ČESMAD Bohemia

Nákladový index silniční dopravy vzrostl o 1,7 procenta

Nákladový index silniční dopravy vzrostl o 1,7 procenta

Nákladový index silniční nákladní dopravy, který Sdružení ČESMAD Bohemia pravidelně vypočítává pro modelovou čtyřicetitunovou soupravu tahače Euro 1 s návěsem, se mezi třetím a čtvrtým čtvrtletím zvýšil o 1,7 procenta. Minulý týden to oznámil zástupce generálního tajemníka sdružení Vojtěch Hromíř.

„Po mírném poklesu ve třetím čtvrtletí se nákladový index vrátil k růstu; ve srovnání se čtvrtým čtvrtletím roku 2009 byl vyšší o 5,1 procenta,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Kurz koruny se v říjnu a listopadu pohyboval nad 24,50 Kč / 1 €. „Až v prosinci koruna oslabila nad 25 Kč za 1 €, jinak by její posílení ve čtvrtém čtvrtletí bylo ještě výraznější než finálních 24,786 Kč/€. Oproti dolaru česká koruna v poslední čtvrtině roku posílila dokonce o více než 1 Kč, pouze ve srovnání s polskou měnou mírně oslabila,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Faktorem, který tradičně výrazně ovlivňuje podnikání dopravců, je cena nafty. Ta se sice v říjnu a listopadu držela mírně pod hodnotami z předchozích měsíců a její průměrná cena v České republice se pohybovala kolem 25,30 Kč za litr bez DPH, avšak v prosinci došlo k razantnímu nárůstu o více než korunu za litr. „Výsledkem tohoto vývoje byl růst ceny nafty v ČR oproti třetímu čtvrtletí o 1,2 procenta. Nárůsty kolem dvou až tří procent jsme zaznamenali i v ostatních zemích. V meziročním srovnání pak bylo palivo dražší o zhruba 10 procent,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Čtvrté čtvrtletí loňského roku přineslo také o zhruba 4,4 procenta vyšší náklady na řidiče (mzdy, odvody, diety), a to jak ve srovnání se třetím čtvrtletím, tak i se čtvrtým čtvrtletím předchozího roku.

V důsledku zastavení poklesu úrokových měr dopravci čelili také mírnému nárůstu nákladů na financování vozidla. Podle Vojtěcha Hromíře se v třetím čtvrtletí zvýšily o 0,2 procenta, v meziročním srovnání o jedno procento.

(lan) www.prodopravce.cz

spinner