Silniční síť

Ministerstvo dopravy překreslí síť dálnic a rychlostních silnic

Ministerstvo dopravy překreslí síť dálnic a rychlostních silnic

Ministerstvo dopravy hodlá převést tři sta kilometrů rychlostních silnic na dálnice a na některých silnicích první třídy zvýšit maximální rychlost z 90 na 110 km/h. Pilotním projektem by se už na podzim měla stát komunikace mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Resort to oznámil v polovině srpna.

Návrh Nového pojetí dálniční sítě, který úřad předkládá vládě, by podle něj měl „přispět ke zvýšení srozumitelnosti a přehlednosti české dálniční sítě v očích domácích i zahraničních řidičů“. Kategorie rychlostních komunikací je totiž v Evropě neznámá a pro zahraniční řidiče často matoucí.

Plánovaná změna spočívá v převedení vybrané části současných rychlostních silnic do kategorie dálnice a jednotném označení takto vzniklé ucelené dálniční sítě dopravní značkou Dálnice (se zeleným orientačním dopravním značením).

Převodem vybraných rychlostních silnic do dálniční sítě by se její délka do roku 2013 zvýšila o zhruba 300 kilometrů. Stát by se tak alespoň administrativně přiblížil cílové podobě dálniční sítě v délce 2153 kilometrů, která by Českou republiku dostala na úroveň srovnatelnou se současným Rakouskem. Dosud do tohoto cíle schází přes tisíc kilometrů nových dálnic.

Stovky kilometrů silnic s rychlostí 110 km/h

Dopravní značka Silnice pro motorová vozidla bude podle návrhu vyhrazena pro pozemní komunikace, na nichž je žádoucí omezit nemotorový provoz a zvýšit nejvyšší dovolenou rychlost až na 110 km/h. Takto nově definovaných silnic pro motorová vozidla by měly být řádově stovky kilometrů. Vybrané silnice první třídy by měly být jako mezistupeň mezi běžnou dvoupruhovou silnicí první třídy a dálnicí. Rychlost by se mohla zvýšit celkem na 24 úsecích, například Most – Bílina nebo Liberec – Kunratice. Pilotně se rychlost 110 km/h bude už na podzim testovat na silnici I/37 z Hradce Králové do Pardubic.

Zatím 24 vybraných úseků

„Výše uvedený výčet je demonstrativní a nevylučuje prověření dalších úseků. Předkladatelé tohoto materiálu si uvědomují, že mnohé z výše uvedených úseků budou vyžadovat nákladné stavební úpravy spojené s naplněním moderních bezpečnostních požadavků. Tyto úpravy jsou však výrazně méně investičně náročné a přitom srovnatelně efektivní než přestavba těchto komunikací na dnešní parametry rychlostních silnic,“ uvedlo ministerstvo v dokumentu pro vládu.

(red)

spinner