2. července 2010

Společnost MAN užitková vozidla ČR, s. r. o., představila na konci května v pískovně v Ledčicích a na přilehlých komunikacích v rámci prezentační akce MAN v pohybu kompletní nabídku svých silničních vozidel a techniky do těžkého terénu.
K testovacím jízdám přistavila dvacet dva vozidel, jež reprezentují veškerá řešení pro silniční i terénní vozidla z aktuální produkce mnichovské automobilky. Zastoupena byla vozidla řady TGL s celkovou hmotností do 12 tun, představitelé modelové řady TGM včetně plněpohonných variant 4×4, typicky stavební vozidla těžké řady TGS i silniční modely TGX.
Návštěvníci pískovny se na akci mohli podrobně seznámit například se systémy odpružení MAN – mechanickými i vzduchovými, automatizovanými převodovkami MAN TipMatic či různými konfiguracemi pohonu náprav včetně speciality značky MAN, hydraulickým pohonem kol další nápravy HydroDrive. Připravené prezentace se týkaly i dalšího unikátu z nabídky MAN – motorů splňujících přísné emisní limity pomocí technologie recirkulace výfukových plynů (EGR), která se obejde bez pomoci přídavné látky AdBlue.
Lehká řada TGL
Pohon vozidel lehké řady TGL pokrývající hmotnostní kategorii od 7,5 do 12 tun zajišťují nové výkonné čtyř- nebo šestiválcové motory se systémem vstřikování Common Rail. Jejich maximální výkon se pohybuje od 110 kW (150 k) do 184 kW (250 k) a přísné emisní normy Euro 5 nebo EEV splňují pouze pomocí technologie EGR. V příplatkové výbavě je v nabídce výrobce například automatizovaná převodovka MAN TipMatic, která zvyšuje ekonomiku provozu i komfort ovládání vozidla.
Středně těžká řada TGM
Středně těžkou třídu nákladních vozidel s celkovou hmotností 12 až 18 tun v nabídce značky MAN reprezentuje řada TGM. Pro speciální trhy je k dispozici i jako třínápravové vozidlo s celkovou hmotností 26 tun.
Vozidla jsou vyráběna s permanentním i přiřaditelným pohonem kol všech náprav. Uzávěrky diferenciálů jsou elektronicky ovládané a stejným systémem řízení je možno na přání vybavit také rozvodovou převodovku – tím se vyloučí případné chyby řidiče a z nich plynoucí riziko poškození techniky.
Unikátní technologií je systém pneumatického odpružení obou náprav, při němž je zadní náprava vybavena elektronickým řídicím systémem udržujícím stálou světlou výšku vozidla.
Motory se systémem vstřikování Common Rail poskytují maximální výkon od 184 kW (250 k) do 250 kW (340 k) a stejně jako motorizace řady TGL splňují emisní normy Euro 5 i EEV pomocí technologie EGR.
MAN TGS – Truck of the Year 2008
Řada TGS, držitel ocenění Truck of the Year 2008, pokrývá (ať již jako „sólo“ vozidlo či tahač v soupravě) hmotnostní kategorii od 18 do 41 tun. Vozidla jsou vybavena motory MAN D20 CR a D26 CR se systémem vstřikování Common Rail s výkonem od 235 kW (320 k) do 397 kW (540 k), případně motorem MAN D28 CR s maximálním výkonem 500 kW (680 k), který je určen výhradně pro řadu TGX. Všechny motory splňují emisní normu Euro 5 či EEV. Doménou řady TGS je stavební sektor a tomu odpovídají nejen kabiny vozidel, ale také počet náprav a systém pohonu daný konkrétními provozními podmínkami.
U vozidel s konfiguracemi podvozku 4×4, 6×6 a 8×6 je standardem připojitelný pohon kol všech náprav (respektive jedné přední nápravy). Stálý pohon kol všech náprav a pneumaticky ovládané uzávěry mezinápravových diferenciálů jsou za příplatek, zatímco u konfigurace 8×8 se jedná o standardní vybavení.
Vozidla řady TGS mají širokou škálu odpružení, včetně pneumatického odpružení s elektronickým systémem řízení ECAS, který zajišťuje, že řízení vozidla zůstává na stejné úrovni za jakékoli situace. Jednou ze specialit značky MAN je pneumatické odpružení zadních planetových náprav, vhodné pro terénní vozidla s třináctitunovými nápravami.
Vlajková loď značky MAN – řada TGX
Vlajkovou lodí značky MAN v těžké silniční dopravě je čtyřnápravový MAN TGX 41.680 8×4 BLS s vidlicovým osmiválcem o maximálním výkonu 500 kW (680 k), s celkovou hmotností soupravy až 250 tun a podle výrobce i s nejprostornější kabinou na trhu s označením XXL. Tahač je vybaven na přední i zadní straně těžkými závěsy a má mohutnou nastavitelnou točnici nebo hydraulický systém obsluhující podvalník. Přenos hnací síly zajišťuje automatizovaná převodovka MAN TipMatic. Elektronické řízení brzdových systémů MAN BrakeMatic koordinuje využití motorové brzdy EVBec, intardéru a provozních brzd a zajišťuje optimální brzdění při minimalizaci opotřebení jednotlivých komponentů brzdné soustavy.
V nabídce je také tahač těžkých nákladů s šestiválcovým motorem o maximálním výkonu 397 kW (540 k) pro soupravy s celkovou hmotností do 180 tun s kabinou XLX.
MAN PriTarder
Jedním z unikátů vozidel MAN je retardér pracující v systému vodního hospodářství vozidla, tzv. MAN PriTarder. Jedná se o vysoce účinný primární brzdový systém, který je přímo spojen s vlastním motorem a pracuje v závislosti na otáčkách klikového hřídele. Kombinací motorové brzdy EVB a vodního retardéru lze dosáhnout brzdného výkonu až do 600 kW, a to již při nízkých otáčkách motoru. Podle výrobce použití tohoto zcela bezúdržbového systému navíc snižuje, ve srovnání s vozidlem s klasickým intardérem, vlastní hmotnost vozidla o 64 kilogramů a prodlužuje životnost vlastních brzdových segmentů dvojnásobně.
Vysokou efektivitu vykazuje PriTarder obzvlášť u vozidel s pohonem kol všech náprav či u vozidel využívajících hydrostatického pohonu, protože působí primárně na poháněná kola.
MAN HydroDrive
Společnost MAN Nutzfahrzeuge byla prvním a v současné době je také jediným finálním výrobcem těžkých nákladních vozidel, který nabízí inteligentní alternativu k mechanickému pohonu kol všech náprav – MAN HydroDrive. Tento systém zvyšuje trakci a bezpečnost při jízdě, na stavbách, při prudkých sjezdech či na kluzkém povrchu. Při jízdě z kopce může aktivovaný systém HydroDrive vyvinout za určitých podmínek brzdnou sílu také na kola přední nápravy, čímž významně stabilizuje celé vozidlo.
Hmotnost systému MAN HydroDrive je v součtu o 200 až 300 kilogramů nižší než mechanický systém pohonu kol všech náprav. Navíc není nutná vysoká tzv. terénní stavba vozidla.
Brzda řízení a svahová brzda
Další inovací MAN je tzv. brzda řízení, která usnadňuje úspěšný průjezd i velice ostrými zatáčkami. Ta při natočení volantu, v závislosti na rychlosti, s níž řidič točí volantem, přibrzďuje vnitřní zadní kola vozidla a zmenšuje tak průměr otáčení na kluzkém povrchu. Brzda řízení funguje do rychlosti vozidla až 30 km/h.
Tzv. svahová brzda představuje pneumaticky ovládaný brzdový okruh, který působí na všechna čtyři kola, například při zastavení ve svahu. Systém je řízen z místa řidiče pomocí jednoduchého ovladače.
Služby MAN Finance
Součástí prezentace vozidel v Ledčicích byly i informace o finančních službách MAN Finance. Na rozdíl od nabídky univerzálních leasingových společností jsou její služby přizpůsobeny přímo výrobkům MAN a potřebám jejich zákazníkům. Také sloučení prodeje vozidel a financování pod jednou střechou přináší podle zástupců společnosti úsporu nákladů a konkurenční výhodu ve formě výhodných sazeb, speciálních akcí a bonusů. Nejvýrazněji se přínosy integrace financování, prodeje a servisních služeb MAN promítají do kombinovaných produktů typu dlouhodobého pronájmu, při nichž zákazník užívá vozidlo po předem stanovenou dobu a za předem stanovených splátek (zahrnujících opotřebení vozidla i veškerý servis a údržbu).
(lan)