18. listopadu 2016

18.11. - Společnost ČD - Telematika vyvinula řešení chytrého parkování, které umožňuje dispečerské řízení parkovacích ploch, optimalizaci jejich využívání, řízení ceny a zvýšení efektivity výběru poplatků za parkovné či například vyhodnocování využívání parkovacích míst pro účinnější plánování. Stačí k tomu vybavit každé parkovací místo malou sondou, která reaguje na obsazenost a o aktuálním stavu informuje prostřednictvím centrální aplikace řídící centrum. Prvním uživatelem systému se v rámci České republiky stalo město Liberec.
Jiné aplikace mohou informovat například řidiče, který v dané lokalitě hledá volné parkovací místo, prostřednictvím jeho chytrého telefonu. „Služba chytré parkování představuje investičně nenáročné řešení vhodné i pro menší obce či firmy. Potenciálním zákazníkem je prostě každý, kdo potřebuje řešit problémy s parkovacími místy, kdo má zájem zlepšit služby v této oblasti. Jsme rádi, že se nám podařilo úspěšně nastartovat spolupráci s městem Liberec, kterému předáme do užívání pilotní projekt zahrnující celkem 240 parkovacích míst osazených čidly,“ uvádí Peter Hudák z ČD - Telematiky.
Řešení uváděné společností ČD - Telematika, významným poskytovatelem velkoobchodních internetových, datových a hlasových služeb a dodavatelem služeb v oblasti správy, údržby i výstavby optických infrastruktur, je aplikovatelné nejen ve městech a obcích, ale třeba i v nákupních centrech či na firemních parkovištích na celém území České republiky. Systém je součástí inovativního přístupu internetu věcí v rámci konceptu Smart Cities. V České republice je použití takovýchto čidel technologickou novinkou.
Základem celého řešení chytrého parkování je kompaktní a programovatelná jednotka obsahující elektromagnetický senzor. Jednotka je zapuštěná do vozovky, přičemž její zabudování je záležitostí na zhruba 20 minut. Každé parkovací místo má svou jednotku – parkovací čidlo s integrovanou bezúdržbovou baterií s garantovanou výdrží nejméně pět let provozu. Díky své programovatelnosti může čidlo nejen hlásit volno či obsazeno, ale také například stav dostupné kapacity baterie a další provozní technické údaje. Škála využití celého systému se odvíjí od množství aplikací, které mohou být veřejné zdarma či placené nebo neveřejné. Konkrétní implementace záleží na samotném zákazníkovi.
(tj)