22. července 2011

Vrcholní představitelé divize nákladních vozidel koncernu Daimler na konci června v Bruselu oficiálně odhalili napjatě očekávaný nový model značky Mercedes-Benz pro dálkovou dopravu. Nový actros navazuje na úspěšné osmnáctileté tažení stejnojmenného předchůdce (a částečně i ekonomičtějšího modelu Axor), ale je sestaven ze zcela nových částí včetně zbrusu nového motoru OM 741. Daimler do jeho vývoje investoval přes jednu miliardu €. Čeští zájemci si novinku mohou začít objednávat na začátku července, první vozidla na silnicích by se měla objevit v listopadu.
Za „nejsofistikovanějším a nejnákladnějším projektem v 115leté historii výroby užitkových vozidel Mercedes-Benz“, jak nový actros při prezentaci označil vedoucí divize Daimler Trucks Andreas Renschler, stojí deset let práce více než 1800 předních odborníků značky.
„Je to revolučně nový model, v němž nezůstal prakticky jediný původní díl. Vyvinuli jsme pro něj nejen nový motor, ale i podvozek a kabinu,“ dodal k tomu vedoucí užitkových vozidel Mercedes-Benz v Evropě Hubertus Troska. Nový actros podle něj charakterizuje především vysoká míra pohodlí, dynamické jízdní vlastnosti, mimořádná hospodárnost provozu a široká nabídka variant.
Novinka pokrývá veškeré současné varianty modelů Actros a Axor a nabízí i řadu zcela nových. Všechny bude – alespoň do roku 2014, kdy začnou být závazné emisní limity normy Euro 6 – pohánět nový motor OM 741 Blue Efficiency Power ve čtyřech výkonových variantách buď v provedení Euro 6, nebo Euro 5 (viz DN 14/11). Podle Hubertuse Trosky se nový model s motorem splňující limity normy Euro 5 vyznačuje o šest až sedm procent nižší spotřebou než současný actros s motorem Euro 5; úsporu verze Euro 6 ve srovnání s dosavadním modelem Actros Euro 5 vyčíslil i přes technicky podmíněné vyšší nároky přísnější emisní třídy na tři až čtyři procenta. „Podařilo se nám tak dále zlepšit náskok, který má actros se svou spotřebou před konkurencí,“ řekl.
Další snížení spotřeby může přinést využití systému Fleetboard (viz DN 25/11); v součtu se mohou postarat o „skutečně významnou úsporu“, poznamenal k tomu při prezentaci vedoucí prodeje nákladních vozidel Mercedes-Benz Ulrich Bastert.
Sedm variant kabiny doplňuje nová GigaSpace
Atraktivní pracovní prostředí pro řidiče nabízí každá z celkem sedmi variant kabiny, především však novinka GigaSpace, která je s výškou 2,13, šířkou 2,50 metru a o 1,00 m3 větším objemem než dosavadní kabina MegaSpace největší sériově vyráběnou kabinou v Evropě. V kabině se zcela rovnou podlahou se může pohodlně postavit i dvoumetrový člověk. Z vnějšku jsou jedním z poznávacích znaků atraktivní budky pohyblivé žaluzie, které zajišťují optimální poměr mezi potřebným výkonem chlazení motoru a požadavky aerodynamiky.
„V zostřujícím se boji o nejlepší řidiče bude do budoucna pohodlná kabina hlavní argument dopravců,“ řekl Hubertus Troska.
Paletu předností nového modelu podle něj doplňují vynikající jízdní vlastnosti a vyspělé asistenční systémy. „Zákazníci budou nadšení stejně jako jejich řidiči,“ shrnul Hubertus Troska zkušenosti z dvaceti milionů kilometrů, které nový model ujel při testovacích jízdách.
Zhruba o deset procent vyšší cena
Cena nového modelu v provedení Euro 6 je vyšší zhruba o 10 procent; podle představitelů koncernu vychází již z očekávané cenové hladiny roku 2014. Andreas Renchler očekává, že vyšší pořizovací náklady zmírní programy státní pomoci na zavádění techniky normy Euro 6, které zatím přijalo Nizozemsko a Švýcarsko; další země podle něj budou následovat. Cenový rozdíl mezi starým a novým modelem Actros s motorem emisní třídy Euro 5 se pohybuje mezi čtyřmi a šesti procenty a měl by se s rezervou zaplatit úsporou paliva.
Do roku 2014 bude Mercedes-Benz na evropských trzích paralelně prodávat původní modely Actros a Axor a nový model Actros v provedení Euro 5 a Euro 6. V příštím roce bude obnova sortimentu značky Mercedes-Benz pokračovat v segmentu rozvážkových vozidel, poslední rok před vstupem nové normy v platnost výrobce využije pro uvedení nové stavební řady.
c c c c c c Původní actros německý výrobce uvedl na trh v roce 1996. Model od té doby třikrát získal titul Truck of the Year a celkem se jej prodalo 700 tisíc kusů. Jako nejúspornější vozidlo na světě se v roce 2008 dostal i do Guinnessovy knihy rekordů. Souprava, která tehdy při testu v italském Nardo` dosáhla rekordně nízké spotřeby 19,441 litru na 100 kilometrů (viz DN 26/08) se minulý týden podrobila soutěži s novým modelem na trase mezi Rotterdamem a Štětínem. Aktuální výsledky „souboje“ mohou zájemci najít na www.mercedes-benz.com.
Luboš Spálovský