23. listopadu 2014

Například jen v roce 2010 vykonal Spolkový úřad pro nákladní dopravu (BAG) celkem 310 689 silničních kontrol sociálních předpisů a zjistil při nich 63 389 přestupků (17,19 procenta). Českým dopravcům to na semináři v centrále BAG v Kolíně nad Rýnem sdělili pracovníci německého kontrolního orgánu.
Nejvíce přestupků přitom bylo zjištěno u německých firem, konkrétně 29 085, dále u řidičů z Evropské unie (22 905) a nejméně u řidičů z třetích zemí, pouze 1403. Navíc v poměru k počtu provedených kontrol byly rozdíly mezi řidiči z těchto zemí ještě výraznější. U německých řidičů to bylo 20,87 procenta přestupků, u řidičů z EU 15,20 procenta přestupků a u řidičů z třetích zemí jen 6,78 procenta přestupků. Pokud jde o přepravy nebezpečných věcí, byla tato procenta mnohem nižší.
Možnosti nových technologií
Co se týče silničních kontrol, BAG spolupracuje i s Výzkumným ústavem pro stav silnic. Společně vypracovaly například techniku dynamického vážení, díky níž lze zjistit i přetížení náprav. Do budoucna se chtějí společně například více zaměřit na infračervené měření. Připravuje se již technologie, s jejíž pomocí bude možno na dálku zjistit třeba závady na brzdovém systému.
Stahování dat z tachografu
Pokud jde o sociální předpisy, BAG kontroluje dodržování dob odpočinku a řízení u konkrétních řidičů, ale také to, zda data z karty řidiče a paměti vozidla byla včas stahována. Když zjistí, že ne, vyměří za tento přestupek pokutu ve výši od 750 €. Dálkové stahování dat však kontrolní orgán zjistit nedokáže a doloží-li je dopravce zpětně, je mu zaplacená částka vrácena.
Spolupráce v rámci ERC
BAG je členem Euro Contrôle Route (ECR) a provádí i společné kontroly se svými zahraničními kolegy, jako například začátkem října ve spolupráci s Centrem služeb pro silniční dopravu a polskou stranou kontrolní akci v Plzni.
Zajištění nákladu
Co se týče zajištění nákladu, dílčí odpovědnost má i odesílatel, ale ne vždy. Podle pracovníků BAG je proto třeba důrazně informovat řidiče, aby z místa nakládky odjížděli, až když budou mít jistotu, že náklad je opravdu řádně zajištěn. V konečné instanci totiž za upevnění nákladu ve vozidle odpovídá řidič.
Technický stav vozidel
Při kontrolách technického stavu může BAG česká vozidla se zjištěnými závadami, která na místě neodstaví, nahlásit i do České republiky. Zatím BAG sice nemá seznam firem, které se přestupků dopouštějí nejvíce, ale již se připravuje a počítá se s tím, že tyto firmy bude BAG oznamovat i do zemí, kde mají své sídlo.
Trestné body
Trestné body udělené řidičům BAG předává do centrální evidence ve Flensburgu. Po udělení osmi bodů je řidiči zakázáno řídit na území SRN motorová vozidla. Doba pro odmazání trestných bodů se různí, může být rok či dva u lehčích přestupků, ale také deset let, jako třeba u zjištěného alkoholu. I v Německu existují školení, po jejichž absolvování je řidiči určitý počet bodů odmazán. Probíhají však v němčině, trvají den a jejich cena je 500 €. Sdružení ČESMAD Bohemia spolupracuje s autoškolou v Drážďanech a je schopno tento kurz zájemcům zajistit. Dojde-li však k udělení trestných bodů v souvislosti s rozměry vozidla a s přetížením, jsou trestné body udělené nejen řidiči, ale i pověřené osobě dopravce.
Přesný počet bodů si může každý zjistit na internetové stránce www.kba.de, které jsou v němčině a angličtině; jsou zde uvedena i data, od nichž budou tyto body vymazány. Osoby, které nejsou z Německa, si zde mohou o tyto informace podat žádost.
Mýto v Německu má být nižší
BAG také na silnicích kontroluje placení mýtného. Co se týče mýtných sazeb platných v Německu od ledna příštího roku, nejsou ještě podle pracovníků BAG stanoveny a existuje pouze návrh, je však jisté, že budou nižší než nyní.
Běžný týdenní odpočinek v kabině
V poslední době se dopravci setkávají s tím, že v některých zemích, například ve Francii či Belgii, je pokutováno trávení běžného týdenního odpočinku v kabině vozidla. V Německu podle zástupců BAG za toto pokuty udělovány nejsou.
Německý Spolkový úřad pro nákladní dopravu vykonává jako samostatný spolkový nadřízený úřad v působnosti Spolkového ministerstva dopravy, výstavby a rozvoje měst řadu úkolů týkajících se nákladní dopravy. Kontroloři BAG jsou oprávněni zastavovat za účelem kontroly tuzemská a zahraniční nákladní vozidla a autobusy (s výjimkou Bavorska). Probíhají jak mobilní kontroly, při nichž jsou vozidla odkláněna na nejbližší parkoviště, tak statické kontroly na odpočívadlech a parkovištích. Kontroly probíhají ve spolupráci s dalšími kontrolními orgány, jako jsou policie, celníci nebo živnostenský dozor.
Milan Frydryšek