8. listopadu 2007
Německý výrobce návěsů Fahrzengwerk Bernard Krone vychází vstříc vysoké poptávce po chladírenských skříňových návěsech a rozšiřuje nabídku o návěs se skříní s ocelovým povrchem. Novinku s označením Cool Liner Duoplex Steel bude nabízet souběžně s osvědčeným provedením z panelů pokrytých plastem vyztuženým skleněnými vlákny (Duoplex GFK). Částečně tak uspokojí vysokou poptávku a jako první výrobce vůbec dá také svým zákazníkům na výběr ze dvou variant chladírenského návěsu.
Do konce letošního roku hodlá Krone uvést na trh prvních 400 kusů. V příštím roce by měl objem výroby vzrůst na 3500 návěsů a po dosažení plné kapacity by pro Krone měla partnerská společnost Brüggen Komponenten v závodě v meklenburském Lübtheen ročně vyrábět až deset tisíc návěsů Duoplex Steel, uvedli na konci září představitelé obou firem v Lübtheen u Schwerinu.
Nový závod na pozemku někdejšího východoněmeckého výrobce užitkových vozidel obě firmy koncipovaly velkoryse. V první fázi v něm zřídily moderní halu o rozloze 20 tisíc m2 a vybavily ji nejmodernější technikou. Na vysoce automatizovaném výrobním zařízení probíhá téměř bez dotyku lidské ruky výroba podlah, bočnic, stěn a střešních dílů, stejně jako montáž a konečná úprava návěsů. V plném vytížení bude závod zaměstnávat asi 350 pracovníků.
V budoucnu by se v Lübtheen měla vyrábět i šasi, která se zatím dovážejí až z hlavního závodu Brüggen Komponenten v dolnosaském Herzlaken.
Návěsy z nového závodu by měly zmírnit převis poptávky po klasických návěsech Cool Liner, které Krone vyrábí ve svém závodě v dánském Hvamu. „S výrobou v Hvamu jsme na samé hranici kapacity,“ konstatoval na slavnostní prezentaci novinky pravnuk zakladatele společnosti Bernard Krone junior, který do rodinné firmy nastoupil na začátku letošního roku.
Podle provozního ředitele společnosti Krone Gero Schultze Isforta se však Krone současně hodlá záměrně profilovat jako jediný evropský výrobce obou konstrukčních variant chladírenského skříňového návěsu. Očekává ovšem, že ocelové prove-
dení Duoplex Steel osloví především severoevropský trh, protože zákazníci v jižní Evropě výrazně upřednostňují chladírenskou skříň z GFK.
O 200 kilogramů lehčí
Sendvičové panely nového návěsu kryje tenký plech z vysoce kvalitní oceli. Duoplex Steel je díky tomu o zhruba 200 kilogramů lehčí než standardní Cool Liner z GFK.
Díky úpravě konstrukce se výrobci podařilo dále zlepšit také vynikající hodnotu koeficientu prostupu tepla.
Vedle číselných údajů novinka zákazníky osloví robustní konstrukcí a pohodlnou výbavou. Stabilnější, pět centimetrů silnou čelní stěnu uvnitř chrání čtyři pevné hliníkové příčníky. Boční stěny návěsu výrobce nechal certifikovat podle bezpečnostní směrnice HACCP pro přepravu potravin; lze je jednoduše omývat a opravovat. Nepropustná, v celé délce 125 milimetrů silná podlaha je v zadní části zpevněna, takže umožňuje nasazení těžké manipulační techniky. Posíleny jsou i spodní rohy přední stěny, takže návěs snese i vysoké síly při připojování a odpojování. V neposlední řadě pro Duplex Steel hovoří také snadná opravitelnost a neomezené využití v kombinované dopravě.
Díky úspornější výrobní technologii by mohla být cena nového návěsu mírně nižší než cena plastového provedení, podle Gero Schulze Isforta bude ovšem marketingové oddělení Krone při stanovování konečné ceny vycházet z aktuální situace na trhu a zohlední v ní i vysoké investice do spuštění nové výroby. V každém případě však Krone bude i na zatím poslední položku svého sortimentu poskytovat desetiletou záruku na prorezivění ocelových částí ošetřených metodou kataforézního a práškového lakování KTL (které zavedla jako první výrobce na světě).
Krone dál investuje
Rodinnou firmu Krone založil v roce 1905 Bernard Krone v severoněmeckém Spelle. Původně jen výrobce zemědělské techniky se v posledních třiceti letech – po otevření nového výrobního závodu ve Werlte – zařadil i mezi největší evropské výrobce návěsů s ročním obratem kolem 650 milionů €. Dynamický rozvoj výroby užitkových vozidel Krone zažívá zejména od roku 2000. Od té doby se jeho roční výroba zvýšila ze sedmi na 31 tisíc kusů (ve finančním roce 2006/07). V příštím finančním roce 2007/08 již společnost očekává dosažení hranice 50 tisíc vozidel.
Po průměrném ročním nárůstu odbytu o zhruba 20 procent se Krone v posledních letech potýká s nedostatkem výrobních kapacit. Jednou z cest, jak je překlenout, je vedle rozsáhlých investic do jednotlivých závodů i spolupráce se společností Brüggen Komponenten.
u u u u u
Výhradním dovozem návěsů značky Krone do České republiky je od ledna letošního roku společnost HESTI-Trailer. Návěs Duplex Steel mohou čeští zákazníci objednávat již nyní, první dodávky však mohou očekávat nejdříve v příštím roce.
Luboš Spálovský