19. prosince 2011

Bez internetové burzy přeprav a dopravních kapacit se již dopravci ani speditéři neobejdou. Pohyb ve virtuálním prostředí však přináší řadu rizik, jichž si rozhodně není každý uživatel plně vědom. Jak se těmto nebezpečím snaží předcházet provozovatel přední evropské burzy, společnost TimoCom, přiblížil ředitel jejího českého zastoupení Daniel Priban.
Burza nákladů a volných vozů TC Truck & Cargo® má 85 tisíc uživatelů po celé Evropě a denně vykazuje rekordní počet zadávání nabídek přeprav a volných vozů – více než 300 tisíc. Při takovém počtu operací je nezbytné, aby vše fungovalo spolehlivě a zároveň aby bezpečnostní opatření nenarušovala pracovní postupy uživatelů. Důraz na bezpečnost a spolehlivost je kladen už při vstupu nových uživatelů do systému. „Prověřování klientů ještě před vstupem do burzy je rozhodující proto, aby se uživatelé mohli plně soustředit na svou práci a měli důvěru k partnerům, s nimiž prostřednictvím naší burzy navážou kontakt,“ uvedl Daniel Priban.
Bezpečnostní balíček TC Secure
TimoCom při prověřování nových klientů využívá svého bezpečnostního balíčku TC Secure, který zahrnuje několik základních opat-ření. Nový zákazník především musí doložit, že jeho firma existuje již minimálně šest měsíců. TimoCom si od něj také vyžádá řadu firemních dokumentů, které následně ověřuje. „Vedle identity zákazníka zkoumáme například i jeho platební morálku a sílu. Využíváme k tomu jak registry dlužníků, tak naše poznatky o tom, jak se daná firma chovala v minulosti. O probíhající kontrole je samozřejmě zákazník vždy informován,“ řekl Daniel Priban.
Někdy se také stává, že firma zkrachuje a její vedení založí nový subjekt, který je bez jakýchkoli závazků. „I to se snažíme prověřit, a pokud zjistíme, že se jedná o společnost, jejíž majitelé se v minulosti již projevili jako nespolehliví, využijeme našeho práva vybrat si obchodního partnera a smlouvu s ní neuzavřeme,“ dodal Daniel Priban.
Právě díky přísné kontrole, která probíhá již při vstupu na burzu, nejsou výkyvy v platební morálce uživatelů burzy TimoCom podle Daniela Pribana velké. „I když nelze vyloučit, že nějaká firma časem upadne do platební neschopnosti, počet firem, které bychom vylučovali z tohoto důvodu, neroste. Naše úspěšnost je stále více než 80 procent, což je vzhledem počtu operací, které přes nás denně jdou, skutečně vynikající výsledek,“ upřesnil.
K dispozici je i inkasní služba
„Již od počátku, co TimoCom provozuje svou burzu, klademe velký důraz na platební morálku a poctivé chování všech účastníků. Přesto se může stát, že uhrazení některých pohledávek vázne. V takovém případě mohou naši klienti využít naši inkasní službu, která, pokud je jejich pohledávka oprávněná, může celou záležitost vyřídit mnohem rychleji a levněji než soud, případně nějaká agentura, která se vymáháním zabývá. Na rozdíl od nich totiž máme k dispozici velice účinný nástroj – vyřazení dlužníka z burzy,“ řekl dále Daniel Priban.
Vzhledem k tomu, že se jedná pouze o doplňkovou službu a ne o hlavní předmět podnikání, zpoplatnění této služby je malé – Timocom jako německá firma se drží minimálních sazeb stanovených Německou právní komorou. „Většinou se jedná o pohledávky v rozmezí od pěti set do tisíce €. A jestliže by firma za vymožení této částky zaplatila třeba tři sta €, často raději pohledávku odepíše. A právě proto naše inkasní služba vznikla – aby firmy měly šanci domoci se i menších částek,“ dodal Daniel Priban.
Dříve, zhruba kolem roku 2000, podle něj zahraniční společnosti často využívaly nezkušenost českých firem a platby jim oddalovaly, případně i neuznávaly i na základě drobných chyb. To se však postupně díky osvětě společnosti TimoCom změnilo a nyní, v důsledku krize, se jedná spíše o pohledávky dané insolventností partnera. „Tady už je prevence obtížná a do hry musí vstoupit nějaký pádnější nástroj. Vzhledem k tomu, že přítomnost na burze je dnes pro firmy v podstatě nezbytná, hrozba odpojení od systému se nakonec často projeví jako dostatečně účinná,“ uzavřel Daniel Priban.
Zákaznická linka TC Assist
Uživatelé burzy TC Truck & Cargo® mají zdarma k dispozici i zákaznickou linku TC Assist. Na ni mohou volat, pokud potřebují vědět něco, co se týká přeprav a vztahů v rámci burzy a odborníci jim potřebnou informaci sdělí v jejich mateřském jazyce. Služba není spojena pouze s databankou, jejím prostřednictvím lze získat i nejrůznější dopravní informace, které přispějí k lepšímu plánování trasy. V době, kdy převažuje nabídka přeprav, to může být jedna z možností, jak alespoň zčásti řešit nedostatek dopravních kapacit.
Opatrnost není nikdy na škodu
Přestože TimoCom věnuje velkou pozornost nejen výběru klientů, ale i zabezpečení celého systému, neměly by firmy, které internetových burz využívají, podle Daniela Pribana ztrácet ostražitost. „Především každý by měl vždy vědět, s kým v danou chvíli komunikuje. Nelze se spoléhat jen na to, že se mi ozve někdo s tím, že si vyhledal mou nabídku na burze. Dokonce i v případě, že se jedná o firmu, kterou už zákazník zná, měl by vždy zkontrolovat, zda nabídka přišla přes ověřený či nový kontakt. Pokud má nějaké pochybnosti, může si některé informace vyhledat pomocí naší služby TC Profile®, kde jsou uvedeny mimo jiné i platné kontakty, případně se může spojit s někým, kdo danou firmu zná. A má-li pocit, že ani to nestačí, může se obrátit přímo na nás a my totožnost zákazníka ověříme pomocí našich zdrojů. Poté mu buď oznámíme, že je vše v pořádku nebo že spolupráci nedoporučujeme,“ řekl Daniel Priban.
Právě v předvánoční době by firmy podle něj měly být opatrnější než jindy, protože ve velkém množství zakázek lze snadno něco přehlédnout. TimoCom proto na svých stránkách zveřejnil dvanáct základních kroků, jak lze účinně ochránit firmu před podvody.
Milan Frydryšek www.timocom.cz
Dvanáct kroků, díky nimž lze předejít podvodům
- Kontrola dodacích dokumentů / kontrola osob. Zahrnuje ověření:
- originálního nákladního listu pověřeného dopravce;
- identity avizovaného řidiče;
- občanského průkazu / cestovního pasu;
- technického průkazu vozu / SPZ;
- potvrzení, respektive dokladu o pojištění;
- živnostenského listu.
- V případě, že se dopravci hlásí z mobilního čísla, budou automaticky nezbytná další kontrolní opatření. Prověřte uložená data ohlášeného dopravce v burze nákladů, případně u mateřské firmy. Pozor, ověřující dotazy nesměrujte na mobilní telefon, ale výlučně na pevnou linku.
- Jedná-li se o e-mailové zprávy od poskytovatele bezplatných
e-mailových adres, je zapotřebí:
- zpětná kontrola faxem s kontrolou údajů;
- další kontrolní opatření na pravost všech předložených dokumentů prostřednictvím telefonického dotazu v sídle dopravců atd.
- V případě první zakázky zjištění jména řidiče a jeho identity.
- Ověření pravosti faxového čísla u příchozích faxů kontrolou vlastníka přípojky
- Prověření dokladu o pojištění u pojistitele povinného ručení pro dopravce.
- V případě jakýchkoliv pochybností provést dodatečné kontroly platnosti u dopravců v burze nákladů (například v TC Profile®) nebo v jiných médiích.
- Zjistit hodnotu zboží.
- Kontrola termínu vykládky, v případě nesrovnalostí ihned reagovat.
- Pravidelné školení a osvěta všech zaměstnanců v exportním oddělení.
- Dodržování všech kritérií kontroly hlavně v období špiček.
- Zakázky s hodnotou nad 200 tisíc € přidělovat jen ověřeným partnerům.