18. května 2006
„Náš mýtný systém pro dálnice a vybranou silniční síť v České republice jsme připraveni kdykoliv rozšířit i na města, jako je Praha,“ řekl na konci dubna po semináři o městském mýtu v Praze Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch Telecom Praha, která vyhrála v soutěži na vybudování a systému zpoplatnění české dálniční sítě pro nákladní vozidla. Výlučnou pozici mikrovlnné technologie, kterou Kapsch nabízí, ve městech podle něj dokazuje například nedávný úspěch společnosti v přípravné fázi projektu rozšíření mýtného v Londýně. Kapsch vyvinul miniaturní palubní jednotku, která je vhodná nejen pro zpoplatnění měst a jejich center, ale i jako jednoduchá náhrada stávající dálniční viněty pro osobní vozy. „Stát by ušetřil mi- liardy za nákladnou výrobu papírových dálničních známek, kontrola zaplacení by byla jednoduchá a výběr takřka stoprocentní,“ uvedl Karel Feix. Takovou mikrovlnnou jednotku by si motorista pořídil hned na několik let a pak by ji nabíjel podobně jako kredit mobilního telefonu. Odpadlo by složité lepení a seškrabávání dálniční známky z předních skel. Na rozdíl od papírových známek by si řidič mohl zvolit délku zpoplatnění po-dle vlastní potřeby. Díky moderním technologiím jsou náklady na výrobu takové jednotky dnes nižší než na papírovou dálniční známku, řekl Karel Feix. Londýn před několika měsíci hledal nejvhodnější technologii, která by umožnila zefektivnit současný nákladný mýtný systém v centru města a rozšířit jej na celou metropoli. Kapsch v soutěži zvítězil se svou technologií DSRC a zřídí v centru Londýna osmnáct testovacích bodů zpoplatnění pro šestiměsíční zkušební provoz. Zkušební provoz – druhý krok v celkem trojstupňovém výběrovém řízení – by měl potvrdit přednosti systému. Již v první fázi vyhodnocování se podle Karla Feixe prokázaly výhody osvědčené mikrovlnné mýtné technologie. Vůbec poprvé se při zkušebním provozu zkombinuje technologie DSRC a stávající systém ANPR (Automatic Number Plate Recognition) – na kamerovém systému založené rozeznávání poznávací značky vozidla. Řešení společnosti Kapsch umožní, že všechny potřebné technické přístroje bude možné namontovat na jediný stávající stožár. To velmi výrazně sníží počet těchto technologických sloupů (podobných veřejnému osvětlení), takže tím vzhled Londýna nebude téměř pozměněn. Zkušebního provozu zařízení společnosti Kapsch se zúčastní více než 600 testovacích řidičů, kteří na rozdíl od skutečného provozu nebudou platit žádné mýtné poplatky. Získané poznatky umožní fundované rozhodnutí o budoucím vývoji městského mýtného v Londýně, které se očekává v roce 2008. Vedle Londýna dodává rakouská společnost technologii pro zpoplatnění městských dálničních systémů také v Melbourne a Sydney nebo v Chile – a to pro všechny kategorie vozidel, dodal Karel Feix. (spa)