Robert Grozdanovski, M.Sc., (Volvo Truck CZ) pro DN

Naši budoucnost na českém trhu vidím velice perspektivně

Naši budoucnost na českém trhu vidím velice perspektivně

V České republice bylo v prvním čtvrtletí zaregistrováno 251 vozidel značky Volvo s celkovou hmotností nad osmnáct tun. Jejich importér – Volvo Truck Czech, s. r. o. – se tak na českém trhu v této kategorii vyšvihl na první místo žebříčku. To, co upevnění pozice značky na českém trhu předcházelo, i další cíle českého zastoupení švédského výrobce nám přiblížil generální ředitel společnosti Robert Grozdanovski, M.Sc.

„Když jste do České republiky před dvěma lety přišel, byla situace na trhu s nákladními vozidly hodně složitá. Jak byste nyní zrekapituloval změny, jimiž od té doby společnost Volvo Truck Czech prošla?“

„Nastoupil jsem do funkce ředitele společnosti Volvo Truck Czech v létě roku 2010, kdy nejenže byla obtížná ekonomická situace, ale kdy také Volvo kompletně přebudovávalo svou servisní síť. Byla to těžká doba, ale rozhodli jsme se novou strategii neměnit a velice rychle postupovat nově zvoleným směrem.

Nyní je již zřejmé, že to bylo správné rozhodnutí. Místo původních pěti servisů a jednoho centrálního pracoviště v Praze máme již jedenáct vlastních prodejních a servisních středisek (tzv. Volvo Truck Center), která rovnoměrně pokrývají území celé České republiky. Jsme tak schopni poskytovat zákazníkům skutečně komplexní řešení odpovídající standardům předního světového výrobce. Jsem rád, že mohu konstatovat, že v současnosti máme také skvělý tým pracovníků, který se pro zákazníky vždy snaží najít nejlepší řešení.“

„Jedním z výsledků je, že jste v současné době nejúspěšnější značkou v těžké kategorii. Za první tři měsíce bylo v České republice zaregistrováno celkem 251 nových vozidel Volvo s hmotností nad 18 tun…“

„Jsme limitováni tím, že nemáme produkt pro lehký segment. Naše nejlehčí vozidla začínají na dvanácti tunách, takže se musíme orientovat jen na zákazníky, kteří používají těžší vozidla. Po prvním čtvrtletí jsme v těžkém segmentu číslo jedna. Uvědomujeme si, že bude velice těžké si tuto pozici udržet, ale samozřejmě o to budeme usilovat. Velkou motivací pro nás je, že máme důvěru našich zákazníků. Rozhodně ji nechceme ztratit, naopak ji hodláme dále posilovat zkvalitňováním naší činnosti.“

„Volvo má zajímavé podvozky pro segment stavebních vozidel. Stavebnictví ovšem nyní v České republice stagnuje. S jakým odbytem v této oblasti počítáte?“

„Počet prodávaných stavebních vozidel je opravdu velice nízký. Ale existují i další segmenty trhu, které jsou stavebnictví, co se týče typů vozidel, dosti blízké. Jedná se například o svoz odpadu či přepravu dřeva, kde už je patrný určitý nárůst. A naše vozidla řad FH a FM v nich nacházejí dobré uplatnění.“

„V současné době nabízíte dopravcům ze střední a východní Evropy model FH v limitované edici Fuel Champion. Jaká je na něj mezi nimi odezva?“

„Jedná se o vozidlo, které je optimalizováno na dosažení co nejnižší spotřeby a snižování celkových provozních nákladů. Navíc je nabízíme se dvěma typy servisních smluv, včetně možnosti nechat si jednou za rok zkontrolovat geometrii kol. Bylo zjištěno, že velké množství paliva přichází zbytečně vniveč právě v důsledku špatné geometrie.

K vozidlu dodáváme také například náš dopravní informační systém Dynafleet, automatizovanou převodovku I-Shift, program pro sledování průběžné spotřeby a koučování řidiče a aerodynamický balíček.

A ještě něco navíc – při nákupu vozidla dopravci získají i vstupenky na fotbalové mistrovství Euro 2012, na zápasy českého týmu. Tato nabídka je však časově omezena do léta.“

„Od dubna běží soutěž Driver’s Fuel Challenge, jejímž hlavním cílem je rovněž snižování spotřeby. Jaký je o ni ze strany řidičů zájem?“

„Jedná se o mezinárodní soutěž pro řidiče z východní a střední Evropy. V České republice je nyní přihlášeno přes 170 řidičů a první padesátka z nich již absolvovala soutěžní jízdy. Předpokládáme, že se jejich počet nakonec zvýší na několik set, protože motivace je velká. Nejlepší řidič totiž získá nové Volvo C30 a majitel firmy, za niž bude soutěžit, voucher na servisní služby ve výši 10 tisíc €. Mezinárodní finále se uskuteční v říjnu v Olomouci.“

„Před příchodem do České republiky jste působil na Slovensku. Jaké jste zaznamenal rozdíly mezi oběma zeměmi z hlediska prodeje nákladních vozidel?“

„Rozdíly samozřejmě jsou, ale mezi oběma trhy je také mnoho podobností. Například v obou se s chutí pije slivovice. Ale vážně, jeden velký rozdíl tu opravdu je. V České republice má řada společností stále vlastní servisy, což na Slovensku téměř neexistuje. Tam již před léty poznali, že provozovat vlastní dílnu je příliš drahé a že je lepší nechat péči o vozidla na výrobcích a jejich zastoupeních.

I když nyní v České republice prodáváme již velký počet servisních smluv, přesto je zde stále hodně zákazníků, kteří si provádějí servisní práce sami. To je ve srovnání s okolními zeměmi něco naprosto unikátního.

Jinak se ovšem firmy v obou zemích zabývají podobnými tématy, stojí před nimi stejné výzvy, a to jak před dopravci, tak před jejich zákazníky.“

„Jaké jsou vaše plány pro nadcházející období?“

„Během uplynulého roku a půl jsme v České republice otevřeli mnoho servisních a prodejních center, která budeme nadále vylepšovat. Jinak si troufám říci, že přestože finanční situace dopravců stále ještě není ideální, jeví se mi naše další působení na českém trhu jako velice perspektivní. Ostatně máme na co navazovat, značka Volvo byla v České republice přítomna již před více než dvaceti lety. Mnozí naši zákazníci si staré časy dobře pamatují a je vždy zajímavé si s nimi o tom povídat. Loňský rok byl pro nás vynikající a stejně tak i začátek roku letošního. A to i v celosvětovém měřítku, velmi úspěšní jsme například v Severní i Jižní Americe.“

Milan Frydryšek

spinner