8. července 2011

Zhruba 150 evropských novinářů sezval v květnu do německého Mannheimu koncern Mercedes-Benz na světovou premiéru nového autobusu Mercedes-Benz Citaro. Nejúspěšnější městský autobus všech dob po ní začal psát novou kapitolu své historie.
Za třináct let výroby Mercedes-Benz prodal již více než 31 tisíc autobusů této značky. Od nové generace si slibuje, že bude skutečně dů-stojným pokračovatelem této tradice.
Odhalení a prezentace nového citara se ujali Andreas Renschler, který v představenstvu společnosti Daimler AG odpovídá za divize Daimler Trucks a Daimler Buses, a Hartmut Schick, ředitel divize Daimler Buses.
„S novým městským autobusem Mercedes-Benz Citaro se rozhodujícím způsobem podílíme na vytváření budoucnosti veřejné osobní dopravy a opět se nám podařilo dokázat, že Daimler je v obchodu s autobusy nejkompetentnější,“ řekl Andreas Renschler při slavnostní premiéře. „Nové citaro nekompromisně sází na hospodárnost, komfort a bezpečnost a přichází s novým designem, který se stane ozdobou jakéhokoli města,“ dodal.
Originální design prozrazuje především nová tvář s velkými reflektory ve tvaru mandlí a s přídí zaoblených tvarů. Vnitřní prostor zpříjemňují světlejší barvy a nová podoba stropu, řidič pak usedá do nové, výše položené kabiny. Přístrojová deska přináší více informací a je dokonale ergonomická.
Vše pro bezpečnost
Také bezpečnostní řešení nového autobusu Mercedes-Benz Citaro překonává dosud nastavenou laťku – poprvé například pro městský autobus zavádí vybavení elektronickým stabilizačním programem ESP. Jedinečná je rovněž ochrana proti čelnímu nárazu a zpevněná konstrukce skeletu.
Pokud jde o hospodárnost a vztah k životnímu prostředí, sázeli autoři nového citara na osvědčenou technologii: od svého předchůdce nový model převzal úsporné a ekologické motory s technologií BlueTec, které splňují emisní limity Euro 5 a EEV.
„Nové citaro v sobě skrývá nejen ty nejmodernější špičkové technologie, ale také velké srdce a vášeň. Jsem pře-svědčen o tom, že překoná úspěchy svého předchůdce a znovu se stane vzorem,“ představil nový model emotivně Hartmut Schick.
Alternativní pohony
Vedle vozidel s motory poháněnými naftou patří do výrobního programu i Mercedes-Benz Citaro CNG s pohonem na zemní plyn. V letech 2003 až 2010 najezdilo u dopravců na třech kontinentech od Islandu až po Austrálii více než dva miliony kilometrů v každodenním tvrdém nasazení také celkem 36 autobusů Citaro s palivovými články. Přinesly tak důkaz o reálnosti běžného provozu bez emisí CO2 a o možnosti každodenního použití této technologie v oblasti veřejné dopravy. Od loňského roku 2010 již Citaro G BlueTec Hybrid s dieselelektrickým hybridním pohonem a první malá série hybridního autobusu na palivové články jako sólo vůz rozšiřují nabídku výrobce o vysoce inovativní modely s alternativním pohonem.
Citaro G BlueTec Hybrid představuje mezistupeň na cestě od vznětového motoru k sériovému využití palivových článků k pohonu vozidel. Krok k bezemisní jízdě reprezentuje nové Citaro FuelCELL Hybrid, které výrobce představil v létě roku 2009.
Samostatnou kapitolou tvoří systém rychlé autobusové dopravy (BRT) v tureckém Istanbulu, jehož základ tvoří čtyřnápravové velkoprostorové kloubové autobusy Mercedes-Benz CapaCity o délce 19,54 metru, odvozené právě z citara. Celkem 250 vozidel denně přepravuje přibližně 750 tisíc cestujících.
Daimler Buses je celosvětový lídr ve výrobě autobusů a podvozků s celkovou hmotností nad osm tun. V roce 2010 zaměstnávala skupina Daimler Buses celkem 17 134 pracujících na celém světě a prodala více než 39 100 autobusů. Spektrum jejích výrobků pokrývá městskou, linkovou i zájezdovou dopravu a sahá od minibusů až k patrovým autobusům, a to v nejrůznějších variantách motorizací i vybavení. Za prodej autobusů v Evropě odpovídá společnost EvoBus GmbH, stoprocentní dceřiná společnost Daimler AG.
(lan) www.evobus.cz