18. ledna 2007
Zatímco v roce 2005 vyrobila motorárna německého výrobce MAN v Norimberku 89 700 motorů, loni její produkce již v průběhu prosince překonala hranici jednoho sta tisíc motorů. S procesem výroby pohonných jednotek do vozidel MAN se v prosinci při předvánoční návštěvě mohli seznámit i zástupci českých autodopravců. Provoz v Norimberku má ze všech závodů MAN nejdelší historii. Již v roce 1841 byla v severobavorském městě založena továrna na výrobu železničních vagonů a kolejí, která se v roce 1898 se stala součástí koncernu MAN AG a začala vyrábět motory, komponenty a užitková vozidla. Nákladní vozidla se v Norimberku vyráběla až do roku 1955, kdy byla jejich výroba přesunuta do Mnichova. V současné době MAN vyrábí v Norimberku pouze motory, a to nejen pro užitková vozidla MAN, ale i některých jiných značek. Vedle vznětových motorů pro nákladní automobily a autobusy závod produkuje i motory pro zemědělskou a lesnickou techniku, železniční vozidla, lodní motory či generátory elektrického proudu. V jeho výrobním portfoliu nechybějí ani motory pro výrobu elektrického proudu a ohřev vody, které nacházejí uplatnění například v řadě nizozemských domácností. Pro autobusy vyrábí MAN v Norimberku jak motory na naftu, tak na plyn. Jejich největším odběratelem je Írán. V íránských autobusech je zabudováno již na 2500 plynových motorů MAN a v současné době MAN jedná o dodávce dalších šesti tisíc motorů. Cílem německého výrobce je zaujmout vedoucí postavení při výrobě motorů ve výkonovém rozpětí od 110 do 1470 kW (150 až 2000 k) při současném dodržování platných emisních norem, snižování spotřeby a zachování či zvyšování výkonových parametrů. Pro dosažení přísných emisních limitů MAN využívá obě současné technologie – EGR i SCR. Technologii EGR považují vývojoví pracovníci MAN za důležitou i pro připravovanou přísnější normu, mimo jiné z toho důvodu, že v USA zřejmě nebudou povoleny motory, které by pracovaly s látkou AdBlue. Močovina, která je jejím základem, je totiž na americkém trhu dražší než nafta. Nový motor D26 CR MAN v Norimberku vyrábí kompletní řadu motorů pro silniční vozidla, kterou průběžně inovuje. V letech 2004 a 2005 se zaměřil na inovace a nové konstrukce, které se promítly především do čtyřválcových a šestiválcových motorů řady MAN D08 CR. Před třemi lety představil zcela nový, 10,5litrový motor MAN D20 CR a loni na podzim uvedl na trh nový motor MAN D26 CR. Motor MAN D26 CR je určen nejen pro standardní jízdní soupravy, ale také pro těžká nákladní vozidla vyžadující vysoký výkon a točivý moment. V provedení Euro 4 (technologie EGR) jej MAN nabízí s maximálním výkonem 353 kW (480 k) při otáčkách 1900 min-1 a s maximálním točivým momentem 2300 Nm v rozmezí otáček 1050 až 1400 min-1. Varianta Euro 5 (technologie SCR) dis-ponuje maximálním výkonem 397 kW (540 k) při otáčkách 1900 min-1 a s maximálním točivým momentem 2500 Nm v rozmezí otáček 1000 až 1400 min-1. Na rozdíl od motoru D20 výrobce u typu D26 použil vysokotlaké čerpadlo mazané motorovou naftou. Zamezil tak i případnému mikroskopickému znečištění paliva olejem, které by mohlo negativně ovlivnit funkci katalyzátoru, především u verze Euro 5 SCR. Vysokotlaký systém vstřikování paliva common rail druhé generace disponuje pracovním tlakem až 1600 barů, který umožňuje tři až čtyři samostatné vstřiky paliva do pracovního prostoru válců během jednoho pracovního cyklu. Výsledkem je malá hlučnost a měkký kultivovaný chod motoru. Další moderní konstrukční řešení představují oddělené chlazení bloku motoru a jednodílné kompaktní hlavy válců. Mezi hlavou a blokem motoru necirkuluje přes těsnění žádná chladicí kapalina. Výměna těsnění pod hlavou je tak pouze hypotetickou možností.
(lan)