25. září 2009
Na počátku září v Praze již potřetí zasedal Národní výboru pro silniční dopravu, který v červnu z podnětu Sdružení ČESMAD Bohemia ustavil ministr dopravy Gustáv Slamečka. Cílem výboru je řešit hlavní problémy, s nimiž se dlouhodobě potýká silniční doprava a které se v době hospodářské krize ještě dále prohloubily. V současné době stojí před oborem silniční dopravy celá řada aktuálních úkolů. Podle Sdružení ČESMAD Bohemia se musí zasadit především o možnost přímé podpory dopravců, řešit neúměrně dlouhé doby splatnosti v dopravě, změnit pravidla pro odvod DPH z nezaplacených faktur, projednat zavedení tzv. profesní nafty, odstranit problémy v systému elektronického mýtného, zavést učební obor řidič, stanovit odbornou a finanční způsobilost pro zasilatelské firmy, připravit zákon o veřejných službách v přepravě cestujících, zlepšit státní odborný dozor a zabránit sankcionování dopravců pouze na základě výsledků z tzv. vysokorychlostního vážení. Přímá podpora českých dopravců Silniční doprava byla podle Sdružení ČESMAD Bohemia jedním z prvních oborů českého hospodářství postižených současnou ekonomickou krizí. Pokles výkonů v silniční dopravě průkazně dokládá pokles výběru mýtného na zpoplatněných komunikacích, který jde lehce v neprospěch českých silničních dopravců. Ve Francii, Itálii, Španělsku a Slovinsku jsou zavedeny slevy na mýtné, které dovoluje evropská směrnice a které vláda přislíbila i českým dopravcům. Naplnění slibu se však nedočkali. Německo dokonce po zvýšení sazeb mýtného přistoupilo v lednu k přímé podpoře domácích dopravců, a to formou podpory opatření na zvýšení bezpečnosti a ekologie ve výši 600 € na vozidlo a až do celkové částky 33 tisíc € na dopravce. Česká ministerstva financí, dopravy a průmyslu a obchodu naopak podle dopravců tvrdí, že v důsledku krize a deficitu státního rozpočtu nelze o přímé podpoře dopravců uvažovat a že ani v oblasti fondů Evropské unie nejsou nastaveny programy, které by bylo možné ve prospěch silniční dopravy využít. Doba splatnosti v dopravě Velkým problémem oboru silniční dopravy jsou neúměrně dlouhé doby splatnosti pohybující se od 90 do 120 dnů. Vyjednávací pozici dopravců navíc komplikuje rozdrobený trh, který zhruba z osmdesáti procent tvoří dopravci s maximálně pěti vozidly. V rámci Evropské unie již tuto situaci řeší Směrnice 2000/35/ES, o postupu proti opožděným platbám v obchodních transakcích. Ve Francii je pak od roku 2006 dokonce uzákoněno, že dohodnuté platby v dopravě nesmějí přesáhnout třicet dní, počínaje datem vystavení faktury. Každé porušení je postihováno pokutou ve výši 15 tisíc €. Jedná-li se o právnickou osobu, může být pokuta zvýšena až na 75 tisíc €. Navíc sankce může být uplatněna jak vůči tomu, kdo platí se zpožděním, tak vůči tomu, kdo s platbou mimo stanovenou lhůtu souhlasí. DPH z nezaplacených faktur Odvádění DPH z nezaplacených faktur působí problémy nejen dopravním firmám. Vzhledem k dlouhým lhůtám splatnosti v dopravě se však jedná o další problém, který výrazně narušuje cash flow dopravců. Odvádějí totiž státu DPH o šedesát až devadesát dnů dříve, než obdrží platby od zákazníků. Ministerstvo financí však podle dopravců změnu tohoto systému odmítá s tím, že by byla administrativně příliš náročná a zatížila by státní rozpočet. Zavedení profesionální nafty Spotřební daň z profesionální nafty se v současné době vrací v Belgii, Francii, Itálii a Španělsku. Systém selektivního vracení spotřební daně je určen pro státem schválené subjekty, které v předstihu prokáží, že jsou tzv. profesionálními dopravci. I v tomto případě české ministerstvo financí podle dopravců namítá, že v českých podmínkách by takový systém měl negativní dopad do státního rozpočtu a byl administrativně náročný. Elektronické mýtné Po sérii soudních sporů bylo letos definitivně rozhodnuto, že stanovisko ministerstva dopravy zpoplatňovat elektronickým mýtným i samostatně jedoucí vozidla s hmotností do dvanácti tun s přípojným zařízením, která by v soupravě mohla překročit hmotnost dvanáct tun, je protiprávní. I nadále však systém elektronického mýtného podle dopravců vykazuje řadu nedostatků, které je nutno odstranit. Především je nastaven velmi nekomfortně a restriktivně i vůči bezproblémovým uživatelům a přináší dopravcům nemalé administrativní komplikace a finanční náklady. Podle Sdružení ČESMAD Bohemia existují signály, že významný počet zahraničních vozidel se placení mýtného v České republice vyhýbá. Dlužné mýtné ani pokuty od nich Generální ředitelství cel ovšem nevymáhá. Česká republika tak podle dopravců přichází o významnou část příjmů z mýtného systému a zahraniční dopravci jsou vůči domácím zvýhodňováni. Učební obor řidič Problém s dlouhodobým nedostatkem řidičů se ještě prohloubil s novelou zákona 247/2000 Sb. a zavedením tzv. vstupního školení v rozsahu 140, respektive 280 hodin. Stále totiž zůstává nedořešeno financování těchto školení a role učňovského školství v přípravě řidičů profesionálů. V době krize je tento problém sice poněkud utlumen, avšak s oživením ekonomiky bude poptávka po řidičích opět narůstat. ČESMAD Bohemia proto dlouhodobě prosazuje zavedení učebního oboru řidič či alespoň rozšíření osnov některých stávajících studijních a učebních oborů o výcvik k získání řidičského oprávnění skupiny C a o vstupní školení. Tyto snahy dosud buď odmítalo ministerstvo školství, nebo narážely na potíže na úrovni krajských úřadů. Zákon 247/2000 Sb. podle dopravců navíc obsahuje v oblasti vstupního a pravidelného školení řadu nejasných míst, a je proto nutno jej urychleně novelizovat. Odborná a finanční způsobilost zasilatelů Velkým problémem sektoru silniční dopravy je podle dopravců také působení zasilatelů (spedičních firem), kteří v mnoha případech buď úmyslně okrádají dopravní firmy, nebo uzavírají obchody odporující legislativě. Na rozdíl od dopravních firem, které musejí plnit přísné podmínky týkající se dobré pověsti a finanční a odborné způsobilosti, není činnost spedičních firem nijak regulována. Zákon o veřejné dopravě Dopravci pokládají za nezbytné urychleně projednat a přijmout zákon o veřejných službách v přepravě cestujících. Považují jej za jeden z předpokladů pro kvalitní fungování veřejné osobní dopravy v České republice. Státní odborný dozor Státní odborný dozor na všech úrovních je podle Sdružení ČESMAD Bohemia v zájmu všech slušných dopravních firem. Současný systém je však podle dopravců značně roztříštěný a ministerstvo dopravy v mnoha případech nemá dostatečné nástroje na jeho zlepšení a harmonizaci u všech kontrolních složek. V budoucnosti lze podle dopravců po vzoru Německa uvažovat o zřízení Dopravního úřadu, který by jednotně zabezpečoval všechny činnosti spojené se státním odborným dozorem v sektoru silniční dopravy. Dopravci evidují signály, že od zahraničních dopravců ne-jsou v mnoha případech kvůli obtížnější komunikaci a administrativě požadovány kauce, takže se mohou vyhnout postihu za přestupky. To by bylo v jiných zemích zcela nemyslitelné. Vysokorychlostní vážení vozidel Poslanci na počátku září již podruhé schválili novelu zákona č. 13/1997 Sb. (viz DN 38/09), která umožňuje sankciovat dopravce pouze na základě výsledků získaných dynamickými vahami, tedy tzv. vysokorychlostním měřením. Sdružení ČESMAD Bohemia dlouhodobě upozorňuje na velkou nepřesnost takového měření a na to, že vysokorychlostní váhy nejsou pro takové použití schváleny. Dopravcům, kteří by na základě takového vážení byli sankcionováni, nabízí veškerou potřebnou pomoc při řešení sporů. (lan) (Zpracováno podle podkladů Sdružení ČESMAD Bohemia)