7. září 2006
MAN MAN na podzim uvede na trh nový motor D2676 CR Společnost MAN Nutzfahrzeuge před čtyřmi lety vyvinula nový 10,5litrový motor MAN D20 CR a v uplynulých dvou letech se zaměřila na inovace a nové konstrukce především čtyř a šestiválcových motorů řady MAN D08 CR. Letos na podzim hodlá představit další novinku – motor MAN D26 CR. Nový 12,42litrový šestiválcový motor odvozený od motoru D20 bude určen nejen pro standardní jízdní soupravy, ale i pro těžká nákladní vozidla s potřebou vysokého výkonu a točivého momentu. MAN jej bude prodávat již pouze v provedení Euro 4 a 5. Dvě výkonové verze Většího zdvihového objemu (oproti motoru D20) konstruktéři společnosti MAN dosáhli zvětšením vrtání ze 120 na 126 milimetrů a zvětšením zdvihu pístů ze 155 na 156 milimetrů. Osová vzdálenost jednotlivých válců však zůstala stejná – 154 milimetrů. Stejný zůstal i blok motoru a podstatná část mechanických skupin. Vlastní hmotnost motoru ve specifikaci Euro 4 EGR se zvýšila pouze o 15 kilogramů. I v provedení Euro 4 zůstává mo- tor D26 CR EGR podle výrobce s hmotností 990 kilogramů jedním z nejlehčích ve své výkonnostní a objemové třídě. Technické parametry motoru D26 CR v provedení Euro 4 a 5 jsou shodné. První varianta nabízí maximální výkon 353 kW (480 k) při otáčkách 1900 min-1 a maximum točivého momentu 2300 Nm v rozmezí otáček 1050 až 1400 min-1. Druhá varianta poskytuje maximální výkon 397 kW (540 k) při otáčkách 1900 min-1 a maximální točivý moment 2500 Nm v rozmezí otáček 1000 až 1400 min-1. Na rozdíl od motoru D20 použil MAN u motoru D26 vysokotlaké čerpadlo mazané motorovou naftou. Díky tomu v něm nedochází ani k mikroskopickému znečištění paliva olejem, které by mohlo mít neblahý vliv na funkci katalyzátoru, a to především u verze Euro 5 SCR. Vysokotlaký systém vstřikování paliva common rail druhé generace pra- cuje s tlakem až 1600 barů, což umožňuje tři až čtyři samostatné vstřiky paliva do pracovního prostoru válců během jednoho pracovního cyklu. Výsledkem je nízká úroveň hluku a měkký kultivovaný chod motoru. Další moderní konstrukční řešení představuje oddělené chlazení bloku motoru a jednodílné kompaktní hlavy válců. Mezi hlavou a blokem motoru necirkuluje přes těsnění žádná chladicí kapalina. Výměna těsnění pod hlavou se tak stává jen hypotetickou možností. Dvě emisní specifikace Emisní specifikace Euro 4 a Euro 5 motoru D26 CR se liší použitou technologií. U verze Euro 4, která je v Evropské unii od 1. října povinná pro všechna nově registrovaná nákladní vozidla, MAN využil systém externí recirkulace výfukových plynů, tzv. technologii EGR. Část výfukových plynů je vedena přes speciální výměník, kde ztrácí část tepla, zpět do sání. Tam se mísí s nasávaným vzduchem a vstupuje opětovně do pracovních prostorů válců. Výsledkem je mimo jiné i nižší spalovací teplota, tedy i podstatné omezení vzniku oxidů dusíku NOx. Ostatní výfukové plyny jsou vedeny do originálního bezúdržbového odlučovače sazí PM-KATâ. Výhodou technologie EGR je nízká hmotnost systému; pro jeho provoz také není nutné čerpat žádné aditivum. V provedení Euro 5 je motor osazen technologií známou pod označením SCR (selektivní katalytická redukce), která pracuje se vstřikováním roztoku AdBlue do výfukových plynů. Hlavní složkou roztoku je amo- niak, který se uvolňuje z močoviny. AdBlue díky němu eliminuje oxidy dusíku ve speciálním katalyzátoru. Proud výfukových plynů je v motoru MAN D26 CR Euro 5 SCR na straně vyústění výfuku za turbodmychadlem rozdělen do tří větví. Ve dvou větvích výfuku dochází k tzv. předoxidaci, tedy k oxidaci oxidu NO na vysoce reagentní NO2. V jedné samostatné výfukové větvi dochází k hydrolýze – uvolňování amoniaku (čpavku) z AdBlue. Celý systém je složen ze čtyř katalyzátorů: V – předoxidačního, H – hydrolýzy, R – redukčního a O – závěrného oxidačního. V této souvislosti se hovoří o čtyřnásobném katalyzátoru VHRO. Životnost nového motoru výrobce stanovil na 1,5 milionu kilometrů při servisních intervalech 120 tisíc kilometrů. (ha)