Mercedes-Benz

Mercedes-Benz do Prahy přivezl první tahač na CNG

Mercedes-Benz do Prahy přivezl první tahač na CNG

Zájem českých dopravců o techniku s alternativními pohony je zatím velmi nízký, ale výrobci již i na českém trhu připravují nabídku hybridních vozidel nebo vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Po dvou letech od první prezentace v roce 2008 tak na český trh minulý týden dorazil i první skutečně sériově vyráběný tahač s pohonem na CNG – Econic 1828 LS NGT německého výrobce Mercedes-Benz.

Zatímco například české pekárny již provozují poměrně rozsáhlý vozový park dodávek s pohonem na CNG, u tahačů dosud taková alternativa klasických dieselových motorů na českém trhu prakticky neexistovala.

Mercedes-Benz nový model vytvořil na bázi řady Econic, která s pohonem na zemní plyn již od roku 2002 splňuje nejpřísnější emisní normu EEV. V roce 1998 ji vyvinul původně jako vozidlo pro svoz komunálního odpadu. V České republice speciální vozidla Econic s ručně svařovanou hliníkovou budkou používají například Pražské služby nebo společnost AVE.

Ideální pro city logistiku

Nejnovější verze druhé generace řady Econic – tahač s typovým označením 1828 LS NGT v provedení 4×2 a hmotností 18 tun – nabízí nízkopodlažní kabinu a umožňuje přepravu návěsu do celkové hmotnosti soupravy až 36 tun. Díky minimálním emisím a tichému provozu se uplatní zejména v městském provozu.

Vozidlo splňuje požadavky normy EEV, která je – pokud jde o množství pevných částic ve výfukových plynech – zhruba o 33 procent přís-nější než norma Euro 5. Jeho emise jsou i těsně pod limity normy Euro 6, která vstoupí v platnost až v roce 2014. Ani v nejvyspělejších zemích mu tak nehrozí žádná omezení v podobě zákazu vjezdu, ekologických zón nebo placení mýtného při vjezdu do města.

Výrazně nižší vnější hlučnost (až o polovinu nižší než u dobře odhlučněného vznětového motoru) jej zase předurčuje pro provoz v noci a v časných ranních hodinách. Novinka by tak mohla najít uplatnění například při rozvozu v potravinářském průmyslu nebo pro podnikovou dopravu v třísměnném provozu.

Úspora provozních nákladů až o 60 procent

Přednosti vozidla s pohonem na CNG se markantně projevují i v ekonomické oblasti: kombinace výrazně nižších provozních nákladů, daňových úlev (v České republice sice příští rok skončí nulové zdanění CNG, ale od roku 2012 by za to měla být i vozidla od 12 tun celkové hmotnosti osvobozena od silniční daně) a často i zvýhodněného financování a pojistných sazeb dává podle výrobce celkovou úsporu mezi 40 a 60 procenty.

K argumentům proti pořízení takového vozidla přistupuje naopak především dlouhodobě nedostatečná síť plnicích stanic na CNG. Zatím jich je v celé zemi jen 35, i když většinou právě v okolí velkých měst. Současná krize jejich další výstavbu zpomalila, do budoucna lze však očekávat, že se i Česká republika začne postupně přibližovat hustotě plnicích stanic v okolních zemích.

Závažným argumentem bude zřejmě v případě řady českých dopravců také poněkud vyšší cena tahače. Ze srovnání s obdobným vozidlem vybaveným naftovým vznětovým motorem vychází podle vedoucího prodeje nákladních vozidel Mercedes-Benz Česká republika Karla Kňapa asi o 20 tisíc € dráž. Vyšší pořizovací náklady by se však měly díky výrazně nižším platbám u plnicích stanic majiteli rychle vrátit. Luboš Spálovský

spinner