18. října 2007
Německý výrobce užitkových vozidel MAN Nutzfahrzeuge představil v září v Mnichově novinářům nové modelové řady vozidel TGX a TGS, včetně nejsilnějšího sériově vyráběného tahače v Evropě – MAN TGX V8 s motorem o výkonu 500 kW (680 k). Světovou výstavní premiéru budou mít novinky na RAI 2007 v Amsterdamu.
Na vývoj a testování obou řad vynaložil MAN více než sto milionů €. Při vývoji kabin zohlednil jak názory samotných řidičů, tak výsledky série testů, které byly provedeny na simulátorech řízení ve vývojovém středisku MAN a na Technické univerzitě v Mnichově.
Na výsledku úsilí konstruktérů je patrný důraz na pohodlí a ergonomičnost – všechny kontrolní prvky jsou v zorném poli řidiče, ovladače snadno dostupné, nechybí ani řada úložných prostor. U vozidel s vyšší třídou výbavy je součástí sériové výbavy multifunkční volant, u kabin M je volitelný. S ohledem na náročnost povolání řidiče výrobce neopomenul ani pohodlná nestavitelná sedadla, v případě luxusního provedení i klimatizovaná.
S uvedením obou nových řad MAN restrukturalizuje svou výrobní řadu do dvou oblastí. Vozidla MAN TGX jsou určena do náročných terénních podmínek, dopravu na kratší vzdálenosti a distribuci zboží. Zákazníci mají na výběr – v závislosti na konkrétním provozu – tři druhy kabin: M, L a LX. Řada TGX nabízí řešení pro vnitrostátní a mezinárodní dopravu na delší vzdálenosti, opět se třemi verzemi kabin: Xl, XLX a XXL.
Že se jedná o nové řady a nikoli o facelift stávajících, je patrné již při pohledu zvenčí. Nový dynamický design s výraznou černou maskou a zaoblené linie budky dávají najevo, že MAN uvádí na trh vozidla nové generace. Nový design však není samoúčelný – zlepšená aerodynamika podle výrobce snižuje spotřebu pohonných hmot až o tři procenta. Také hlučnost v kabině se ve srovnání s předchozí řadou TGA snížila, a to dokonce o 13 procent.
Motorizace
Vozidla obou řad jsou poháněna výkonnými a úspornými motory D20 a D26 Euro 4 či 5, s výkonem od 235 kW (320 k) do 397 kW (540 k). Jejich životnost je stanovena na 1,5 milionu kilometru, servisní intervaly na 120 tisíc kilometrů.
K dispozici je mechanická šestnáctistupňová převodovka s posilovačem řízení Servo-Shift nebo MAN ComfortShift či automatizovaná dvanáctistupňová převodovka MAN TipMatic, umožňující i manuální změnu rychlostních stupňů pomocí ovladače na sloupku pod volantem. Pro potřeby stavebního sektoru je v nabídce také speciálně vyladěná převodovka MAN TipMatic DX
s terénním modem, který usnadňuje řazení v terénu a umožňuje kývavý pohyb vozidla v případě uvíznutí vozidla. Limitů Euro 4 dosahu je MAN pomocí technologie EGR a filtru PM-KAT, bez nutnosti dodávat látku AdBlue. Pro dopravce vyžadující motory Euro 5 nabízí MAN motory pracující s technologií SCR. Motory Euro 5 EGR uvede mnichovský výrobce na trh podle svých představitelů ještě před vstupem normy Euro 5 v platnost.
Pro stavební vozidla, která nemají poháněnou přední nápravu, ale v určitých situacích by přední pohon byl výhodný, MAN nabízí připojitelný hydrostatický pohon HydroDrive.
Bezpečnost
Ke snížení rizika vzniku dopravní nehody, respektive k minimalizaci jejích následků, přispívá řada bezpečnostních prvků. Brzdový systém MAN BrakeMatic ve spolupráci se systémy EBS, ABS a ASR nejenže zkracuje brzdnou dráhu, ale snižuje i opotřebení brzd. K dispozici je také bezúdržbový MAN PriTarder využívající chladicí kapaliny, s brzdnou silou až 600 kW. Další podporu poskytují elektronický stabilizační systém ESP, systém kontroly v jízdním pruhu LGS, stabilizace náklonu CDC upravující aktuální nastavení tlumičů, adaptivní tempomat ACC, monitoring tlaku v pneumatikách TPM či brzdový asistent optimalizující brzdný tlak, schopný rozeznat běžné přibrzdění od nouzového brzdění.
MAN TGX V8 680
Předpremiéru před RAI Amsterdam 2007 měla v Mnichově i nová vlajková loď značky MAN – TGX V8 s kabinou XXL a s nejsilnějším sériově vyráběným motorem v Evropě. Tento vidlicový šestnáctilitrový osmiválec má maximální výkon
500 kW (680 k) a točivý moment 3000 či 2700 N.m, v závislosti na tom, zda je vozidlo určeno pro dálkovou dopravu nebo nadměrné přepravy.
První dojmy z jízdy
Součástí prezentace nových vozidel byla praktická ukázka v běžném provozu. Široká škála testovacích vozidel umožnila vyzkoušet si vozidla s různou motorizací, mechanickou i automatizovanou převodovkou a odlišnými nástavbami. Bylo zřejmé, že všechna přistavená vozidla byla dimenzována přesně na druh přepravy, k němuž jsou určena. Dostatečný výkon, snadná ovladatelnost, nízká hlučnost, to vše činilo z jízdy příjemnou záležitost, velice vzdálenou práci řidiče před deseti lety. Samostatnou kapitolou pak byla jízda s tahačem TGX V8 – motor, jehož akcelerace i v kopcích dávala snadno zapomenout, že má připojen plně naložený návěs, spolu s luxusní kabinou na nás opravdu silně zapůsobily.
Již první dojmy naznačily, že novými modelovými řadami MAN ús-pěšně navázal na svou dlouholetou tradici jednoho z předních evropských výrobců. Milan Frydryšek