nefunkční OBU, by měli být podle představitele společnosti Toll Collect do určité míry odškodněni v rámci tzv. bonusového programu, který finančně zvýhodňuje instalaci OBU v předstihu. V první fázi zavádění systému elektronického mýta – až do 31. prosince příštího roku – nebude podle Hanse-Christiana Maaße možné zpoplatněnou síť aktualizovat ani měnit sazby mýta. To umožní až update stávajícího softwaru 0.1 novou verzí 2.0 a aktualizace tarifních dat a mapového materiálu, která se bude provádět v rámci plánovaných návštěv servisu. Pro dopravce, kteří budou používat manuální způsob úhrady mýta, bude k dispozici 3500 terminálů. V případě nějakých nejasností se jejich uživatelé budou moci okamžitě spojit s informačním střediskem, které bude v prvních měsících po spuštění systému neustále v pohotovosti a bude poskytovat potřebné rady v několika jazycích. Jak na tiskové konferenci uvedla Claudia Steenová z tiskového odboru konsorcia Toll Collect, kontrola uhrazení mýta se bude provádět prostřednictvím 300 automatických kontrolních mostů s infračervenými vysílači. Kromě nich bude mít BAG k dispozici zhruba 300 mobilních jednotek. Za přestupek může BAG udělit pokutu až do výše 20 tisíc €. (lan)