Prevence dopravních nehod

Nejčastější příčinou nehod na dlouhých trasách je únava

Nejčastější příčinou nehod na dlouhých trasách je únava

Nejčastější příčinou silničních dopravních nehod na dlouhých vzdálenostech je únava způsobená nezvykle dlouhým zatížením organismu. Minulý týden to na tiskové konferenci v Praze uvedli Stanislav Novotný z Ústavu dopravní techniky ČVUT a dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. Nejrizikovější jsou podle nich noční jízdy, kdy je tělo v přirozeném v útlumu. Akci připravila dopravní a logistická společnost Šmídl, s. r. o.

Podle Vlasty Rehnové jsou to právě letní měsíce, které ve statistikách patří z hlediska počtu usmrcených dlouhodobě k nejtragičtějším měsícům v roce. Na silnicích se na rozdíl od zimního období pohybují motorkáři, cyklisté či mladí řidiči bez dostatečné praxe. Podíl na zvýšené nehodovosti má i teplé počasí. „V létě je člověk vlivem prodlouženého dne mnohem aktivnější, čímž se zároveň více unaví,“ řekla Vlasta Rehnová s tím, že řidiči jsou v létě také méně ostražití.

Stanislav Novotný, který se dlouhodobě zabývá změnami výkonnosti řidičů, představil výsledky experimentů svého ústavu. Při jednom z nich sledoval vliv únavy na výkonnost řidiče. Zkoumaní řidiči 24 hodin nespali a nesměli pít kávu či alkohol. Poté byli testováni na speciálních simulátorech.

„Z analýzy dat ze simulátoru vyplynulo, že většina řidičů po půlhodině na rovném, dalo by se říci nudném úseku dálnice usíná,“ uvedl Stanislav Novotný. Při testech se vedle reakčních časů měřila například i frekvence korekčních pohybů volantem.

Výsledky ukázaly, že pokud je řidič unaven, musí více korigovat směr jízdy, neboť jeho pohyby volantem jsou prudší. Naproti tomu když je svěží, pohybuje volantem plynuleji. Zjistilo se také, že odpočatý řidič udržuje přibližně stejnou průměrnou rychlost. Naopak 60 procent unavených řidičů neustále zrychluje či zpomaluje. „Jako profesionální řidič mám výhodu kvalitního zázemí. Dispečink spočítá časový plán jízdy včetně přestávek a průběžně mě informuje o aktuální situaci na trase,“ řekl Jiří Plosza, který jako řidič logistické společnosti Šmídl najezdil více než dva miliony kilometrů bez nehody.

(čtk/pat)

spinner