16. dubna 2009
Současný rekordní propad evropského trhu užitkových vozidel v Evropě, který daleko předstihl i dílčí poklesy v roce 1993 a mezi lety 2001 a 2003, postihl především odbyt konvečních vozidel pro dálkovou dopravu. V segmentech speciální techniky je dopad hospodářské krize podstatně nižší a v některých případech – konkrétně u stavební techniky – lze v souvislosti se stimulačními balíčky jednotlivých evropských zemí očekávat dokonce nárůst odbytu.
„Jen Německo hodlá v rámci podpory domácí ekonomiky na dopravní infrastrukturu vynaložit dalších 13 miliard €, Itálie a Francie po 10 miliardách a Velká Británie 3,5 miliardy €,“ poznamenal na počátku dubna při prezentaci nabídky německého výrobce Mercedes-Benz pro stavební sektor produktový specialista oddělení Branchen-Informations-Center ve Wörthu Jens Cattarius.
Mercedes-Benz si v tomto směru hodně slibuje především od nové stavební verze třetí generace své vlajkové lodi Actros. První actros měl premiéru v roce 1996 a od té doby se ho ve více než sto zemích světa prodalo kolem 600 tisíc kusů. Loni představená třetí generace modelu doznala zlepšení jak ekonomiky provozu, tak komfortu, bezpečnosti a designu.
Stavební provedení nositele titulu Truck of the Year 2009 – Actros Bau – Mercedes–Benz představil loni v září na veletrhu IAA Hannoveru. Na trh je uvedl teprve loni na podzim (viz DN 45/08), ale již letos k ně-
mu přidal celou řadu nových ochranných prvků. Hlavně však do něj – stejně jako již dříve do modelů pro rozvážku a dálkovou dopravu – nainstaloval moderní automatizovanou převodovku PowerShift.
Nové sklápěčky, sklápěčky s pohonem všech kol, domíchávače betonu, tahače návěsů a podvozky pro speciální nástavby ve stavební řadě Actros Bau Mercedes-Benz nabízí s výběrem dvou, tří nebo čtyř náprav a ve výkonových variantách v rozmezí 235 až 440 kW. Konfigurace zahrnují model
4 × 2 s poháněnou zadní nápravou i 8 × 8/4 s pohonem všech kol a dvěma řízenými předními nápravami.
Elektronika myslí za řidiče, řadí ideálně a rychle
Plně automatizovaná převodovka Power-Shift 2 je vhodná i pro méně zkušené řidiče, před instalací do stavební verze ji však museli konstruktéři Mercedes-Benz speciálně doladit pro provoz na proměnlivém podkladu s různou adhezí – od bláta přes suchou zeminu až po skálu. Elektronicky řízené samočinné ústrojí se softwarem zohledňujícím zvláštní nároky provozu vícenápravových typů na nezpevněných komunikacích a ve velmi obtížném terénu k charakteristice modelu jako odolného a neúnavného pracanta přidalo další rozměr. Konstruktérům se díky němu podařilo výrazně zlepšit jeho provozní charakteristiku, pokud jde o průchodnost obtížným terénem.
Speciální program řídicí jednotky se stará o rychlé a precizní řazení, které je v náročných terénních podmínkách nezbytné. Velmi krátká doba řazení téměř bez přerušení přenosu točivého momentu dává jistotu, že vozidlo neuvízne v neschůdném terénu nebo že zbytečně neztratí rychlost v prudkém stoupání.
Automatizovaná převodovka ve verzi Mercedes Power-Shift Offroad je nejen jinak vyladěná než klasická Power-Shift pro silniční vozidla, ale nabízí i několik dodatečných funkcí. V náročných podmínkách na stavbě najde uplatnění například režim manévrování, režim vyproštění uvízlého vozidla rychlým střídáním pohybu vpřed a vzad a čtyři rychlostní stupně pro jízdu vzad. Totéž platí pro citlivé ovládání převodovky za pomoci integrovaného snímače náklonu. A aby vydržela i v extrémních podmínkách, je převodovka vybavena speciálně vyvinutými, mimořádně robustními a trvanlivými hnacími hřídelemi z kované oceli.
Řada ochranných prvků
Designem se Actros Bau příliš neliší od modelu Actros třetí generace pro provoz na silniční síti, na rozdíl od něj je však vybaven obsáhlým souborem doplňků, které jej chrání v náročných podmínkách před poškozením a nepříjemnými a drahými opravami. Patří mezi ně například tři milimetry silná ochrana chladiče a motoru z vysoce odolné oceli nebo ve dvou osách výkyvné stupátko, které se při nárazu do překážky odsune a umožňuje tak suverénní průjezd komplikovaným terénem. Novinku lze doobjednat i pro již provozovaná vozidla; výrobce ji dodává ve dvou provedeních – na vozidla s pohonem všech kol i na vozidla s konvenčním pohonem.
Potřebám praxe jsou dobře přizpůsobena také chráněná vnější zrcátka, jejichž robustní tělo je vyrobeno z plastu odolného vůči nárazu i poškrábání. Nové jsou i ochranné mřížky světlometů. Jsou vyrobeny z oceli a slouží k účinné ochraně krytu a žárovek proti poškození. A samozřejmě také k poškození vůbec nejnáchylnější část stavebních vozidel – nádrž – se dočkala spodní ochrany.
V zájmu co nejvyššího komfortu
Novými prvky německý výrobce nešetřil ani uvnitř kabiny. V tomto případě jej však vedla snaha usnadnit práci řidiči a maximálně zvýšit jeho pohodlí. Místo strohosti a dosud v tomto segmentu obvyklého důrazu na praktický vzhled vývojáři Mercedes-Benz i u modelů stavební řady začali klást velký důraz na komfort a efektní vzhled.
Vedle ergonomického kokpitu se tak nový Actros Bau jako první model pro stavbu se může chlubit například indikátorem stavu baterie. Vedle toho konstruktéři sáhli také k instalaci dešťového senzoru a samočinné aktivace světel. Ke zvýšení bezpečnosti a komfortu řidiče slouží řada dalších dílčích úprav, jako například praktické madlo podél celé střechy.
Osvědčená motorizace
V novém modelu Actros Bau našla uplatnění již vyzrálá paleta motorů OM 501 LA a OM 502 LA. V nabídce německého výrobce je celkem šest osvědčených šestiválcových vidlicových motorů o objemu 11,9 litru v rozmezí výkonů od 235 do 350 kW a tři osmiválce o objemu 15,9 litru s výkonem od 375 do 440 kW. Pohonné jednotky založené na osvědčené technologii selektivní katalytické redukce s obchodním označením BlueTec splňují limity norem Euro 4 i Euro 5.
Výbava podle pracovního využití a nástavby přímo z továrny
Důležitým kritériem při výběru vozidla je také jednoduchá montáž dalších nástaveb, což je zvláště při po-užití ve stavebnictví velmi důležitý úhel pohledu. Nový Actros Bau je po této stránce skvěle připraven, a to například v podobě přestavitelného výfuku za kabinou, který lze několika jednoduchými pohyby přizpůsobit různým výškám nástavby. Výfuk se skládá z koncovky s mezikusem a dvou objímek z ušlechtilé oceli a lze jej vysunout až do výšky čtyř metrů. Přímo z výrobního závodu Mercedes-Benz nabízí nástavby a prvky výbavy pro nejběžnější stavební aplikace. Přímo z výroby dodává i novou sklápěcí nástavbu Meiller.
Montáž nástavby usnadňuje třem tisícům registrovaných partnerských nástavbářských firem elektronický informační portál. Získají na něm informace o připravených vozidlech či podvozcích Mercedes-Benz a sami mohou vznášet své specifické požadavky. To jednak výrazně zkracuje přípravu vozidla pro konkrétního zákazníka,
jednak umožňuje vývoj dalších, ještě efektivnějších a specializovanějších vozidel pro stavbu. To se týká nejen modelu Actros, ale i další nabídky německého výrobce pro obor stavebnictví v podobě upravených modelů Vito, Sprinter a Vario.
(spa)