17. října 2015

Porota novinářů z dvaadvaceti evropských periodik zabývajících se autobusy zvolila v září za vítěze soutěže International Coach of the Year 2016 autobus Iveco Magelys. Tento luxusní zájezdový autobus porazil pět svých konkurentů. O vítězi bylo rozhodnuto po skončení akce Coach Euro Test, která se konala letos v červnu v bulharském Plovdivu.
Důraz na pohodlí cestujících je u magelysu patrný již na první pohled. Například boční střešní prosklení, které je součástí standardní výbavy, umožňuje ve srovnání s tradičními turistickými autobusy dobrý panoramatický výhled. Se dvěma nabízenými délkami (12,2 a 12,8 met-ru) a dvěma verzemi (Magelys Line a Magelys Pro) splňuje podle výrobce veškeré nároky dopravců působících v turistickém ruchu i na linkových trasách. O flexibilitě magelysu svědčí také to, že vítězný vůz soutěže International Coach of the Year 2016 testovaný v Bulharsku byl vybaven všemi prvky požadovanými zájezdovou dopravou vznikajícími v důsledku německých a nyní francouzských deregulací, tedy přímo pro evropské regionální a mezinárodní autobusové linky.
Z toho důvodu zde byla prezentována nejvyšší verze vozu Magelys Pro vybavená dalšími prvky: rampou pro vozíčkáře se speciálními dveřmi a odnímatelným stolkem, který umožňuje řidiči snadno naložit postiženého bez nutnosti odstranit sedadla, 46 koženými sedadly, třemi elektricky sklopnými LCD monitory, wi-fi, zásuvkami 220 V a USB, GPS a silniční kamerou.
Limity Euro 6 pouze s technologií SCR
Magelys byl mezi kandidáty jediným autobusem, který nepoužívá ke snižování emisí výfukových plynů technologii EGR (recirkulaci spalin), ale spoléhá se výhradně na technologii SCR (selektivní katalytickou redukci). Navíc přestože motor Iveco Cursor 9 má objem pouze 8,7 lit-ru, jeho výkon dosahuje 294 kW (400 k) a točivý moment činí 1700 Nm při 1250 min-1. Je spojen s automatizovanou převodovkou ZF AS-Tronic, která umožňuje velice pohodlnou jízdu. Spotřeba paliva je ve srovnání s Euro 5 až o 10 procent nižší, k čemuž přispělo i snížení hmotnosti o 200 kg a optimalizované aerodynamické vlastnosti.
Bezpečnostní systémy
Magelys, jehož životnost prodlužuje antikorozní úprava ponořením do kataforetické lázně, je vybaven všemi nejmodernějšími bezpečnostními prvky jako LDWS a AEBS, včetně samonosné konstrukce, která splňuje podmínky normy R66/01 pro odolnost proti deformacím při převrácení vozidla. Díky těmto mezinárodním předpisům je zaručeno, že konstrukce autobusu je při převrácení schopna ochránit cestující.
Inovace nejen ve vzhledu
Porota, která autobus roku vybírala, uvedla ve své tiskové zprávě: „Magelys není na trhu s autobusy ničím novým, ale porotci ocenili, že ve verzi Euro 6 nabízí celou řadu inovací, které se zdaleka neomezují jen na ,stříbrný úsměv’ přední masky vozu, jenž je v současnosti výrazným rysem všech vozidel řady Iveco. Iveco s magelysem cílilo na efektivnost a porotci ocenili, jak se tento fakt promítá do bezpočtu opatření, která snižují celkové náklady dopravců. Podstatným faktorem přitažlivosti magelysu je poměr ceny a kvality, tedy spojení finanční hodnoty a vozidla, bez kompromisů v oblasti kvality a použitých materiálů. Navíc jde o vůz, který lze plně používat pro celou škálu druhů dopravy.“ Sylvain Blaise, ředitel Iveco Bus, prohlásil: „Jsme velice hrdí na to, že náš magelys vyšel z tohoto srovnání vítězně a po rozsáhlých testech po boku silných konkurentů získal titul International Coach of the Year 2016. To dokazuje, že náš vůz je mimořádně přitažlivé a jedinečné řešení pro formující se regionální a mezinárodní linky v Německu a Francii.
Získaná trofej bude vystavena ve stánku Iveco Bus na výstavě Busworld v belgickém Kortrijku, která se koná ve dnech 16. až 21. října. Doposud posledním autobusem Iveco, který titul Coach of the Year získal, byl v roce 1995 vůz Euro-Class HD.
(lan)