25. března 2010

Safety first neboli bezpečnost především – s tímto heslem nabízí společnost EvoBus nový model Mercedes-Benz Travego. O tom, že slogan neklame, jsme se mohli sami přesvědčit v únoru v Praze při představení jeho nejbezpečnějšího provedení s označením jako Safety Coach.
Testovací třínápravové Travego M s délkou 13 metrů bylo vybaveno veškerými dostupnými bezpečnostními doplňky. Důstojně tak navazovalo na tradici svých předchůdců – na první generaci travega z roku 1999, následnou inovaci z roku 2004 i na první Safety Coach Travego, který byl představen v roce 2006.
Testovací vůz těží stejně jako všechny varianty travega z přepracovaného umístění přední nápravy s jemnějším odpružením. Jeho předností je, že zvyšuje komfort pro cestující, aniž by se přitom zhoršil kontakt řízení s vozovkou. Autobus je vybaven také novou vlečenou nápravou s nezávislým zavěšením kol a elektronickou regulací světlé výšky (ENR). Díky aktivně řízené vlečené nápravě činí poloměr otáčení pouhých 21,32 metru.
Brzdový systém a aktivní bezpečnost
Hlavní podíl na vynikající aktivní bezpečnosti travega mají jeho brzdy. Safety Coach má stejně jako všechna travega elektronický brzdový systém (EBS). Součástí jeho sériové výbavy je antiblokovací systém (ABS), systém regulace prokluzu kol (ASR) a brzdový asistent (BA). Omezovač rychlosti s přídavnou funkcí brzdného tempomatu (DBL) zabraňuje nežádoucímu zrychlení při větším spádu silnice nad povolenou rychlost 100 km/h. K sériové výbavě každého travega patří také retardér.
Testovací vůz byl vybaven i praktickou zastávkovou brzdou, která zároveň usnadňuje rozjezd vozidla. Jako první autobus na světě má travego možnost montáže asistenta nouzového brzdění Active Brake Assist (ABA), který pracuje na principu tempomatu s regulací odstupu vozidel (ART). V případě nebezpečí najetí na vozidlo před sebou spustí po stupňovaných výstraž-ných upozorněních samo-statně nouzové brzdění.
K větší bezpečnosti přispívá také asistent pro udržování jízdního pruhu (SPA), který za pomoci kamerového systému rozpo-zná, že by vozidlo mohlo sjet ze silnice. SPA od rychlosti 70 km/h neustále kontroluje vzdálenost autobusu od vnějšího okraje vozovky. Pokud existuje nebezpečí, že by vozidlo mohlo vybočit, vyšle systém výstrahu ve formě vibrací sedadla řidiče na příslušné straně.
Nový systém Front Collision Guard
Vrcholem pasivní bezpečnosti autobusu Mercedes-Benz Travego je komplexní patentovaný bezpečnostní systém Front Collision Guard (FCG), který účinně chrání řidiče a jeho spolujezdce v případě čelního nárazu. Ochrana začíná u příčného profilu, který slouží jako zábrana proti podjetí, za nímž se nacházejí deformační prvky, které při nárazu odvádějí energii. Místo řidiče, včetně volantu, pedálů a sedadla je navíc upevněno na masivním rámu, který se při těžkém čelním nárazu může posunout dozadu, čímž se prostor pro řidiče zvětší o další životně důležité centimetry.
Černá skříňka
Nové travego je vybaveno i mnoha dalšími bezpečnostními prvky, například tzv. černou skříňkou. Ta zaznamenává, podobně jako obdobné zařízení v letadlech, údaje o jízdě bezprostředně před nehodou, aby bylo možné později celou událost zpětně rekonstruovat. Neslouží však jen jako důležitá databáze, výrobce má ověřeno, že již sama její existence vede řadu řidičů k opatrnějšímu chování.
Pohonné ústrojí
Nová generace travega se také vyznačuje optimalizovanou hnací soustavou se sladěnou kombinací motoru (Mercedes-Benz OM 457 LA Euro 5 s objemem 12,0 litru, výkonem 335 kW a točivým momentem 2200 Nm při otáčkách 1100 min-1), převodovky (automatické osmistupňové Mercedes GO 240–8 PowerShift) a hnací nápravy. Převodovka testovacího vozidla byla vyvinuta speciálně pro použití v autobusech. Zabezpečuje nejen podstatně nižší spotřebu ve srovnání s jinými kombinacemi motor – převodovka, ale představuje také nezanedbatelný bezpečnostní prvek. Nejenže řidiči usnadňuje práci, ale podporuje jej také rozsahem svého odstupňování. To umožňuje jak jemné pojíždění při minimální rychlosti, tak jízdu s nízkými otáčkami při velké rychlosti na dálnici. Tato osmistupňová speciální autobusová převodovka je konstruována tak, že manuální zásah řidiče je zapotřebí jen ve výjimečných situacích.
Pohodlí pro řidiče i cestující
Nejen bezpečnost, ale také vysoký komfort pro osádku a cestující založený na posledních poznatcích ergonomie je typický pro všechny modely značky Mercedes-Benz. I v novém travegu má řidič všechny potřebné ovládací a kontrolní prvky umístěné v intuitivně vyhledatelných pozicích a může se plně soustředit na dění v provozu. Testovací vozidlo bylo vybaveno 48 sedadly pro cestující typu Travel Star Xtra, což odpovídá čtyřhvězdičkovému rozestupu sedadel podle pravidel společenství Buskomfort. Vysoký komfort podtrhovaly sklápěcí stolky, látkové kapsy umístěné zezadu na opěradlech či nastavitelné opěrky na nohy. V letošním skutečně zimním počasí jsme také náležitě ocenili účinnou klimatizaci o výkonu 32 kW, která byla doplněna o klimatizaci místa řidiče s individuální regulací.
(lan) www.evobus.cz