ČESMAD Bohemia

Nákladový index silniční dopravy se nepatrně snížil

Nákladový index silniční dopravy se nepatrně snížil

Nákladový index, který pro modelovou čtyřicetitunovou soupravu tahače Euro 1 s návěsem pravidelně zpracovává Sdružení ČESMAD Bohemia, se ve třetím čtvrtletí snížil o 0,3 procenta. V meziročním srovnání je však jeho hodnota o 3,6 procenta vyšší, a to především z důvodu sedm měsíců přetrvávajících vysokých cen pohonných hmot. V říjnu to oznámil zástupce generálního tajemníka sdružení Vojtěch Hromíř.

V porovnání s bází roku 2001 index skončil na hodnotě 132,0 procenta (bez započtení vlivu mýtného na českých dálnicích na hodnotě 128,4 procenta).

Průměrný čtvrtletní kurz Kč vůči € setrval i ve třetím čtvrtletí na úrovni z počátku roku. Prognóza pro následující období však podle Vojtěcha Hromíře počítá s tím, že koruna bude oslabovat. „Připomeňme, že v roce 2010 k 31. prosinci skončil kurz na hodnotě 25,060 Kč/€. Po vzepětí ve druhé čtvrtině roku koruna mírně oslabila k dolaru a dosáhla svého maxima vůči polskému zlotému. V následujících měsících by ale zlotý měl podle analytiků získávat své pozice zpět,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Vysoká cena nafty

Cena motorové nafty bez DPH se v České republice od března pohybovala nad úrovní 28,00 Kč a nevykazovala žádné velké výkyvy; podobně tomu bylo i v ostatních zemích. Přesto cenu nafty v dlouhodobém horizontu podle Vojtěcha Hromíře charakterizuje velká volatilita. „Z hladiny nad 29,00 Kč za litr v červnu 2008 sestoupila cena nafty o téměř 30 třicet procent na 20,72 Kč za litr v lednu 2009 a letos v září byla opět na průměru 28,41 Kč za litr. I z toho je zřejmé, jak velký význam má používání palivových doložek v přepravních smlouvách – všude, kde to lze se zákazníkem dojednat,“ poznamenal Vojtěch Hromíř.

Úrokové míry ve třetím čtvtletí na minimální úrovni

Náklady na řidiče, které vedle mzdových prostředků a odvodů zahrnují také diety, byly v třetím čtvrtletí o 2,6 procenta vyšší než ve čtvrtletí předchozím; meziročně se zvýšily o 3,6 procenta, uvedl Vojtěch Hromíř.

Úrokové míry, opírající se o snahu státu podpořit minimálními základními sazbami ekonomickou aktivitu, se v třetím čtvrtletí dostaly na minimum a ovlivnily náklady na financování, které poklesly o 0,2 procenta a byly o půl procenta nižší než v roce 2010, dodal.

Pojištění a pneumatiky

„Náklady na pojištění a pneumatiky se nijak zásadně nezměnily, avšak jejich další vývoj lze očekávat na podzim a v závěru roku – a to v případě, že se skutečně projeví avizovaný nedostatek pneumatik a pojišťovny budou nějak reagovat na rostoucí rizika. Může se také ukázat, že vyšší ceny obutí se budou týkat jen zimních plášťů pro osobní vozidla a na trhu s pojištěním bude pokračovat boj o každého zákazníka bez ohledu na škodní průběh a sazby budou stagnovat nebo dokonce i klesat,“ uzavřel Vojtěch Hromíř.

Index nižší téměř ve všech relacích

Obdobný vývoj jako v České republice ČESMAD Bohemia zaznamenal i v jiných zemích. Index se snížil prakticky ve všech sledovaných relacích. Výjimku tvořily pouze Polsko a Rakousko.

(lan) www.prodopravce.cz

spinner