26. července 2007
Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) v současnosti konzultuje nový vzor základního přepravního dokumentu v mezinárodní kamionové dopravě – nákladního listu CMR. Po četných diskusích jej doplnila o některé dosud neuváděné údaje, například o dobu příjezdu a dobu odjezdu na místo nakládky a z něj (kolonka 3) či o otevírací hodiny skladu, což má být zřejmě míněno jako doba možného dodání zásilky (kolonka 4).
Některé kolonky IRU v novém CMR pozměnila nebo upravila, například nově zavedeným Zvláštním ujednáním mezi odesílatelem a dopravcem (kolonka 16) nahradila dosavadní Pokyny odesílatele / celní a jiné formality (kolonka 13). Některé kolonky změnily místo a číslo, jiné byly zcela vypuštěny. To vše patrně všem zúčastněným způsobí nepříjemné komplikace.
Novelizovaná podoba nákladního listu CMR je nyní předmětem konzultací i na národní úrovni. Zvažují se některé drobné úpravy a eventuální doplnění, která by bylo možné v České republice aplikovat. Většina českých odborníků však zastává názor, že by nová podoba nákladního listu CMR měla co nejpřesněji zachovat strukturu a formální podobu předloženého návrhu IRU. Přijetí předloženého vzoru nákladního listu bez jakýchkoliv výhrad, změn a zásahů do předloženého vzoru by podle jejich názoru mělo jednoznačně pozitivní vliv na zachování jeho jednotné podoby v rámci působnosti všech členů IRU. Díky tomu by se omezilo nebezpečí možné záměny a nedorozumění způsobených eventuálními národními modifikacemi nákladního listu CMR.
Důležitý i pro odesílatele
Problematika nákladního listu CMR se samozřejmě netýká jen dopravců MKD, ale i odesílatelů, respektive všech přepravců. Je důležitá především pro ty zasilatele, kteří uplatňují tzv. právo vlastního vstupu, a pro ty, kteří vystupují jako tzv. smluvní dopravci (neprovádějí samotnou dopravu, ale vystupují jako dopravci na základě přepravní smlouvy a jako dopravci pak také odpovídají).
Nákladní list CMR bude samozřejmě i nadále dokladem o akceptaci přepravních podmínek podle Dohody CMR a dokladem o uzavření přepravní smlouvy ve smyslu ustanovení Dohody CMR. Současně však bude i dokladem o tom, že dopravce zásilku převzal. Ustanovení obsažená v přepravní smlouvě však budou mít nadále přednost před údaji uvedenými v nákladním listě CMR.
Správné a úplné vyplnění
Pro bezproblémové provedení mezinárodní kamionové přepravy má zcela zásadní význam správné a úplné vyplnění nákladního listu CMR. A právě v tomto bodě lze očekávat při zavádění nové verze nákladního listu CMR jisté problémy.
Pokud nákladní list chybí nebo jsou v něm nedostatky, nemusí být vždy dotčena existence nebo platnost přepravní smlouvy. I nadále se na ni vztahují ustanovení konkrétní přepravní smlouvy, respektive Dohody CMR.
Nadále zůstává v platnosti, že nákladní list CMR se vystavuje ve třech původních vyhotoveních, která podepisuje odesílatel a dopravce. První (červené) vyhotovení nákladního listu dostává odesílatel, druhé (modré) je určeno pro příjemce a doprovází zásilku, třetí (zelené) si nechává dopravce. Eventuální další (černá) vyhotovení jsou určena pro celní orgány, zasilatele a podobně.
Je-li třeba zásilku naložit na několik vozidel nebo jde-li o různé druhy nebo samostatné části zásilky, mají odesílatel nebo dopravce právo žádat o vystavení tolika nákladních listů, kolika vozidel má být použito anebo kolik druhů nebo samostatných částí zásilky se má nakládat.
Podle současně platného znění Dohody CMR platí, že nákladní list CMR musí obsahovat tyto obligatorní údaje:
- místo a datum vystavení,
- jméno a adresu odesílatele,
- jméno a adresu dopravce,
- místo a datum převzetí zásilky a místo jejího určení,
- jméno a adresu příjemce,
- obvyklé pojmenování povahy přepravované věci a druh obalu; u věcí nebezpečné povahy jejich obecně uznávané označení,
- počet kusů, jejich zvláštní značky a čísla,
- hrubou hmotnost zásilky nebo jiným způsobem vyjádřený objem zboží,
- náklady spojené s přepravou (dovozné, vedlejší poplatky, cla
a ostatní výdaje vznikající od okamžiku uzavření smlouvy až do vydání zásilky),
10. pokyny potřebné pro celní a jiná úřední jednání,
11. údaj o tom, že přeprava
i přes jakoukoli opačnou doložku podléhá ustanovením Dohody CMR.
Každý nákladní list CMR musí obsahovat všechny tyto obligatorní údaje, jejich eventuální nepřítomnost může způsobit jeho neplatnost. Úplnost a správnost obligatorních údajů v nákladním listě by měl vždy při nakládce zkontrolovat zástupce dopravce, tedy řidič.
Nákladní list může popřípadě obsahovat ještě tyto fakultativní (nepovinné) údaje:
- zákaz překládky,
- výdaje, které hradí sám odesílatel,
- výši dobírky, která má být eventuálně vybrána při dodání zásilky od příjemce (bez její úhrady dopravce nemůže provést vykládku),
- udání ceny zásilky a částky vyjadřující zvláštní zájem na dodání,
- pokyny odesílatele dopravci týkající se pojištění zásilky,
- smluvenou lhůtu, ve které má být přeprava provedena,
- seznam dokladů předaných dopravci.
Nákladní list CMR bude moci samozřejmě i nadále obsahovat také jiné údaje, které pokládají smluvní strany za užitečné.
Odesílatel odpovídá za veškeré výlohy a škody, které dopravci vzniknou v důsledku nepřesností nebo neúplností údajů uvedených v nákladním listě CMR.
Důležitý dokument o převzetí zásilky k přepravě
Stále je třeba všem zúčastněným zdůrazňovat, že správně vyplněný a náležitým způsobem potvrzený nákladní list CMR je nejen dokladem o uzavření přepravní smlouvy, ale současně je pro případ sporu velmi důležitým dokumentem o převzetí zásilky k přepravě, o stavu zásilky v místě a čase jejího převzetí, o průběhu přepravy i o vydání zásilky.
Dopravce mezinárodní kamionové dopravy, respektive jeho zástupce (tedy zpravidla řidič), může do nákladního listu CMR uvést výhrady včetně jejich zdůvodnění. Výhrady se mohou vztahovat ke konkrétním údajům uvedeným v nákladním listu CMR, zejména s respektem k jejich porovnání se skutečným stavem zásilky. Mohou směřovat k počtu přepravovaných kusů, palet, způsobu balení, značení, ale třeba i ke způsobu umístění či zajištění nákladu na ložné ploše.
Výhrady zapsané v nákladním listu CMR reprezentují změnu v důkazním břemeni. To znamená, že v případě jejich uvedení bude na odesílateli, aby prokázal, že dopravci předaná zásilka byla v bezvadném stavu, co se týče předmětu zápisu uvedené výhrady. Neobsahuje-li nákladní list (tzv. čistý nákladní list CMR) výhrady dopravce s jejich odůvodněním, platí právní domněnka, že zásilka a její obal byly v okamžiku převzetí dopravcem ve zjevně dobrém stavu a že počet kusů, jejich značky a čísla se shodovaly s údaji v nákladním listě.
Při převzetí zásilky k přepravě je velmi důležité, aby dopravce přezkoumal zejména:
k správnost údajů v nákladním listě o počtu kusů a o jejich značkách a číslech,k zjevný stav zásilky a jejího obalu.
Radek Novák,
katedra logistiky,
VŠE Praha