Mercedes-Benz

Mercedes-Benz uvádí na trh kompletní novou generaci motorů Euro 6

Mercedes-Benz uvádí na trh kompletní novou generaci motorů Euro 6

Mercedes-Benz v březnu ve Stuttgartu představil kompletní novou generaci motorů BlueEfficiency Power Euro 6 pro lehká a těžká užitková vozidla a autobusy. Motor OM 471, který uvedl na trh loni a který již používá pro dálkovou dopravu v modelech Actros, doplnil o motory OM 93× pro středně těžkou řadu a OM 470 pro těžká vozidla.

„Nové motory nastavují ve své třídě nová měřítka. Byly navrženy nekompromisně jako šetrné k životnímu prostředí, ekonomické a výkonné,“ řekl při jejich představení vedoucí vývoje nákladních vozidel Daimler Trucks Georg Weiberg. Emisní norma Euro 6 bude povinná od ledna roku 2014 a Mercedes-Benz jako první výrobce představil ucelenou řadu pohonných jednotek pro nákladní vozidla, která budoucí legislativě již s předstihem vyhovuje. Ekologické hledisko je podle Georga Weiberga důležité především u motorů OM 93×. Ty se montují primárně do nákladních vozidel a autobusů, které se používají v zastavěných oblastech, kde každé snížení emisí má přímý dopad na místní populaci.

Nová řada motorů je podle něj rovněž velice ekonomická, a to především díky dlouhé životnosti, nízké spotřebě paliva i AdBlue, olejů a také v důsledku dlouhých servisních intervalů. Nejmodernější použité technologie zajišťují, že motor OM 93× se honosí výbornou akcelerací a velkým výkonem. Jedním z technických vrcholů, které byly při jeho konstrukci využity, je variabilní časování ventilů – u vznětového motoru poprvé.

„Do vývoje nových motorů OM 934 a 936 a jejich výrobního závodu v Mannheimu jsme investovali na 500 milionů €,“ řekl vedoucí divize Global Powertrain Daimler Trucks Stefan Buchner. „Tato investice se však vyplatila. Nová řada OM 93× představuje mezník mezi středně silnými vhodnými pro různorodé aplikace – jak v nákladních vozidlech a autobusech, tak i jako průmyslové motory,“ dodal.

Základem je modulární koncepce

Výroba nových motorů vychází z modulární koncepce, která je založena na využívání řady společných komponentů. Motory střední řady OM 934 a OM 936 mají čtyři nebo šest válců, objem 5,1, respektive 7,7 litru a jejich výkon se pohybuje od 115 kW (156 k) do 260 kW (354 k). Postupně nahradí motory řady 900, jichž se od roku 1996 prodal již téměř jeden milion.

Těžké šestiválcové motory OM 470 o objemu 10,7 litru poskytují výkon od 240 kW (362) do 315 kW (428 k) a doplňují 12,8litrový motor OM 471, který byl představen loni.

Všestranné využití

Nová generace motorů má všestranné uplatnění – od vozidel pro rozvážku zboží přes techniku určenou pro stavební sektor až po vozidla v dálkové dopravě. Navíc lze motor OM 936 využít také v městských a linkových autobusech, a to ve vertikálním i horizontálním uložení.

Nové motory začnou být v brzké době po-užívány také v dalších vozidlech z produkce Daimler Trucks na jiných kontinentech.

Mannheimský výrobní závod pracuje na základě synchronního principu. To znamená, že všechny tři provozy – slévárna, obrábění a montáž – fungují jako součást nepřetržitého výrobního toku. Také řízení dodávek od subdodavatelů se koordinuje přímo z Mannheimu.

(lan)

spinner