Gumoeko

Mobilní drtičky usnadní ekologickou likvidaci pneumatik

Hmotnost použitých pneumatik v České republice podle Ministerstva životního prostředí ČR atakuje ročně hranici 70 tisíc tun. Přestože západoevropské země řadí tuto komoditu mezi plně recyklovatelné položky, v České republice je stále spíše zdrojem problémů. Změnit tuto situaci by podle společnosti Gumoeko mohl její plán ekologické likvidace, který počítá i s využitím mobilních drtiček.

Přestože v současné době v České republice fungují podle společnosti Gumoeko tři linky na ekologickou likvidaci pneumatik, končí v nich pouze nepatrné procento ojetých gum. Důvodem jsou především vysoké náklady související s převozem pneumatik do likvidačních center. Levnější je proto pneumatiky skladovat, případně spalovat. Značně ztíženou situaci ovšem mají ti, kterým ekologickou likvidaci nařizuje zákon, například silniční dopravci.

Mobilní služba běží od prosince

Společnost Gumoeko proto v prosinci oznámila spuštění nové služby mobilní ekologické likvidace vysloužilých pneumatik. Jejími zákazníky se mají stát především obce a subjekty, u kterých staré pneumatiky končí nejčastěji – tedy vrakoviště, servisy, autodopravci či logistická centra. Tam, kde by byl převoz neskladných pneumatik na drticí linku příliš drahý, vyrazí mobilní drtička, která dokáže pneumatiky zpracovat přímo na místě. Na odstranění středně velké skládky bude potřebovat čas v řádu hodin. Výsledná drť se pak převeze k dalšímu zpracování na středočeskou linku, která z ní vytvoří ceněný granulát.

Působnost po celé ČR

„Naše vozy budou působit po celé republice. Zaměříme se jak na malé, tak velké skládky,“ uvedl Petr Kozel, jednatel společnosti Gumoeko. „Každému, kdo nás osloví, vytvoříme individuální plán likvidace, podle kterého zvolíme likvidaci na místě anebo svoz do našeho centra. Všem se budeme snažit vycházet maximálně vstříc, aby se náklady co nejvíce minimalizovaly a subjekty tak byly motivovány ke zvolení našeho recyklačního programu. Každému posléze vystavíme certifikát potvrzující, že pneumatiky byly zlik-vidovány ekologicky,“ dodal.

Rozdrcené i celé pneumatiky pak přemění na granulát speciální linka, kterou Gumoeko buduje nedaleko Prahy. Linka dokáže zpracovat až 32 tun pneumatik denně, čímž se stává nejvýkonnější v republice. Pokud se její provoz osvědčí, hodlá Gumoeko expandovat i do sousedních zemí.

„Zajímá nás především Slovensko nebo Polsko,“ řekl Petr Kozel. „To je však vzdálenější budoucnost. V současné době nás spíše čeká optimalizace portfolia služeb tak, aby si je mohl dovolit každý. Vyčištění České republiky od pneumatik totiž není jen náš business, ale zároveň to bereme jako náš takřka osobní vklad k ochraně životního prostředí,“ dodal.

(lan) www.gumoeko.cz

spinner