5. června 2012
Rusko na počátku května výrazně zvýšilo pokuty za porušení předpisů pro mezinárodní silniční nákladní dopravu. Důsledkem radikálního opatření ruských úřadů by mohlo být i poměrně významné snížení nabídky přepravního prostoru v relacích mezi Evropskou unií a Ruskou federací.
Pokuta za bilaterální dopravu bez povolení se pro řidiče zvýšila z přibližně 40 na 100 €, odpovědná právnická osoba musí počítat s částkou až 10 tisíc €. V případě přeprav z nebo do třetích zemí, například z České republiky přes Polsko do Ruska, pokuty vzrostly na 125 € pro řidiče a 12 500 € pro právnické osoby. Na stejnou úroveň se zvýšily pokuty za porušení kabotáže. Ruské úřady jsou nyní oprávněny nákladní vozidlo „provinilce“ zadržet až do vyřešení případu.
Jewgeni Krüger z německo-ruské spedice DTT Logistics očekává, že vysoké pokuty odradí řadu „černých“ speditérů a nabídka přepravního prostoru v provozu mezi Evropskou unií a Ruskem se dramaticky sníží. Mnoho zahraničních dopravců se věnuje provozování dopravy z a do Ruska bez povolení a nízké pokuty si zakalkulovali do běžných výdajů. Používají i další „fintu“ – zboží z jiných zemí se „papírově“ vyloží v Polsku, aby dopravce obešel nedostatek povolení pro přepravy z třetích zemí.
Polský svaz silniční nákladní dopravy ZMPD již vyzval polské ministerstvo dopravy, aby problém nových ruských pokut přeneslo na půdu Evropské hospodářské komise OSN.
Podle neoficiálních odhadů ruského svazu silničních dopravců ASMAP, který dlouhodobě usiluje o zvýšení podílu domácích podnikatelských subjektů na mezinárodních silničních přepravách, by podíl zahraničních dopravců bez povolení mohl činit 60 až 70 procent. Prezident ASMAP Jevgenij Moskvičev, který se o nové sankce přičinil, je po parlamentních volbách loni v prosinci poslancem a předsedou dopravního výboru ruské Státní dumy.
n