7. června 2007
Zákazníci značky Mercedes-Benz v celé České republice si mohou vyzkoušet celou škálu nákladních vozidel Atego vybavených různými valníkovými a skříňovými nástavbami a vzájemně srovnávat jejich výhody. Pro přiblížení variability a širokých možností použití podvozku a jednotlivých typů nástaveb dovozci – společnosti DaimlerChrysler Automotive Bohemia – i jeho dealerům nově slouží flotila jedenácti jednotně zbarvených zástupců modelové řady v celkové hmotnosti od 7,5 do 16 tun. Zájemcům o nové vozidlo by měla podstatně usnadnit rozhodování.
„Mohou si snadno srovnat své požadavky s reálnými možnostmi nabízených vozidel a posoudit, které z nich nejlépe vyhovuje konkrétnímu dopravnímu úkolu,“ řekl minulý týden při prezentaci flotily v Praze vedoucí prodeje nákladních vozidel Mercedes-Benz v České republice ing. Lukáš Jiran. Zelená prezentační flotila je podle něj sestavena tak, aby vystihovala nejlehčí modelovou řadu nákladních vozidel značky v silničních variantách ve všech hmotnostních provedeních. Zájemci v ní dostávají k dispozici také celý průřez nabídky kabin (včetně spací varianty), kompletní výběr motorizace a všechny
typy převodovek (včetně nové automatizované převodovky PowerShift).
Nové marketingové opatření by mělo především usnadnit rozhodování zákazníků, Lukáš Jiran si od něj nicméně slibuje i posílení prodeje. V prvních čtyřech měsících Mercedes-Benz s tržním podílem 16,5 procenta zatím mírně zaostává za výsledky loňského roku, kdy byl v segmentu vozidel nad šest tun celkové hmotnosti s 18 procenty leaderem českého trhu. „Díky flotile bychom se chtěli opět přiblížit tržnímu podílu kolem dvaceti procent,“ řekl.
Díky rozsáhlé výbavě označuje Mercedes-Benz Atego za nejbezpečnější nákladní vozidlo v jeho hmotnostním segmentu. Ve flotile je model zastoupen jak běžně používanými typy, tak i některými méně obvyklými verzemi. Jednu nich představuje model s označením 122nR vybavený čtyřválcovým motorem OM 924 LA, který nabízí zajímavou kombinaci výkonu, ceny a celkové hmotnosti. Vozidlo je homologováno na celkovou hmotnost 11,99 tuny, takže na českých a německých dálnicích nepodléhá platbě elektronického mýta.
Technologie BlueTec
Motory všech vozidel flotily splňují novou emisní normu Euro 4 a slouží tak zároveň i k prezentaci technologie BlueTec. Kombinaci optimalizovaného motoru a systému selektivní katalytické redukce (SCR) s tímto označením značka Mercedes-Benz využívá k dosažení limitů současné normy Euro 4 a normy Euro 5, která vstoupí v platnost v říjnu roku 2009. Technologii SCR Mercedes-Benz i řada dalších výrobců považuje za optimální řešení spojující výhody hospodárnosti, výkonu a ekologie.
Mercedes-Benz zahájil první testy již v roce 1999. Jako první výrobce uvedl vozidla splňující emisní normy Euro 4 a 5, sériově vybavená technologií BlueTec, na trh již v roce 2005. Loni jich prodal více než 28 tisíc kusů. Zhruba tisíc ekologičtějších vozidel Mercedes-Benz již jezdí i na českých silnicích, zatím však zpravidla jen v dálkové dopravě.
„Od října loňského roku, kdy norma Euro 4 vstoupila v platnost, se s ní setkávají i provozovatelé místní dopravy, distribuce a komunálních služeb, kteří dosud používají vozidla s motory normy Euro 3. I ti si mohou některé vozidlo zapůjčit, rozptýlit své pochybnosti a zjistit, že BlueTec je skutečně jednoduchá technologie,“ řekl Lukáš Jiran.
BlueTec je založena na optimalizaci motoru zahrnující více než třicet konstrukčních změn (například zvýšení vstřikovacích tlaků, komprese i spalovacích tlaků), a systému
selektivní katalytické redukce založeném na redukci oxidů dusíku čpavkem uvolňovaným z 32,5procentního roztoku močoviny, který se vstřikuje do výfukových plynů. Nádrže na roztok močoviny, pro nějž se v automobilovém průmyslu vžilo označení AdBlue, sice zvyšují hmotnost vozidla (až o 300 kilogramů), z provozního hlediska však jejich doplňování nepředstavuje žádnou velkou zátěž. Jedno doplnění vystačí (podle velikosti nádrže) na ujetí šesti až deseti tisíc kilometrů, takže například i ostřikovač se musí doplňovat až třikrát častěji než nádrž na AdBlue.
Výhodou technologie je naopak prokazatelně nižší spotřeba (o dvě až osm procent) a maximální možná redukce oxidů dusíku, pevných částic a dalších škodlivých látek. Dopravci kromě toho ocení i některé ekonomické výhody. V některých zemích jde například o snížení daní, dálničních poplatků a silničního mýtného nebo možnost nočních přejezdů. Technologie BlueTec podle výrobce navíc zvyšuje prodejní cenu ojetého nákladního vozidla, protože lze očekávat, že poptávka po vozidlech splňujících nejpřísnější emisní limity se bude v budoucnu zvyšovat.
(spa)