S napětím očekávaný nový sprinter přijde na trh v březnu

Mercedes-Benz Sprinter

Celkem 1,3 milionu kusů modelu Mercedes-Benz Sprinter se prodalo od jeho uvedení na trh před jedenácti lety. Po třech dílčích faceliftech se letos nejprodávanější evropská dodávka dočká nástupce. Novinku, do jejíhož vývoje a přípravy na výrobu investoval 1,8 miliardy €, koncern Daimler-Chrysler odborným novinářům poprvé představil na konci ledna ve vývojovém středisku ve Stuttgartu-Untertürkheimu. Zahájení prodeje plánuje i na českém trhu, a to v březnu, objednaná vozidla budou moci první zákazníci převzít v červnu. Nové Technické centrum a jeho srdce – vývojové středisko lehkých užitkových vozidel Van Evolution Centre – koncern DaimlerChrysler v Untertürkheimu otevřel v červnu loňského roku u příležitosti desátého výročí vytvoření obchodní jednotky Dodávková vozidla. Jedním z jeho prvních výsledků je právě nový model Sprinter: při prezentaci novinka, která podle konstruktérů Mercedes-Benz otevírá novou éru designu a funkčnosti dodávkových vozidel, s kulisami futuristické architektury střediska skutečně skvěle ladila. Nový model totiž působí již na pohled také velmi moderně a dynamicky. Jeho konstruktéři zjevně kladli důraz na funkčnost, ale nezapomněli ani na poznávací znaky značky Mercedes-Benz v podobě typických světlometů a mřížky chladiče. Sebevědomé vzezření akcentuje v neposlední řadě i logo trojcípé hvězdy umístěné uprostřed zadních dveří skříně. „Nejedná se vlastně jeden, ale doslova o tisíc různých nových základních modelů,“ poznamenal při prezentaci vedoucí vývoje Mercedes-Benz Vans Georg Weiberg. „Kombinace několika možných rozvorů, délek, tonáže, nástaveb a motorizace nabízí tolik možností jako nikdy dříve.“ Paleta modelů zahrnuje tři rozvory (3250/3665/4325 mm), čtyři délky (od 5243 do 7343 mm) a tři výšky včetně zcela nové „supervysoké“ střechy. Celková hmotnost je na výběr od tří do pěti tun a úložný objem skříňové varianty od 7,0 do 17,0 m3. Rekordní je šířka úložného prostoru – při vybavení pneumatikami supersingle (jeden z několika primátů nového modelu!) dosahuje až 1350 milimetrů. Atraktivní interiér V interiéru nový sprinter dokládá, kam až může pokročit sbližování užitkových a osobních vozidel. Součástí jeho základní výbavy jsou například elektricky ovládaná okna, centrální zamykání a dálkové ovládání a nastavitelný (multifunkční!) volant. Interiér vozu nabízí skvělé pohodlí a vynikající ergonomické vlastnosti, od interiéru osobního vozu se však jednou věcí odlišuje – odkládací prostory konstruktéři navrhovali tak, aby se do nich vešlo všechno to, co ve voze zpravidla mívá profesionální řidič. Bezesporu na špičkové úrovni je viditelnost z vozu i osvětlení. Nad rámec rozsáhlé základní výbavy si navíc řidiči mohou objednat třeba xenonové výbojky, vizuální kontrolu tlaku v pneumatikách, parkovacího asistenta a celou řadu dalších „nadstandardních“ vymožeností. Nové výkonné motory K pohonu nového sprintera slouží nová generace výkonných čtyřválcových vznětových motorů o výkonu od 65 do 110 kW. Podle výrobce nabízí vysoký výkon při nízkých otáčkách a hospodárnou spotřebu; dvě za sebou umístěná turbodmychadla zajišťují vysoký výkon a točivý moment za jakýchkoli otáček. Všechny motory splňují emisní normu Euro 4 a jsou v sérii vybaveny částicovým filtrem. Pro náročnější zákazníky Mercedes-Benz připravil vznětový šestiválec o obje- mu 3,0 litru a maximálním výkonu 135 kW (rovněž Euro 4) a zážehový třílitrový motor o objemu 3,5 litru a mohutném výkonu 190 kW. Na výběr mají i mezi šestistupňovou manuální či pětistupňovou automatickou převodovkou. Brzdná dráha je podle výrobce zcela na úrovni osobního vozu a při plném zatížení ze 100 na 0 km.h-1 činí 40 metrů. Výjimečnou úroveň pasivní bezpečnosti nového vozu dále zajišťuje rozšířený systém airbagů a také – díky vysoko posazenému sedadlu – obzvlášť velká deformační zóna. Aktivně k bezpečné jízdě přispívá inovovaný systém elektronického řízení stability s označením Adaptive ESP, kterým výrobce vybavuje všechna vozidla již v sériovém provedení. Velkou pozornost konstruktéři věnovali praktickým aspektům použití vozu a funkčnosti vozu. Vlastní práci řidiče při rozvážce usnadňují například výjimečně široké posuvné dveře, které se mohou automaticky otevírat a zavírat díky modernímu systému ovládání bez klíčů Keyless Entry and Slide. Uvnitř skříně zase nainstalovali co nejvíce pomůcek pro zajištění nákladu. Loni 267 tisíc sprinterů První dodávku – model L 319 – Mercedes-Benz vyrobil v roce 1955. Od té doby se staly pevnou součástí výrobního programu automobilky, která je v současné době montuje nejen v Düsseldorfu a Ludwigsfelde, Vitorii a Barceloně, ale i v Argentině a Číně. Nástupce řady Sprinter hodlá Daimler-Chrysler vyrábět v závodech v Düsseldorfu a braniborském Ludwigsfelde. Na rozšíření düsseldorfského závodu vynaloží 550 milionů €, do Ludwigsfelde směřují investice kolem 300 milionů €. Součástí obou závodů bude i karosárna a lakovna. Loni obchodní úsek Mercedes-Benz Dodávková vozidla s 267 200 prodanými vozy o 2,5 procenta překonal odbyt v roce 2004. Významně se na tom podílela trvale vysoká poptávka právě po modelu Sprinter, kterých loni závody v Düsseldorfu a Buenos Aires (Argentina) vyrobily rekordních více než 167 tisíc kusů. V Severní Americe koncern prodal 28 100 vozů Sprinter pod značkami Mercedes-Benz, Dodge a Freightliner – odbyt roku 2004 tak překonal dokonce o 49 procent. Novou generaci Dodge Sprintera hodlá začít opět vyrábět i v závodě v Charlestonu (Jižní Karolína), aby uspokojil zvyšující se poptávku na severoamerickém trhu.
(spa)

spinner