11. prosince 2003
Naznačit směr vývoje technologií a paliv vozidel šetrných k životnímu prostředí je cílem ojedinělé soutěže Michelin Challenge Bibendum. Její 5. ročník se uskutečnil na konci září v Kalifornii.
Čistota emisí, hlučnost, jízdní vlastnosti, bezpečnost a spotřeba paliva – to jsou hlavní disciplíny, v nichž se již několik let utkávají ryze experimentální i sériově vyráběná vozidla. Své „koně“ do soutěže, pojmenované podle maskota společnosti Michelin, přihlašují přední automobiloví výrobci, univerzitní týmy i nezávislé společnosti a organizace.
Stejně jako v loňských ročnících, i letos spolu soupeřily různé energetické zdroje. Zatímco loni dominoval pohon na stlačený zemní plyn (CNG), zkapalněný zemní plyn (LNG) a elektrický pohon, letos již převládala vozidla s vodíkovým pohonem (palivové články nebo přímé spalování), vznětovými motory a hybridní technologií. Závodu se letos poprvé zúčastnila i nákladní vozidla a autobusy.
Ceny pro vítěze v jednotlivých kategoriích si rozdělily všechny typy pohonu. Za dobrou zprávu pořadatel – francouzský výrobce pneumatik Michelin – označil to, že vítězové se (zejména v testu hlučnosti) z větší části rekrutovali z řad sériových nebo částečně upravených sériových vozidel. Zajímavé byly výsledky testu bezpečnosti: 35 % soutěžících vozů vykázalo výborné výsledky a dalších 60 % vozů výsledky dobré. To potvrzuje tezi, že se ochrana životního prostředí v žádném případě nevylučuje s bezpečností.
Dosavadní ročníky soutěže Michelin Challenge Bibendum potvrdily slibnou budoucnost alternativních zdrojů a prokázaly, že některé technologické inovace jsou opravdu životaschopné. A to je samozřejmě základní předpoklad masového zavádění technologií ohleduplných k životnímu prostředí. Je obecně známo, že uživatelé se obrátí k ekologicky šetrným vozidlům, pouze pokud budou nabízet srovnatelný komfort, výkon, jízdní vlastnosti a atraktivní vzhled jako současné vozy, to vše za srovnatelnou cenu. Soutěž Michelin Challenge Bibendum dokázala, že takové požadavky lze splnit.
Michelin se již tradičně angažuje ve výzkumu ekologických technologií, bezpečnosti dopravy a lidské mobility obecně. Je také stálým partnerem vývojových týmů, které se snaží vyvinout vozidla s minimálním vlivem na životní prostředí. Stačí vzpomenout hospodárnou řadu pneumatik Michelin Energy, Pax System nebo pravidelný sponzoring soutěže Shell Eco Marathon, jejíž účastníci soutěží v tom, jakou vzdálenost překonají při použití pouhého jednoho litru benzínu.
(spa)
Energetické zdroje zastoupené
na Challenge Bibendum 2003
Zemní plyn: Zemní plyn, který se používá k vytápění a ohřívání, může dobře posloužit i k pohonu automobilu jako efektivní a čisté palivo s nízkou úrovní emisí a CO2.
LPG (Liquid Petroleum Gas): Ropný plyn je vedlejším produktem ropného průmyslu, protože vzniká při rafinaci surové ropy. Je zajímavým kompromisem mezi zemním plynem a benzínem.
Benzín: Jako nejpopulárnější palivo dvacátého století se nejvíce zasloužil o rozvoj individuální dopravy. Díky velkému množství technologických vylepšení (hybridní pohony, přímé vstřikování) bude hlavním palivem i v následujících desetiletích 21. století.
Nafta: Vznětová technologie i přes svůj pokročilý věk zaznamenala v posledních letech neuvěřitelný pokrok. Nové technologie přímého vstřikování a částicové filtry učinily z nafty vážného konkurenta všem ostatním energetickým zdrojům.
Biopalivo: Nejrůznější paliva vznikající ze zpracovávání biomasy. Pracují na stejném principu jako fosilní paliva, ale s tím rozdílem, že vykazují lepší výsledky v emisích CO2, protože oxid uhličitý vznikající ze spalování biopaliv je zčásti opět pohlcen rostlinami, které slouží k výrobě paliva.
Vodík: Nejlehčí plyn, který sloučením s kyslíkem (oxidací nebo spalováním) produkuje vodu. To z něj dělá velmi zajímavý energetický zdroj, který neprodukuje žádné lokální znečištění. Vodík může v palivových článcích sloužit k výrobě elektřiny, nebo může být použit přímo ve spalovacích motorech.
Elektřina: Vysoká efektivita a nulové lokální znečištění zaručují elektromotorům budoucnost. Elektřina pro pohon automobilů se může dodávat z akumulátorů, z palivových článků nebo z fotoelektrických článků (solární panely).