Ministerstvo dopravy

Ministerstvo připravuje zpoplatnění silnic I. třídy

Ministerstvo připravuje zpoplatnění silnic I. třídy

Ministerstvo dopravy již podle ministra Víta Bárty připravilo varianty zpoplatnění některých silnic I. třídy pro nákladní vozidla od poloviny příštího roku. Ministr to minulý týden řekl poslancům z hospodářského výboru při debatě o návrhu na pětiletý odklad zavedení elektronických vinět. „Existuje varianta, že by i jedničky mohly být zpoplatněny od polovičky příštího roku,“ uvedl.

Někteří poslanci ministrovo vyjádření interpretují jednoznačněji. „Nejenže to navrhuje, ale on říká, že s tím přijde jako s hotovou věcí, že nepochybně dojde ke zpoplatnění některých komunikací první i druhé třídy,“ řekl poslanec Aleš Rádl.

Ministr se vyjadřoval mírněji. „Mohu nyní potvrdit jenom to, že během příštího roku se mohou nějaké jedničky zpoplatnit,“ řekl později novinářům. Nechtěl ani prozradit přibližné datum zpoplatnění. „Říkejme jenom to, že všechny tyto kroky já v žádném případě nemíním činit jako určité improvizované kroky, ale naopak to vést jako už trochu koncepčnější jednání ministerstva dopravy,“ dodal.

Ministr poslancům také řekl, že intenzivně jedná se společností Kapsch, která státu dodala současný mýtný systém, o různých řešeních zpoplatnění silnic. Dodal však, že zatím žádnou z variant nechce představit.

Zpoplatnění možná i pro silnice 2. tříd

Vít Bárta prohlásil, že pokud jde o to, které silnice se budou zpoplatňovat, je nutné mluvit i o silnicích druhé třídy. „Já tady hospodářskému výboru sděluji, že to, co zpoplatnit, to dneska není jen o jedničkách, ale minimálně se bavíme o nějakých vybraných dvojkách,“ zdůraznil.

Ministr dodal, že se proto sešel s náměstkem hejtmana kraje Vysočina Liborem Jouklem, který působí jako vedoucí dopravního výboru asociace krajů. S ním se dohodl, že kraje mají do čtrnácti dnů vypracovat seznam kritických komunikací druhé třídy, které je trápí.

Ve všech ekonomických modelech, které má ministerstvo k dispozici, však podle Víta Bárty vychází, že mýtné na silnicích druhých tříd má spíše sankční než ziskový charakter. Že by tedy plynul krajům nějaký výnos z tohoto mýta ministr „nevidí jako příliš aktuální téma“.

Mýtné v České republice se zatím platí na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. Posledně jmenované tvoří jen malou část zpoplatněné sítě, zhruba 180 kilometrů. Mýtné platí vozidla s hmotností od 3,5 tuny.

(čtk)

spinner