Bohemiakombi

Meganávěsy jezdí z Lovosic do Duisburgu po železnici

Na přání českého silničního dopravce zajistil operátor vlaků kombinované dopravy silnice – železnice Bohemiakombi na konci července ukázkovou nakládku silničního meganávěsu a jeho zkušební přepravu na vlacích Bohemia Express z Lovosic do Duisburgu a zpět. Ukázkové nakládky se v terminálu ČD-DUSS v Lovosicích zúčastnil nejen majitel firmy silničního dopravce Josef Mička a jeho zákazník, ale i zástupci vedení ČD Cargo, a. s., Sdružení ČESMAD Bohemia a Svazu dopravy. Přítomni byli i další silniční dopravci, kteří se o kombinovanou přepravu silnice – železnice vážně zajímají, a zástupci obou provozovatelů linek Bohemia Express – operátorů Bohemiakombi Praha a Kombiverkehr Frankfurt.

Současné tři pravidelné odjezdy vlaků z Lovosic týdně umožňují plánování nakládky zboží u zákazníka vždy v pondělí. Ve středu následuje vykládka zboží u zákazníka na německé straně, případně v Belgii či Nizozemsku, a zároveň nakládka jiného importního zboží, které naložené v meganávěsu dorazí na vlaku do Lovosic ve čtvrtek večer. V pátek probíhá vykládka zboží na české straně a vzápětí už zase nakládka dalšího exportního zboží, které je konečnému příjemci na německé (belgické nebo nizozemské) straně dodáno v pondělí. Pravidelný rytmus jízd linek kombinované dopravy silničním dopravcům umožňuje realizovat tři celé obrátky sedlového meganávěsu mezi Českou republikou a Německem nebo také Belgií či Nizozemskem v průběhu dvou týdnů.

Ze sólo akce vzniklatrvalá zakázka

Přestože byla původně naplánována pouze jedna jediná zkušební obrátka, kvůli které musel být do železniční soupravy mimořádně zařazen speciální železniční vůz řady T 3000, zákazník se rozhodl v přepravách systémem kombinované dopravy silnice – železnice pokračovat. Operátoři vlaku na tento nečekaný požadavek dokázali pružně zareagovat. Přestože je vozů tohoto typu v celé Evropě zatím ještě nedostatek, ponechali vůz T 3000 zařazený v soupravě i nadále, a to nejen pro potřeby tohoto prvního zákazníka, nýbrž i pro potřeby dalších zájemců z řad silničních dopravců, kteří mají zájem si servis v praxi ověřit a otestovat, zda bude vyhovovat jejich potřebám, ale především požadavkům jejich zákazníků – výrobců či dovozců zboží.

Na českém trhu je tento způsob přepravy novinkou

Přeprava velkoprostorových silničních meganávěsů o objemu 100 m3 po železnici je v České republice technickou novinkou. Je proto velmi potěšující, že s takovým požadavkem jako první přišel český silniční dopravce a nikoliv některý ze zahraničních silničních dopravců, kteří mají s organizací kombinovaných přeprav silnice – železnice přece jen větší praktické zkušenosti.

Systém kombinované přepravy silnice – železnice v podobě, jakou na českém trhu prosazuje operátor Bohemiakombi, je založen na zákaznickém principu, při němž si silniční dopravce sám organizuje přepravu v celém přepravním řetězci od výrobce až po příjemce zboží. Na železničním úseku přepravy silniční dopravci využívají služeb neutrálního železničního operátora vlaku, který pro ně není konkurencí, nýbrž dodavatelem železničního úseku přepravní cesty. Silniční dopravce tak může část svých přeprav přesunout ze silniční infrastruktury na železniční infrastrukturu.

Po dvou a půl letech provozu linky se tímto způsobem přesouvá ze silnice na železnici mezi Lovosicemi a Německem týdně už více než 350 kamionových jízd a zájem silničních dopravců o službu postupně roste. Ing. Vladimír Fišer,

Bohemiakombi Praha

spinner