MAN představil novou řadu lehkých a středně těžkých vozidel TGL

MAN

Společnost MAN Nutzfahrzeuge v dubnu představila novou řadu nákladních vozidel. Vozidla pro lehké a středně těžké přepravy s označením TGL (Trucknology Generation Light) jsou nástupci vozidel úspěšné řady LE 2000, jichž německý výrobce prodal celkem sto tisíc kusů. Podle zástupců společnosti MAN Nutzfahrzeuge měli konstruktéři řady TGL za cíl nastavit v segmentu od 7,5 do 12 tun nový standard. Prostorné kabiny navrhli tak, aby poskytly maximální pohodlí a vytvořily dobré podmínky pro potřebnou koncentraci řidičů jak při rozvozu zboží, tak při dálkových jízdách.

Návaznost na řadu TGA Řada TGL byla vyvinuta v rámci konceptu MAN Trucknology Generation® (TG), který německý výrobce poprvé uplatnil u těžkých vozidel TGA. S novou řadou míří MAN do lehčího segmentu, mnoho komponentů použitých u nové řady však pochází z modulů testovaných a zavedených u TGA. Společný vývoj přináší automobilce synergické efekty – příkladem mohou být kabiny navržené s důrazem na pohodlí a bezpečnost. „Zaměřili jsme se na vývoj takového vozidla, které by našim zákazníkům zajistilo náskok před konkurencí. Nový MAN TGL představuje dopravní prostředek budoucnosti, který uživateli poskytne vysokou míru efektivity. Splňuje ty nejnáročnější požadavky v oblasti hospodárnosti provozu, výkonu, bezpečnosti, ekologie a pohodlí,“ řekl při představení nové řady předseda představenstva MAN Nutzfahrzeuge Anton Weinman.

Třetí velký projekt během čtyř let Vývoj řady TGL trval přibližně čtyři roky a vyžádal si (včetně ještě nedokončených verzí) 200 milionů €. Představením řady TGL automobilka dovršila třetí velký technologický projekt za poslední čtyři roky – prvním byl vývoj řady TGA, druhým zavedení nového motoru D20 Common Rail. Nová řada se bude prodávat ve všech zemích, v nichž je společnost MAN Nutzfahrzeuge zastoupena. Hlavní trhy pro automobilku představují Německo, Itálie, Francie, Velká Británie, Španělsko a Polsko. Právě v těchto zemích prodala automobilka MAN v segmentu od šesti do 12 tun v minulosti 80 procent své produkce. Na polském trhu se bude řada TGL prodávat pod značkou Star.

Široká nabídka variant Zákazníci si budou u TGL moci vybrat z několika rozvorů a různých délek nosných rámů. Díky koncepci pohyblivých rámů jsou vozidla TGL vhodná pro montáž jakýchkoli nástaveb používaných v silniční nákladní dopravě – kromě klasických skříní lze na šasi instalovat například chladírenské nástavby, nástavby pro přepravu koní či nástavby se zdvižnou plošinou. Kromě toho MAN ve spolupráci s výrobci nástaveb vyvinul i speciálně upravený podvozek pro sklápěcí nástavbu. Současně pokračují práce na dalších variantách otevírajících bránu do dalších tržních segmentů – k dispozici bude například prodloužená kabina (Double Cab), která by měla najít široké uplatnění ve stavebnictví.

Montáž vozidel v Rakousku Montáž nové řady bude probíhat v závodě v rakouském Steyru, který je hlavním centrem MAN pro lehká a střední vozidla. Pracuje v něm 2600 zaměstnanců. Do Steyru proudí komponenty z úzce propojené sítě výrobních závodů: hlavní části podvozků pocházejí z Gustavsburgu, motory z Norimberku, přední nápravy ze Salzgitteru a zadní nápravy z Mnichova. Při montáži MAN velkou měrou využívá nejnovější technologie – například robotiku při automatické montáži či novou technologii přesného vsazování čelních skel do kabin.

Motorizace Konstruktéři se u nové řady spolehli na motory D08, při jejichž dalším vývoji se soustředili na snížení spotřeby a zvýšení hospodárnosti provozu. Všechny motory pro vozidla TGL mají nový systém vstřikování Common Rail. Pozitivní vliv na výkon i zrychlení má vysoký točivý moment motorů – řadový čtyřválec poskytuje při otáčkách 1400 min-1 točivý moment 830 Nm. Motor o výkonu 151 kW (206 k) je vybaven dvoustupňovým turbodmychadlem a nabízí podle výrobce nejvyšší maximální točivý moment ve své třídě. Automatická převodovka MAN TipMatic zvyšuje pohodlí řidiče a snižuje námahu při řízení. Nová přední i zadní náprava přispívají k lepšímu rozložení hmotnosti a nízká provozní hmotnost zvyšuje užitečnou hmotnost vozidel řady TGL. K pohodlné jízdě a ochraně nákladu přispívá také optimalizovaný systém odpružení.

Tři typy kabin V nabídce MAN jsou tři typy kabin. Pro dálkové jízdy jsou nejvhodnější velké kabiny L a LX vybavené plnohodnotnými lůžky. Uspořádání všech ovládacích prvků a ukazatelů v kabině je přehledné a intuitivní.

Nabídka služeb S uvedením nové řady nákladních vozidel MAN je spojena také nabídka služeb pro jejich uživatele – MAN Nutzfahrzeuge vytvořila dva speciální balíčky služeb, které se liší podle trhů v jednotlivých zemích. TGL StarterPackage je určen zákazníkům, jejichž hlavním oborem podnikání není nákladní doprava. Ve spolupráci s MAN/FinanceCredit tento balíček nabízí především zajímavé formy financování, zatímco MAN/Service ComfortPlus je zaměřen na údržbu s minimálními prostoji. Balíček TGL FleetPackage by měli uvítat zákazníci provozující velké vozové parky. Služba MAN/Finance Lease poskytuje možnosti financování upravené na míru individuálním zákazníkům, samozřejmý je rozšířený provozní a údržbový program MAN/Service ComfortPlus. V případě zájmu lze FleetPackage doplnit o modul MAN/Suport Pro-fiDrive pro výcvik řidičů zaměřený na bezpečnou a ekonomickou jízdu. Speciální služby pro vozový park jsou součástí balíčku MAN/Support FleetManagement.
A

spinner