Mitsubishi Canter sedmé generace vstupuje na evropský trh

Mitsubishi Fuso

V květnu a červnu vstupuje na evropský trh nové užitkové vozidlo Mitsubishi Fuso Canter, které se na starém kontinentu vůbec poprvé představilo v dubnu v Birminghamu. Motoristickým novinářům však koncern DaimlerChrysler novinku předvedl již o měsíc dříve ve svém sídle ve Stuttgartu.¨ Stejně jako jeho předchůdce vyrábí Mitsubishi i nový Canter (již sed-mé generace) celkem ve čtyřech hmotnostních kategoriích – od 3,5 do 7,5 tuny (dosavadní Canter 60 s celkovou hmotností 6 – 6,3 tuny ovšem nahradil novým 6,5tunovým modelem Canter 6). Vozidlo nabízí se čtyřmi verzemi kabiny a s pěti rozvory (od 2500 až po nový 4470milimetrový u vozidel s mimořádně silným rámem). Například šasi nejtěžšího 7,5tunové-ho modelu má nosnost kolem 4,9 tuny, a to v závislosti na typu kabiny a rozvoru. K vyšší užitné hodnotě nového Canteru přispívá pevný žebřinový rám, který mimo veřejné komunikace dovoluje i přetížení vozidla, stejně jako standardní dvojmontáž kol na zadní nápravě či nová, podstatně delší parabolická pera na přední nápravě. Robustní konstrukce výrobci navíc umožnila, aby na vozidla poskytoval tříletou záruku (respektive záruku na ujetí sta tisíc kilometrů).

Větší a pohodlnější kabina Kabina nového modelu je na první pohled delší a vyšší. Vozidlo je dodáváno buď se standardně širokou kabinou S (šířka 1695 mm), nebo s komfortní širší kabinou C (šířka 1995 mm); obě jsou vyráběny buď v provedení singl cab pro tři osoby, nebo jako dvoukabina pro šest či sedm osob. Vnitřní délka se u verze S oproti předchozímu modelu zvětšila o 65 mm a u verze C o 170 mm. Dojem většího prostoru umocňuje i vzpřímenější přední sklo, které – stejně jako větší boční okna a nová zpětná zrcátka – poskytuje lepší výhled z vozidla. Prostor v kabině se zvětšil také díky přemístění řadicí páky na palubní desku (v době uvedení vozidla na japonský trh se jednalo o první vozidlo s kabinou nad motorem s takto umístěnou pákou). Ovládání parkovací brzdy konstruktéři Mitsubishi přemístili vpravo ve-dle sedadla řidiče. K pohodlí osádky výrazně přispívají nová sedadla (podélný posun sedadla řidiče se oproti předchozímu modelu prodloužil o 60 mm), ve dvou směrech nastavitelný volant, nízká podlaha (k nastupování stačí dva schůdky) i dostatek úložných prostor. Stranou pozornosti konstruktérů nezůstala ani bezpečnost osádky. Výsledkem jejich snažení je nový bezpečnostní systém Mitsubishi RISE (Realized Impact Safety Evolution), který mimo jiné zahrnuje dva diagonální ochranné prvky ve dveřích pro účinnější boční ochranu, zesílený rám podlahy kabiny či přístrojovou desku absorbující náraz. K vyšší úrovni bezpečnosti přispívají také kotoučové brzdy na všech kolech, systém ABS dodávaný standardně na vozidlech s celkovou hmotností nad 3,5 tuny (a na některých trzích i u 3,5tunových modelů) a na vyžádání airbagy řidiče a spolujezdce.

Motorizace a převodové ústrojí K pohonu nových vozidel Canter slouží čtyřválcové vznětové motory s turbodmychadlem, s přímým vstřikováním o výkonu 92 kW (125 k) nebo 105 kW (143 k). Silnější motor se zdvihovým objemem 3,9 litru a maximálním točivým momentem 412 Nm při otáčkách 1600 min-1 je standardně určen k pohonu 6,5– a 7,5tunových vozidel, na vyžádání jím však výrobce osazuje i 3,5tunové modely. Lehčí vozidla standardně dodává s třílitrovým motorem o výkonu 92 kW, s maximálním točivým momentem 297 Nm při 1800 min-1. U obou motorů, které splňují limity normy Euro 3, jsou zhruba dvě třetiny točivého momentu využitelné již od 1000 min-1. Interval výměny oleje výrobce stanovil na 22 500 km, což je podle jeho údajů typický roční kilometrový výkon vozidel Canter. Vozidla se standardně dodávají s osmdesáti- nebo stolitrovou nádrží. Vozidla s motorem o výkonu 92 kW jsou vybavena pětistupňovou převodovkou, pro silnější motor je určena převodovka šestistupňová.

Více než polovina součástek z Evropy Mitsubishi Fuso patří k předním asijským výrobcům užitkových vozidel; jeho hlavním akcionářem je koncern DaimlerChrysler. Canter vyrábí již od roku 1963 – model první generace s označením T 720 měl nosnost dvě tuny. Vozidla určená pro evropský trh se již 25 let vyrábějí v Portugalsku. Více než polovina součástek (včetně přední a zadní nápravy, rámu, kontrolního systému, topení, sedadel, oken, kabelů a plastových dílů pro kabinu) pochází od evropských dodavatelů, hlavní komponenty – například motory, převodovky či brzdový systém – se nicméně stále dovážejí z Japonska.

Nové značení Pro nové modely výrobce zavedl nový systém označování. První číslice (namísto dosavadních dvou) označuje celkovou hmotnost vozidla, následující písmeno pak typ kabiny, další dvě indikují výkon motoru v koních; je-li na konci písmeno D, jedná se o vozidlo s dvoukabinou. Tak například vozidlo s označením 3S13D je 3,5tunový model se standardní šířkou kabiny, motorem o výkonu 92 kW (125 k) a dvoukabinou. Milan Frydryšek

spinner