Irisbus-Iveco v Paříži představil dvě novinky

MIT International

Hned dvě vozidla určená pro veřejnou dopravu – autokar Evadys H a novou verzi školního autobusu Récréo – představil na pařížském veletrhu cestovního ruchu MIT International v druhé polovině října ve světové premiéře výrobce autobusů Irisbus, který je součástí koncernu Iveco. Evadys H doplňuje již známý Evadys HD. Jedná se o víceúčelový autokar určený jak pro regionální linky, tak pro turistické výlety na kratší vzdálenosti. Autokar o délce 12,0 nebo 12,8 metru pohání motor Cursor 8 o výkonu 280 kW (380 k) splňující normu Euro 4. Motor se podle údajů Irisbusu vyznačuje velice příznivým poměrem mezi výkonem a spotřebou. Objem emisí snižuje systém SCR, který současně prodlužuje intervaly mezi výměnou oleje a celkově přispívá k delší životnosti vozidla. Na vyžádání zákazníka je výrobce již dnes schopen dodávat i motory splňující normu Euro 5, a dokonce i motory úrovně EEV. V zájmu maximální aktivní bezpečnosti je Evadys H vybaven systémy ABS proti zablokování brzd, ASR proti prokluzování kol, elektronickým brzdovým systémem EBS a elektronickým stabilizačním systémem ESP. Pracoviště řidiče se vyznačuje novou ergonomií a moderním vzhledem. Volant je osazen ovladači pro zobrazování parametrů řízení a rádia, pohyb rychlostní páky usnadňuje pneumatický posilovač. Řidič má k dispozici úložný prostor pod bočním panelem a objemný uzamykatelný kufr. Jako všechny autokary této řady absolvoval i Evadys H testy proti převrácení R 66, testy vyhýbacího manévru a ukotvení sedadel. Všechny součásti konstrukce ocel-železo-zinek jsou pochromovány a prošly kataforézou a nástřikem dutin. Z vnitřního vybavení výrobce nabízí programovatelné vytápění, klimatizaci, ledničku, kabinu WC, zabudovaný kávovar či zdvižnou plošinu pro vozíčkáře. Nový školní autobus Récréo Během deseti let, co je na trhu školní autobus Récréo první generace, se jej ve Francii prodalo úctyhodných pět tisíc kusů. Model Récréo pro rok 2007 se vyznačuje novým vzhledem a novým motorem Euro 4, který ideálně odpovídá předpokládaným nárokům. Vyrábí se ve dvou délkách – 12,0 a 12,8 metru – a s kapacitou 59, respektive 63 míst k sezení. Výrobce nové Récréo vybavil šestiválcovým motorem Iveco Euro 4 Tector o výkonu 220 kW (300 k), jenž je speciálně upraven pro jízdy na krátké až střední vzdálenosti. Spolehlivost motoru již důkladně prověřil provoz v jiných vozidlech z produkce Irisbus-Iveco. Stejně jako jiné motory Iveco využívá také nový motor systém selektivní katalytické redukce (SCR). A i v jeho případě si mohou zájemci na zakázku již nyní nechat Récréo vybavit motorem Tector úrovně EEV. Interiér nového Récréa prošel kompletní obnovou: nové jsou tvary, harmonické křivky, neobvyklé barvy i koncepce střechy. Sedadla splňují všechny předpoklady pro to, aby na ně mohli usednout i ti „nejživější“ školáci. Postranní opěry, jejichž ergonomii Irisbus rovněž přepracoval, umožňují ještě snadnější usednutí a vstávání. Velmi důmyslný je systém ukládání školních brašen pod sedadla. Zavazadlové koše v horní části vozu, které výrobce dodává na vyžádání, patří k největším na trhu a doplňují objemné zavazadlové prostory. Velký důraz kladl výrobce na zajištění bezpečnosti cestujících, což potvrzuje skutečnost, že vozidlo splňuje předpisy Národní asociace pro školní přepravu ve veřejném školství (ANATEEP). Všichni cestující, kteří zaujímají exponovaná místa, včetně zadních sedadel, mají k dispozici tříbodové bezpečnostní pásy, cestující na ostatních místech disponují dvoubodovými pásy. Výrobce nabízí možnost dovybavit tříbodovými pásy všechna místa. Récréo úspěšně prošel testem R 66, podle kterého karoserie zaručuje prostor k přežití v případě převrácení, a vyhověl zkouškám vyhýbacího manévru. Autobus je vybaven brzdovým systémem ABS proti zablokování brzd a systémem ASR proti prokluzování kol. Vysoké nároky na bezpečnost umožňují plnit nejmodernější výrobní technologie, například montáž do pevné konstrukce či používání neagresivních a nehořlavých materiálů. Konstrukce vozidla je pokryta protikorozní vrstvou ze zinkového nátěru a kataforézy. Systémy pérování a náprav jsou srovnatelné se zájezdovými autobusy. Autobus je standardně vybaven programovatelným vytápěním, na vyžádání lze nainstalovat klimatizaci. Přístupnost vozu charakterizuje rovnováha mezi výškou, hloubkou a šířkou schodů u předních i středních dveří. Výšku podlahy vzhledem k zemi (860 mm) Irisbus oproti předchozí generaci autobusu výrazně snížil. Zdvižná plošina určená pro osoby na vozíčku je v nabídce s dvojitými středními dveřmi. Práci řidiče ulehčuje řadicí páka vybavená pneumatickým posilovačem. Automatickou převodovku výrobce dodává na přání zákazníka. Pracoviště řidiče doplňuje úložný prostor pod bočním panelem, velký uzamykatelný kufr, elektricky ovládaná zpětná zrcátka a ukazatel venkovní teploty. Přiobjednat lze chladničku na dvě lahve o objemu 1,5 litru. (jet)

spinner