Přípravu nových řidičů lze podpořit z evropských fondů

Nedostatek řidičů

Vyjít vstříc poptávce dopravních firem po nových řidičích a přispět ke snížení nezaměstnanosti na Děčínsku si klade za cíl projekt Řidič profesionál v zácviku. Za pomoci finančních prostředků z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu jej v těchto dnech zahajují jeho realizátor, společnost Bohemia Cargo, s. r. o., a partner projektu Auto-Moto-Consulting, s. r. o. Nedostatek řidičů je faktorem, který podnikání v silniční dopravě stále více limituje. Zatímco dříve armáda produkovala ročně velký počet již zaškolených řidičů nákladních vozidel a i v různých učilištích bylo možné získat potřebné řidičské oprávnění, v současné době jakákoli systematická příprava pro profesi řidiče chybí. Přičte-li se k tomu vysoká cena za kurz v autoškole, nutnost absolvovat veškeré nezbytné testy a školení a nízká prestiž povolání řidiče kamionu, není divu, že za odcházející starší generaci se stále obtížněji hledá náhrada. Všestranná příprava Společnosti Bohemia Cargo a Auto-Moto-Consulting se proto spojily s pěti dopravci na Děčínsku a vytvořily projekt, který by měl tuto neuspokojivou situaci řešit. Obsahová náplň připravených kurzů je mnohem širší než učební plán klasické autoškoly. „Zájemci, kteří budou splňovat podmínky našeho výběru, projdou komplexním rekvalifikačním kurzem zahrnujícím kromě rozšíření stávajícího řidičského oprávnění také psychologii práce profesionálního řidiče, praktické poznatky k bezpečnému nakládání, uložení a vykládání zboží, obchodní dovednosti, celní předpisy, mezinárodní dohody a dopravní geografii,“ přiblížil náplň projektu na začátku ledna na tiskové konferenci v Děčíně Jaroslav Průša z Auto-Moto-Consulting. Teoretická výuka bude podle Jaroslava Průši kombinována s praxí na nákladních automobilech u smluvních dopravců, kteří pak nejúspěšnějším účastníkům projektu nabídnou zaměstnání. „Jedná se o velice specifický a ojedinělý rekvalifikační kurz, který jsme vyvinuli čistě pro náš projekt, a pevně věříme, že po jeho ověření v praxi o něj projeví zájem úřady práce a další organizace,“ uvedl. První krok k vybudování trvalého střediska Obdobně v dlouhodobém horizontu se na projekt dívá i jednatel společnosti Bohemia Cargo Jan Kučera. Pokud bude úspěšný, měl by přispět nejen ke snížení nezaměstnanosti na Děčínsku, ale mohl by vyústit i ve vznik trvalého střediska pro přípravu profesionálních řidičů. „To, že je někdo pouze držitelem potřebného řidičského oprávnění, není pro dopravce to nejdůležitější. Musí mít nejen praxi v řízení vozidla, ale musí být i schopen vyznat se v legislativě, mezinárodních smlouvách, znát celý proces převzetí a předání zboží a musí mít také základní jazykové znalosti pro práci v zahraničí. Pro účastníky kurzu připravujeme v rámci praxe například i návštěvu moderního logistického terminálu, aby měli představu, s čím vším se při výkonu své nové profese mohou setkat,“ uvedl Jan Kučera. Jak na tiskové konferenci potvrdil ředitel Úřadu práce Děčín Jiří Král, jeho odbor sice masivně zajišťuje rekvalifikaci řidičů, ale mnohdy se jedná pouze o lidi, kteří takto snadno a levně přijdou k řidičskému průkazu, avšak praxi u dopravních firem nevyhovují. Právě projekt Řidič profesionál v zácviku podle něj takové osoby včas odfiltruje a umožní, že kurz absolvují pouze vážní zájemci o řidičskou profesi. Financování projektu Důležitá byla nejen organizační příprava celého projektu, ale také zajištění jeho financování. Z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu na něj bylo vyčleněno celkem 5,95 milionu Kč. Navíc dopravci, kteří na projektu participují, budou přispívat z 36 procent na mzdové náklady na účastníky kurzu. Podmínkou pro získání příspěvku bylo také vytvoření dvaceti pracovních míst pro nejlepší absolventy. Zbývajících 23 nových řidičů zaevidují pracovní agentury, které jim zprostředkují kontakt s dalšími dopravci. Projekt má být zahájen tento měsíc výběrem nejvhodnějších 43 kandidátů, ukončení je plánováno na červen roku 2008.

(lan) www.bohemiacargo.cz www.automotohelp.cz

spinner