Automobilový průmysl

Největší výrobci přestávají podporovat bionaftu

Největší výrobci přestávají podporovat bionaftu

Uživatelé alternativních paliv z řad silničních dopravců se budou muset smířit s nepříjemnou skutečností: nastupující generace pohonných jednotek splňujících emisní normu Euro 6 nebude uzpůsobena pro spalování bionafty. Největší evropští výrobci nákladních vozidel – Mercedes-Benz, MAN, DAF, Scania a Iveco – odmítli pokračovat ve vývoji motorů pro bionaftu. A s největší pravděpodobností obdobné rozhodnutí přijmou i značky Volvo a Renault Trucks.

Na klíčovém evropském trhu – v Německu – se roční odbyt paliva B100 po výrazném zvýšení spotřební daně z bionafty v roce 2007 snížil z úctyhodných 1,94 milionu tun na pouhých 100 tisíc tun. „Bionafta je v současné době pro silniční dopravce zcela zanedbatelnou kapitolou. Uplatnění nachází maximálně u zemědělců,“ řekl prezident německého svazu silniční nákladní dopravy BGL Karlheinz Schmidt.

Poslední vývoj i v dalších zemích dále zužuje okruh podnikatelů, kteří nákladní vozidla poháněná bionaftou poptávají. Zájem je tak nízký, že se výrobcům homologace a vývoj pohonných jednotek na bionaftu přestávají vyplácet – zvláště pak pro trh Evropské unie, na němž se stále zpřísňují schvalovací procedury.

Motory musí být prověřeny nejen kvůli jejich způsobilosti používat jako palivo alternativní bionaftu, ale musí být i zaručena nízká hladina škodlivých emisí po celou dobu životnosti agregátu, což přináší enormní náklady na každý typ motoru. Pokud by provozovatel vozidla s motorem podle Euro 6 přesto chtěl bionaftu dále tankovat, reálně riskuje poškození pohonné jednotky, navíc i ztrátu záruky od výrobce.

Od nekvalitního paliva novým motorům hrozí velké nebezpečí

Vedle toho, že přijdou o bionaftu, se dopravci budou muset v éře normy Euro 6 vypořádat i s dalším problémem týkajícím se kvality pohonných hmot. Nákladní vozidla s motory Euro 6 jsou totiž prostě „fajnovky“. Vstřikovací technologie agregátů je velice citlivá na čistotu paliva, které musí odpovídat evropské normě EN 590.

Méně kvalitní paliva prodávaná často v zemích mimo Evropskou unii jsou tak pro ně potenciálně velmi nebezpečná a mohou provozovatelům vozidel způsobit značné škody. V lepším případě hrozí motoru ztráta výkonu, kterou vykompenzuje zvýšená spotřeba paliva. Otázkou také zůstává, jak si s nekvalitním palivem poradí kontrolní elektronika vozidel s motory Euro 6. Může se to totiž stát, že palubní počítač kamionu zaregistruje „nestandardní hladinu výfukových emisí“ a přepne do nouzového režimu s podstatně sníženým výkonem.

n

spinner