Mercedes-Benz

Mercedes-Benz snížil v novém provedení spotřebu dodávek Vito a Viano

Mercedes-Benz snížil v novém provedení spotřebu dodávek Vito a Viano

Modely Vito a Viano v novém provedení představil v září v Hamburku německý výrobce Mercedes-Benz. Při celkové inovaci obou modelových řad položil důraz na snížení nákladů a bezpečnou i pohodlnou jízdu spolu s ochranou životního prostředí. Široká paleta vozidel pokrývá nejrůznější potřeby, podle provedení je lze využívat jako užitkové vozidlo pro řemeslníky, pro přepravu osob i nákladů, jako velké osobní vozidlo nebo – v kempinkové úpravě – jako vůz pro volný čas.

Úkolu dále snížit spotřebu i emise se Mercedes-Benz zhostil nasazením nových čtyřválcových vznětových motorů a nových převodovek. S pomocí další výbavy podle jeho údajů klesly emise CO2 i spotřeba až o patnáct procent (v závislosti na použitém motoru), aniž by tím utrpěl výkon.

Další možnost úspory paliva nabízí výrobce použitím technologie Blue-EFFICIENCY, která podle provedení vozidla buď patří k vybavení, nebo je volitelná. Součástí technologie BlueEFFICIENCY je například systém ECO start/stop, který automaticky vypíná motor při zastavení vozidla a nastartuje jej zase až v okamžiku, kdy řidič sešlápne pedál spojky či plynu. Úspory paliva ovšem dosahuje BlueEFFICIENCY také pomocí řady dalších optimalizačních prvků, které se starají třeba o stav baterie i pneumatik či o nastavení čerpadla posilovačů. U manuálních převodovek systém BlueEFFICIENCY indikuje správný okamžik pro přeřazení rychlostního stupně.

Motory pro nová Vita s Euro 5

Vznětové přeplňované čtyřválce s výkony 70 kW, 100 kW a 120 kW jsou vybaveny turbokompresorem s proměnnou geometrií lopatek, která zajišťuje rychlou odpověď motoru na sešlápnutí plynového pedálu i jeho vysokou účinnost. Horní rozvod se dvěma vačkovými hřídeli má šestnáct sacích a výfukových ventilů s hydraulickým nastavováním vůle. Ke klidnému a pravidelnému chodu vznětového motoru přispívají také dva protiběžné vyvažovací hřídele. Výrobce motory vybavuje katalyzátorem výfukových plynů, filtrem částic a recirkulací výfukových plynů. Nové motory odpovídají emisní normě Euro 5.

Mercedes-Benz ovšem pro oba modely nabízí i motory s vyšším výkonem. K dispozici je vznětový šestiválec V6 se 165 kW a zá-žehový šestiválcový motor V6 s výkonem 190 kW. V nové verzi rovněž splňují emisní normu Euro 5.

ECO Gear s větším rozptylem záběru

Přenos pohonu od motoru na kola zajišťuje pro čtyřválcové motory nová šesti-stupňová převodovka ECO Gear. Širší rozložení záběru s kratším prvním a delším šestým stupněm řidič využije zejména při rozjíždění naloženého vozidla do kopce či při dlouhých cestách po dálnici. Nová převodovka ECO Gear výrazně snížila otáčky motoru během provozu. Přispěla tím k nižší spotřebě paliva, menším emisím a většímu pohodlí při jízdě.

Pro konzervativnější řidiče Mercedes-Benz vozidla nadále dodává i s osvědčenými automatickými pětistupňovými převodovkami.

Zadní náprava podle použití vozidla

Mercedes-Benz na inovovaných modelech kompletně přepracoval také šasi. Například přední i zadní náprava se nyní shodují se svými předchůdci pouze v základních konstrukčních rysech. Přední náprava rychle reaguje na pohyby volantem a umožňuje snadné a přesné řízení vozidla. Mnoha změnami prošla rovněž zadní náprava. Ani její základní koncepce se nezměnila, ale vývojáři ji plně přepracovali v zájmu vyšší stability a pohodlí při jízdě.

Vozidla Vito výrobce dodává se zadní nápravou nastavenou podle provedení. Zatímco Vito dodávka či Mixto mají zadní nápravu přizpůsobenou pro převoz nákladu, u minibusu jsou odpružení a tlumiče nastaveny pro co nejpohodlnější jíz­du.

Pohodlný interiér i elegantní exteriér

K novým prvkům v interiéru patří například inovovaná řadicí páka, tlačítka v horní části ovládacího panelu na středové konzole či vylepšená volitelná ovládací jednotka na stropě vozidla. Změny v interiéru se dotkly řady prvků, jejich výhody by měli pocítit cestující a především řidič. Jako pro volitelný doplněk se mohou zájemci rozhodnout například pro čtyřramenný volant s matovým chromováním a s řadou multifunkčních prvků ovládaných novými tlačítky.

Čalounění interiéru vychází z nového barevného řešení, které zahrnuje i koberečky na podlaze či systém vnitřního osvětlení.

V exteriéru je patrný například poněkud pozměněný tvar čelních světlometů, inovace se dotkly i řady dalších prvků. I v novém provedení si však vozidla obou modelových řad uchovala výrazné rysy značky Mercedes-Benz.

Na prezentaci do Hamburku Mercedes-Benz přivezl i „jachtu na kolech“. Tak je možné téměř bez nadsázky nazvat Viano v rekreačním a kempinkovém provedení Marco Polo. V nové generaci je model vybaven plnohodnotnou kuchyňkou a zdvihací střechou. Sedadla jsou vybavena polohovacím systémem s elektropneu­maticky nastavitelnými opěrkami. Volitelným vybavením je podlaha se vzhledem dřeva, která má připomínat podlahu na jachtě. Dalším novým prvkem je druhá lampička na čtení u lůžka pod střechou.

(pat)

spinner