20. července 2012

Ministerstvo dopravy hodlá vypracovat plán na zpoplatnění zbytku silnic první třídy pro nákladní dopravu. Dopravci by si tak od roku 2016 museli pro jízdu na „jedničkách“ kupovat papírové kupony. Návrh ministerstvo představí vládě ve druhé polovině roku v reakci na výtku Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), že se mu při výběru poskytovatele mýtného systému nepodařilo zavést platby na původně předpokládaných téměř třech tisících českých silnic a dálnic. Plán na zpoplatnění všech silnic první třídy kritizují silniční dopravci.
Podle NKÚ se ministerstvu dopravy podařilo ke konci loňského září zpoplatnit pro kamiony 1361 kilometrů komunikací, tedy pouze 52,7 procenta z původně předpokládané délky. Úřad upozornil na nedostatky zejména u silnic první třídy, kde zbývá zavést mýtné na více než tisíci kilometrech.
ČESMAD Bohemia rozšíření odmítá
Rozšíření mýtného na další úseky silnic odmítá Sdružení ČESMAD Bohemia. Podle mluvčího sdružení Martina Felixe je to jen další způsob, jak kamionové dopravce zatížit dalším poplatkem. Vinětu na tento druh silnic si totiž budou muset koupit všichni, takže odpadne případný regulační efekt, který si ministerstvo od rozšiřování výkonového mýtného slibovalo. Dopravci, kteří nechtějí na dálnicích monitorovaných mýtnými branami platit za ujeté kilometry, tak podle Martina Felixe budou na silnice nižších tříd sjíždět nadále.
Martin Felix dále uvedl, že provozovatelé nákladních vozidel nyní platí zhruba desetinásobek částky, kterou státu odváděli před zavedením elektronického mýtného. Další zdroje pro stavbu a údržbu silnic by se proto měly hledat jinde než u nich, dodal.
Satelitní systém vyloučen?
NKÚ na výběru poskytovatele mýtného systému kritizoval také údajně diskriminační podmínku, aby se používala jednoduchá palubní jednotka. Tento parametr totiž z tendru vyřadil všechny společnosti, které státu pro výběr mýtného nabízely satelitní technologii, která vyžaduje dražší přijímací zařízení v kabině nákladního vozidla. Ministerstvo se hájí tím, že parametry k zadávací dokumentaci schválila vláda už v červnu 2005. Poukázalo také na to, že žádný z případných uchazečů podmínku jednoduché palubní jednotky nenapadl například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Ministerstvo dopravy připravuje i strategii fungování elektronického mýtného systému po roce 2016, kdy končí smlouva s nynějším dodavatelem, společností Kapsch ČR. Podle úřadu je potřeba neprodleně začít s přípravou potřebných zákonů a dalších opatření, aby mohlo být vypsáno výběrové řízení na nového provozovatele systému. Elektronické mýtné se v České republice vybírá od roku 2007. V systému je zaregistrováno na 591 tisíc aktivních uživatelů (držitelů palubních jednotek). Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila také na všechna vozidla s hmotností nad 3,5 tuny, loni přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Loni výnosy z mýtného vzrostly na rekordních 8,13 miliardy Kč.
(čtk)