16. února 2006
Celkem 1,3 milionu kusů modelu Mercedes-Benz Sprinter se prodalo od jeho
uvedení na trh před jedenácti lety. Po třech dílčích faceliftech se letos
nejprodávanější evropská dodávka dočká nástupce. Novinku, do jejíhož
vývoje a přípravy na výrobu investoval 1,8 miliardy €, koncern
Daimler-Chrysler odborným novinářům poprvé představil na konci ledna ve
vývojovém středisku ve Stuttgartu-Untertürkheimu. Zahájení prodeje
plánuje i na českém trhu, a to v březnu, objednaná vozidla budou moci
první zákazníci převzít v červnu. Nové Technické centrum a jeho
srdce – vývojové středisko lehkých užitkových vozidel Van Evolution
Centre – koncern DaimlerChrysler v Untertürkheimu otevřel v červnu
loňského roku u příležitosti desátého výročí vytvoření obchodní
jednotky Dodávková vozidla. Jedním z jeho prvních výsledků je právě
nový model Sprinter: při prezentaci novinka, která podle konstruktérů
Mercedes-Benz otevírá novou éru designu a funkčnosti dodávkových vozidel,
s kulisami futuristické architektury střediska skutečně skvěle ladila.
Nový model totiž působí již na pohled také velmi moderně a dynamicky.
Jeho konstruktéři zjevně kladli důraz na funkčnost, ale nezapomněli ani na
poznávací znaky značky Mercedes-Benz v podobě typických světlometů a
mřížky chladiče. Sebevědomé vzezření akcentuje v neposlední řadě
i logo trojcípé hvězdy umístěné uprostřed zadních dveří skříně.
„Nejedná se vlastně jeden, ale doslova o tisíc různých nových
základních modelů,“ poznamenal při prezentaci vedoucí vývoje
Mercedes-Benz Vans Georg Weiberg. „Kombinace několika možných rozvorů,
délek, tonáže, nástaveb a motorizace nabízí tolik možností jako nikdy
dříve.“ Paleta modelů zahrnuje tři rozvory (3250/3665/4325 mm), čtyři
délky (od 5243 do 7343 mm) a tři výšky včetně zcela nové
„supervysoké“ střechy. Celková hmotnost je na výběr od tří do pěti
tun a úložný objem skříňové varianty od 7,0 do 17,0 m3. Rekordní je
šířka úložného prostoru – při vybavení pneumatikami supersingle
(jeden z několika primátů nového modelu!) dosahuje až 1350 milimetrů.
Atraktivní interiér V interiéru nový sprinter dokládá, kam až může
pokročit sbližování užitkových a osobních vozidel. Součástí jeho
základní výbavy jsou například elektricky ovládaná okna, centrální
zamykání a dálkové ovládání a nastavitelný (multifunkční!) volant.
Interiér vozu nabízí skvělé pohodlí a vynikající ergonomické
vlastnosti, od interiéru osobního vozu se však jednou věcí odlišuje –
odkládací prostory konstruktéři navrhovali tak, aby se do nich vešlo
všechno to, co ve voze zpravidla mívá profesionální řidič. Bezesporu na
špičkové úrovni je viditelnost z vozu i osvětlení. Nad rámec rozsáhlé
základní výbavy si navíc řidiči mohou objednat třeba xenonové výbojky,
vizuální kontrolu tlaku v pneumatikách, parkovacího asistenta a celou řadu
dalších „nadstandardních“ vymožeností. Nové výkonné motory K pohonu
nového sprintera slouží nová generace výkonných čtyřválcových
vznětových motorů o výkonu od 65 do 110 kW. Podle výrobce nabízí
vysoký výkon při nízkých otáčkách a hospodárnou spotřebu; dvě za
sebou umístěná turbodmychadla zajišťují vysoký výkon a točivý moment
za jakýchkoli otáček. Všechny motory splňují emisní normu Euro 4 a jsou
v sérii vybaveny částicovým filtrem. Pro náročnější zákazníky
Mercedes-Benz připravil vznětový šestiválec o obje- mu 3,0 litru a
maximálním výkonu 135 kW (rovněž Euro 4) a zážehový třílitrový motor
o objemu 3,5 litru a mohutném výkonu 190 kW. Na výběr mají i mezi
šestistupňovou manuální či pětistupňovou automatickou převodovkou.
Brzdná dráha je podle výrobce zcela na úrovni osobního vozu a při plném
zatížení ze 100 na 0 km.h-1 činí 40 metrů. Výjimečnou úroveň
pasivní bezpečnosti nového vozu dále zajišťuje rozšířený systém
airbagů a také – díky vysoko posazenému sedadlu – obzvlášť velká
deformační zóna. Aktivně k bezpečné jízdě přispívá inovovaný
systém elektronického řízení stability s označením Adaptive ESP, kterým
výrobce vybavuje všechna vozidla již v sériovém provedení. Velkou
pozornost konstruktéři věnovali praktickým aspektům použití vozu a
funkčnosti vozu. Vlastní práci řidiče při rozvážce usnadňují
například výjimečně široké posuvné dveře, které se mohou automaticky
otevírat a zavírat díky modernímu systému ovládání bez klíčů Keyless
Entry and Slide. Uvnitř skříně zase nainstalovali co nejvíce pomůcek pro
zajištění nákladu. Loni 267 tisíc sprinterů První dodávku – model L
319 – Mercedes-Benz vyrobil v roce 1955. Od té doby se staly pevnou
součástí výrobního programu automobilky, která je v současné době
montuje nejen v Düsseldorfu a Ludwigsfelde, Vitorii a Barceloně, ale
i v Argentině a Číně. Nástupce řady Sprinter hodlá Daimler-Chrysler
vyrábět v závodech v Düsseldorfu a braniborském Ludwigsfelde. Na
rozšíření düsseldorfského závodu vynaloží 550 milionů €, do
Ludwigsfelde směřují investice kolem 300 milionů €. Součástí obou
závodů bude i karosárna a lakovna. Loni obchodní úsek Mercedes-Benz
Dodávková vozidla s 267 200 prodanými vozy o 2,5 procenta překonal odbyt
v roce 2004. Významně se na tom podílela trvale vysoká poptávka právě
po modelu Sprinter, kterých loni závody v Düsseldorfu a Buenos Aires
(Argentina) vyrobily rekordních více než 167 tisíc kusů. V Severní
Americe koncern prodal 28 100 vozů Sprinter pod značkami Mercedes-Benz, Dodge
a Freightliner – odbyt roku 2004 tak překonal dokonce o 49 procent. Novou
generaci Dodge Sprintera hodlá začít opět vyrábět i v závodě
v Charlestonu (Jižní Karolína), aby uspokojil zvyšující se poptávku na
severoamerickém trhu.
(spa)