Krize v silniční dopravě

Místo podpory se dopravci musí potýkat s řadou komplikací

Na počátku září v Praze již potřetí zasedal Národní výboru pro silniční dopravu, který v červnu z podnětu Sdružení ČESMAD Bohemia ustavil ministr dopravy Gustáv Slamečka. Cílem výboru je řešit hlavní problémy, s nimiž se dlouhodobě potýká silniční doprava a které se v době hospodářské krize ještě dále prohloubily. V současné době stojí před oborem silniční dopravy celá řada aktuálních úkolů. Podle Sdružení ČESMAD Bohemia se musí zasadit především o možnost přímé podpory dopravců, řešit neúměrně dlouhé doby splatnosti v dopravě, změnit pravidla pro odvod DPH z nezaplacených faktur, projednat zavedení tzv. profesní nafty, odstranit problémy v systému elektronického mýtného, zavést učební obor řidič, stanovit odbornou a finanční způsobilost pro zasilatelské firmy, připravit zákon o veřejných službách v přepravě cestujících, zlepšit státní odborný dozor a zabránit sankcionování dopravců pouze na základě výsledků z tzv. vysokorychlostního vážení. Přímá podpora českých dopravců Silniční doprava byla podle Sdružení ČESMAD Bohemia jedním z prvních oborů českého hospodářství postižených současnou ekonomickou krizí. Pokles výkonů v silniční dopravě průkazně dokládá pokles výběru mýtného na zpoplatněných komunikacích, který jde lehce v neprospěch českých silničních dopravců. Ve Francii, Itálii, Španělsku a Slovinsku jsou zavedeny slevy na mýtné, které dovoluje evropská směrnice a které vláda přislíbila i českým dopravcům. Naplnění slibu se však nedočkali. Německo dokonce po zvýšení sazeb mýtného přistoupilo v lednu k přímé podpoře domácích dopravců, a to formou podpory opatření na zvýšení bezpečnosti a ekologie ve výši 600 € na vozidlo a až do celkové částky 33 tisíc € na dopravce. Česká ministerstva financí, dopravy a průmyslu a obchodu naopak podle dopravců tvrdí, že v důsledku krize a deficitu státního rozpočtu nelze o přímé podpoře dopravců uvažovat a že ani v oblasti fondů Evropské unie nejsou nastaveny programy, které by bylo možné ve prospěch silniční dopravy využít. Doba splatnosti v dopravě Velkým problémem oboru silniční dopravy jsou neúměrně dlouhé doby splatnosti pohybující se od 90 do 120 dnů. Vyjednávací pozici dopravců navíc komplikuje rozdrobený trh, který zhruba z osmdesáti procent tvoří dopravci s maximálně pěti vozidly. V rámci Evropské unie již tuto situaci řeší Směrnice 2000/35/ES, o postupu proti opožděným platbám v obchodních transakcích. Ve Francii je pak od roku 2006 dokonce uzákoněno, že dohodnuté platby v dopravě nesmějí přesáhnout třicet dní, počínaje datem vystavení faktury. Každé porušení je postihováno pokutou ve výši 15 tisíc €. Jedná-li se o právnickou osobu, může být pokuta zvýšena až na 75 tisíc €. Navíc sankce může být uplatněna jak vůči tomu, kdo platí se zpožděním, tak vůči tomu, kdo s platbou mimo stanovenou lhůtu souhlasí. DPH z nezaplacených faktur Odvádění DPH z nezaplacených faktur působí problémy nejen dopravním firmám. Vzhledem k dlouhým lhůtám splatnosti v dopravě se však jedná o další problém, který výrazně narušuje cash flow dopravců. Odvádějí totiž státu DPH o šedesát až devadesát dnů dříve, než obdrží platby od zákazníků. Ministerstvo financí však podle dopravců změnu tohoto systému odmítá s tím, že by byla administrativně příliš náročná a zatížila by státní rozpočet. Zavedení profesionální nafty Spotřební daň z profesionální nafty se v současné době vrací v Belgii, Francii, Itálii a Španělsku. Systém selektivního vracení spotřební daně je určen pro státem schválené subjekty, které v předstihu prokáží, že jsou tzv. profesionálními dopravci. I v tomto případě české ministerstvo financí podle dopravců namítá, že v českých podmínkách by takový systém měl negativní dopad do státního rozpočtu a byl administrativně náročný. Elektronické mýtné Po sérii soudních sporů bylo letos definitivně rozhodnuto, že stanovisko ministerstva dopravy zpoplatňovat elektronickým mýtným i samostatně jedoucí vozidla s hmotností do dvanácti tun s přípojným zařízením, která by v soupravě mohla překročit hmotnost dvanáct tun, je protiprávní. I nadále však systém elektronického mýtného podle dopravců vykazuje řadu nedostatků, které je nutno odstranit. Především je nastaven velmi nekomfortně a restriktivně i vůči bezproblémovým uživatelům a přináší dopravcům nemalé administrativní komplikace a finanční náklady. Podle Sdružení ČESMAD Bohemia existují signály, že významný počet zahraničních vozidel se placení mýtného v České republice vyhýbá. Dlužné mýtné ani pokuty od nich Generální ředitelství cel ovšem nevymáhá. Česká republika tak podle dopravců přichází o významnou část příjmů z mýtného systému a zahraniční dopravci jsou vůči domácím zvýhodňováni. Učební obor řidič Problém s dlouhodobým nedostatkem řidičů se ještě prohloubil s novelou zákona 247/2000 Sb. a zavedením tzv. vstupního školení v rozsahu 140, respektive 280 hodin. Stále totiž zůstává nedořešeno financování těchto školení a role učňovského školství v přípravě řidičů profesionálů. V době krize je tento problém sice poněkud utlumen, avšak s oživením ekonomiky bude poptávka po řidičích opět narůstat. ČESMAD Bohemia proto dlouhodobě prosazuje zavedení učebního oboru řidič či alespoň rozšíření osnov některých stávajících studijních a učebních oborů o výcvik k získání řidičského oprávnění skupiny C a o vstupní školení. Tyto snahy dosud buď odmítalo ministerstvo školství, nebo narážely na potíže na úrovni krajských úřadů. Zákon 247/2000 Sb. podle dopravců navíc obsahuje v oblasti vstupního a pravidelného školení řadu nejasných míst, a je proto nutno jej urychleně novelizovat. Odborná a finanční způsobilost zasilatelů Velkým problémem sektoru silniční dopravy je podle dopravců také působení zasilatelů (spedičních firem), kteří v mnoha případech buď úmyslně okrádají dopravní firmy, nebo uzavírají obchody odporující legislativě. Na rozdíl od dopravních firem, které musejí plnit přísné podmínky týkající se dobré pověsti a finanční a odborné způsobilosti, není činnost spedičních firem nijak regulována. Zákon o veřejné dopravě Dopravci pokládají za nezbytné urychleně projednat a přijmout zákon o veřejných službách v přepravě cestujících. Považují jej za jeden z předpokladů pro kvalitní fungování veřejné osobní dopravy v České republice. Státní odborný dozor Státní odborný dozor na všech úrovních je podle Sdružení ČESMAD Bohemia v zájmu všech slušných dopravních firem. Současný systém je však podle dopravců značně roztříštěný a ministerstvo dopravy v mnoha případech nemá dostatečné nástroje na jeho zlepšení a harmonizaci u všech kontrolních složek. V budoucnosti lze podle dopravců po vzoru Německa uvažovat o zřízení Dopravního úřadu, který by jednotně zabezpečoval všechny činnosti spojené se státním odborným dozorem v sektoru silniční dopravy. Dopravci evidují signály, že od zahraničních dopravců ne-jsou v mnoha případech kvůli obtížnější komunikaci a administrativě požadovány kauce, takže se mohou vyhnout postihu za přestupky. To by bylo v jiných zemích zcela nemyslitelné. Vysokorychlostní vážení vozidel Poslanci na počátku září již podruhé schválili novelu zákona č. 13/1997 Sb. (viz DN 38/09), která umožňuje sankciovat dopravce pouze na základě výsledků získaných dynamickými vahami, tedy tzv. vysokorychlostním měřením. Sdružení ČESMAD Bohemia dlouhodobě upozorňuje na velkou nepřesnost takového měření a na to, že vysokorychlostní váhy nejsou pro takové použití schváleny. Dopravcům, kteří by na základě takového vážení byli sankcionováni, nabízí veškerou potřebnou pomoc při řešení sporů. (lan) (Zpracováno podle podkladů Sdružení ČESMAD Bohemia)

spinner