Návěsová technika

Německý výrobce závěsové techniky Kögel a přední světový výrobce náprav a brzdových systémů, americký

ArvinMeritor, na nadcházejícím veletrhu transport logistic v premiéře představí nejmodernější nápravový systém pro návěsy Kögel-MAXX. Novinka s motivem letícího býka a komerčním názvem TRAXX, kterou společně vyvinuli, se již od května vyrábí v závodě společnosti Kögel v bavorském Burtenbachu. Na její vývoj, zkušební zařízení v centrále ArvinMeritor a nejmodernější výrobní kapacity v Burtenbachu oba partneři vynaložili řádově několik desítek milionů €.

ArvinMeritor, největší světový výrobce náprav a brzdových systémů a dvanáctý největší podnik automobilového průmyslu v USA, již do Evropy dodává nápravy pro vozidla značek Volvo a Renault Trucks. Díky nové high-tech nápravě, kterou jeho konstruktéři navrhli s využitím metody bionického designu, hodlá svou pozici upevňovat i na evropském trhu dodávek pro návěsovou techniku.

„Vývojový potenciál ArvinMeritor a know-how společnosti Kögel daly vzniknout novému nápravovému systému, který v sobě spojuje všechny výhody nejmodernější technologie,“ uvedl na dubnové prezentaci nového nápravového systému ve výrobním závodě Kögel v bavorském Burtebachu viceprezident společnosti ArvinMeritor Sergio Carvalho. „Na základě rozsáhlých srovnávacích testů v technologickém centru v naší centrále v Troy ve státě Michigan mohu konstatovat, že ve všech relevantních vlastnostech – nízkém opotřebování, jednoduchosti údržby, vysokém brzdném výkonu a nízké hmotnosti – předčí všechny ostatní výrobky,“

nešetřil chválou na nový výrobek. Výsledkem nového konstrukčního řešení vlastní nápravy, jejího řízení a upevnění a také brzdového systému, použití vysoce kvalitních materiálů a nejmodernějších výrobních postupů je podle něj výrobek poskytující mimořádný výkon při životnosti přesahující životnost všech ostatních součástí vozidla.

Kögel novými nápravami podle ředitele společnosti Alexandra Tietjeho za nezměněnou cenu vybavuje návěsy rodiny Kögel-MAXX. Na přání však mohou jeho zákazníci i nadále požadovat také prémiové nápravy značek BPW, SAF a DaimlerChrysler.

Při využití poznatků bioniky

Nová náprava se na první pohled odlišuje nezvyklým tvarem ramene, které ji spojuje s rámem vozidla. Při jeho konstrukci projektanti využili poznatky bioniky a složité matematické modely, aby mu zajistili optimální tvar a průřez. Ke snížení celkové hmotnosti nápravy přispěl nejen „inteligentní design“, ale i volba vhodných materiálů a výrobních postupů. Celý nápravový systém připravený k montáži je podle výrobce s 438 kilogramy až o 113 kilogramů lehčí než některé konkurenční výrobky.

Litinové součásti nápravového systému se vedle nízké vlastní hmotnosti vyznačují i dlouhou životností.

Rameno a těleso nápravy jsou spojeny mimořádně přesným, robotizovaným svarem, který vydrží celý životní cyklus nápravy bez jakékoli údržby. Stejně jako všechna vozidla Kögel je i nová náprava ošetřena nanesením vrstvy zinkofosfátu, která se po drobném porušení oxidací sama stáhne. Slouží jako ideální podklad pro lak nanášený technologií kataforézy. Tento postup nápravě propůjčuje prakticky neomezenou životnost, což prokázaly i dlouhodobé testy na speciálně vyvinutých testovacích stolicích v technologickém centru ArvinMeritor.

Při vývoji nápravového systému dostaly stejnou prioritu jako vlastní náprava i brzdy: oba systémy konstruktéři vyvíjeli souběžně, aby je spolu mohli optimálně sladit. Stejně jako vlastní náprava a její upevnění obsahuje i brzdová soustava několik patentů. Inovace prodlužují životnost jejích součástí a snižují provozní náklady. Celý brzdný systém je podle výrobce současně koncipován tak, aby jeho údržba byla co nejsnadnější.

Nejnovější technologie i při výrobě

Sériová výroba náprav z komponent vyráběných ve světové síti společnosti ArvinMeritor probíhá od začátku května na nejmodernějším zařízení přímo v Burtenbachu. Jeho součástí je počítačem řízená, plně automatická a vysoce přesná robotizovaná svařovací jednotka v hodnotě 500 milionů €, zařízení na povrchovou úpravu zinkofosfátem a kataforézou a částečně automatizovaný montážní pás (rovněž za zhruba půl milionu €), na němž se k nápravě přidávají ložiska, brzdy a tlumiče. Průběh montáže se v každém jednotlivém kroku monitoruje a všechna procesní data jsou pak ukládána k sériovému číslu výrobku. Výrobní kapacita nového pracoviště se zatím pohybuje kolem tří set kusů náprav týdně, což by mělo stačit na vybavení asi pětiny produkce závodu. Část produkce z Burtenbachu bude pro své zákazníky dále distribuovat i ArvinMeritor.

Všechna rizika přebírá výrobce

Spolu s novou nápravou TRAXX Kögel vypracoval i novou koncepci servisu a údržby návěsů, které jsou jí vybaveny. Její součástí je balík „TRAXX Life“. Atraktivní full-service smlouvu, která za měsíční poplatek od 12 € pokrývá jakoukoli případnou opravu, mohou uživatelé uzavírat na dva/čtyři nebo čtyři/pět let. Zbavuje je jakéhokoli rizika a poskytuje jim transparentní podklad pro kalkulaci. Součástí smlouvy podle Alexandra Tietjeho nejsou žádné dodatečné podmínky. Všech 460 servisních míst Kögel v Evropě již disponuje potřebnými náhradními díly a jejich pracovníci prošli školením.

Luboš Spálovský

Kögel Fahrzeugwerke je jedním z největších evropských výrobců návěsů a výměnných nástaveb. Společnost založil Franz Xaver Kögel 1. května 1934 v německém Ulmu. Zpočátku se specializovala na výrobu přípojné techniky pro stavebnictví, ale postupem času své výrobní aktivity rozšířila na veškerou přípojnou techniku. V roce 1983 zakladatel předal vedení firmy Kögel GmbH svému synovi Herbertu Kögelovi, který ji rozvinul v nadnárodní společnost.

Vlastní reprezentaci v tehdejším Československu Kögel otevřel již v roce 1991. V roce 1995 pak získal majoritu ve společnosti Orličan v Chocni, která se o rok později změnila na jeho dceřinou společnost Kögel, a. s., Choceň. Výrobní závod v Chocni je vedle závodu v hlavním sídle firmy – bavorském Burtenbachu u Aušpurku – jedním ze dvou výrobních míst společnosti. Zhruba 400 zaměstnanců v něm vyrábí rámy pro všechny modelové řady návěsů, které se k dokončení převážejí do Burtenbachu; od loňska

kromě toho zajišťují i celou výrobu programu ekonomické řady Kögel-foxx. Prodej a servis výrobků Kögel na českém trhu od února roku 2003 zajišťuje obchodní společnost Kögel CZ, s. r. o.

V průběhu roku 2004 převzala Kögel Fahrzeugwerke společnost Trailer Holding GmbH; centrála společnosti se přitom přestěhovala z Ulmu do Burtenbachu. Nové vedení společnosti prosazuje strategii „ziskového růstu“; podle předsedy představenstva Alexandra Tietjeho plánuje během pěti let zdvojnásobení objemu obchodů. Loni Kögel vyrobil celkem 12 tisíc vozidel, z toho zhruba dvě třetiny pro evropský trh. Obrat společnosti s více než tisícovkou zaměstnanců loni přesáhl 275 milionů €.

Podle potřeb zákazníků rozděluje Kögel své produktové řady do tří samostatných značek. Hlavní – Kögel MAXX – pokrývá všechna dopravní řešení v oblasti návěsů a výměnných nástaveb. Značka foxx se vyznačuje masivním provedením, vysokou funkčností a kvalitou za příznivé ceny a na trhu zemí střední a východní Evropy se setkala s mimořádně dobrým přijetím, takže Kögel několikanásobně zvýšil původní plán výroby. Jako první návěs vůbec si jej mohou zákazníci objednávat po internetu. Prémiová značka koncernu – Kögel Phoenixx – zahrnuje celou řadu inovačních prvků a je vyráběna za použití špičkových technologií. Široce se při její výrobě například uplatňují kompozity

z uhlíkových vláken.

spinner